|
PERFORMANS PERFORMATYWNOŚĆ PERFORMER
BAL E. ŚWIĄTKOWSKA W. - PRÓBY DEFINICJI I ANALIZY KRYTYCZNE wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 49.60 Twoja cena 47,12 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Performans, performatywność, performer
Próby definicji i analizy krytyczne
Mówi się, że performatyka jest nauką o performansach, ale przecież definicja tego
ostatniego terminu pozostaje bardzo płynna i obejmuje nie tylko działania artystyczne
zwane w języku angielskim performance art z lat sześćdziesiątych XX wieku, ale także
rytuały, gry, życie codzienne, działalność polityczną, tożsamość, by przytoczyć
kilka najbardziej narzucających się skojarzeń.
Pytanie zatem o zakres rozumienia takich pojęć jak performans, performatywność,
performer wynika z jednej strony z rozległości samej performatyki, która obejmuje swoim
zasięgiem coraz to nowe obszary przynależne do niedawna tradycyjnym naukom społecznym i
humanistycznym: lingwistyce, socjologii, psychologii, antropologii czy historii.
Z drugiej zaś strony kłopoty pojęciowe są rezultatem niestabilnego usytuowania tej
dyscypliny w kontekście lub poza kontekstem dotychczasowych teatrologicznych badań.
Zatytułowanie książki trzema terminami, Perfomans, performatywność performer, które
zawierają obcy językowi polskiemu rdzeń perform, może więc sugerować, że oto
pojawia się na rynku jakiś rodzaj słownika bądź encyklopedii, które podsuwa gotowe
definicje bez konieczności prowadzenia długotrwałych kwerend. Tymczasem naszą
intencją było raczej wyznaczenie obszarów terminologicznej negocjacji różnic i
zachęta do przedsięwzięcia dalszych poszukiwań na własną rękę. Niniejsza książka
dowodzi naszym zdaniem silnej woli polskiego środowiska naukowego, by nie przyjmować
bezrefleksyjnie ustaleń powstałych na obcym gruncie, ale by krytycznie włączyć się
do szerszej globalnej dyskusji w ramach nowej dziedziny wiedzy.
fragment Wstępu
Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Negocjacje terminologiczne 7
I Próby definicji
Marco De Marinis, Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem?
(przełożyła Ewa Bal) 19
Tomasz Kubikowski, Czym jest z natury performans? 41
Jacek Wachowski, Performer, performans, performatywność, czyli o miejscu
performatyki w badaniach teatrologicznych 53
II Analizy krytyczne
1 Performans
Agnieszka Sosnowska, Performans wykonywany w pustkę 67
Ewa Jeleń-Kubalewska, Zawód: performer. Fotograf i jego przypadki 79
Agata Kołodziej, Mowa w (s)tarciu z pismem. Slam poetycki jako przykład symbiozy
tekstu i wydarzenia 89
Artur Grabowski, Dramatu-pisanie jako performans. Zeznanie sprawcy 97
Piotr Dobrowolski, Teatr otwarty. Performanse Porywaczy Ciał wobec estetyki
zdarzenia 107
Katarzyna Peplinska, Biomechanika jako performans kulturowy, organizacyjny i
techniczny 119
Joanna Ostrowska, Odcienie performatywnej reżyserii ? między Julianem Beckiem i
Judith Maliną a Tadeuszem Kantorem 127
Patryk Kencki, Performanse jezuickie w dawnej Rzeczypospolitej 141
Artur Duda, Performerzy i media ludzkie a teatr w starożytnej Grecji
153
2 Performatywność
Justyna Stasiowska, Even Better Than the Real Thing. Relacja DJ-a z
publicznością jako nowy model performatywności 169
Magdalena Talar, Flânerie spojrzenia, czyli sztuka bycia hiperwidzem na
przykładzie Życia seksualnego dzikich Krzysztofa Garbaczewskiego 177
Joanna Jopek, Lekcja anatomii. O barokowej figurze anatoma-performera
185
Marcin Kościelniak, Sabat mięsa 193
Leszek Karczewski, Prowokacja wobec konserwatywnego oka. Performans osób z
niepełnosprawnościami 203
Ewa Bal, Roberto Benigni i Beppe Grillo obalają premiera. Teatralność i
polityczność jako dwa aspekty performatywności 213
Alicja Górkiewicz, Jakub Papuczys, „Współczesny performans nie zna granic”.
Przykład Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 223
Agnieszka Marek, Grzegorz Stępniak, Performowanie queerowej utopii: przypadek
Natalie Barney i kabaretu muzycznego Kiki & Herb 233
Małgorzata Leyko, Rudolf Laban: kryształ, roślina, zwierzę 245
3 Performer
Katarzyna Woźniak, Nowoczesny/ponowoczesny – Grotowski w poszukiwaniu esencji
tożsamości Performera 255
Dagmara Łuba, Anna Matras, Iwan Wyrypajew. Showman jako nowy model artysty teatru
263
Dariusz Kosiński, Wojna z Arlekinem, czyli to macie, co się państwu daje
271
Paolo Puppa, Opowiadacze historii we Włoszech – wybrane aspekty
(przełożyła Katarzyna Woźniak) 279
Jolanta Dygul, Prolog w teatrze włoskim: Goldoni i Fo 293
Katarzyna Lemańska, Karolina Wycisk, Harakiri Farmers – nowy wizerunek artysty
performera w teatrze tańca 307
Julia Hoczyk, Tancerz buto jako performer, ciało jako spektakl. Kilka uwag o
obecności tancerza i percepcji ciała w buto 315
Jadwiga Majewska, Tancerz jako postać i performer 327
Dobrosława Marszałkowska, Charakterystyka działań performerskich Yasumasy
Morimury 339
Halina Waszkiel, Lalkarz- performer 347
Julia Szczęsna, Żywe pomniki – performer uliczny 357
Noty o autorach 369
Indeks nazwisk 377
386 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|