Przeskoczyć tę studnię strachu
Autor i dzieło a cenzura PRL
Niniejsza publikacja jest pracą zbiorową, która powstała po zakończeniu
prowadzonego przeze mnie seminarium magisterskiego o ograniczeniach wolności słowa i
kultury w rzeczywistości peerelowskiej, wpływie cenzury na kształt polskiego życia
artystycznego (muzycznego, literackiego, teatralnego), o sposobach omijania zakazów
cenzuralnych, alternatywnych metodach zaistnienia na rynku czytelniczym, a także o
trudnych wyborach emigracyjnych.
Zagadnienia te nadal są jeszcze niedostatecznie doinwestowane naukowo, szczególnie
przez kręgi polonistyczne. Celem, który przyświecał twórcom tej książki, było
więc - przynajmniej częściowe - zapełnienie owej luki.
Publikacja składa się z najciekawszych i zredagowanych na nowo fragmentów prac
magisterskich dotykających rozmaitych meandrów kultury w czasach socjalistycznych.
Z Wprowadzenia
Ewa Skorupa, Wprowadzenie 7
Poezja i muzyka
Marta Widlarz, Pisanie-przebieranie. Twórczość kobieca okiem socrealistów,
17
Anna Poinc, ,,Na granicy rzeczywistości i rodzącego się dopiero słowa”.
Metafora a programy literackie poetów Nowej Fali, 34
Piotr Łozowski, Wpływ cenzury PRL na teksty polskich piosenek rockowych,
52
Proza
Dawid Dziedziczak, Antonimy wolności w korespondencji Andrzeja Bobkowskiego
– komunizm i egzystencjalizm, 77
Urszula Sobol, Kraj nowomowy w opowiadaniach Janusza Andermnana, 92
Mateusz Świstak, Niepolityczne tabu PRL, czyli o cenzurze obyczajowej lat 80,
115
Eseistyka i fenomeny społeczne
Magdalena Wierzbik, Socrealistyczna krytyka i samokrytyka, 135
Magdalena Urban, Kisielewski Przeciw cenzurze i ,,wyrywaniu zębów”
publicystyce, 149
Ewa Polańska, Knebel i slowo 168
186 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka