ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 40.60 38,57   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SZWEDZKA POLITYKA INTEGRACYJNA WOBEC IMIGRANTÓW


BANAŚ M.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 40.60 Twoja cena  38,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Szwedzka polityka integracyjna wobec imigrantów


Problem zasygnalizowany w tytule pracy odnosi się do przypadku integracji społecznej, która na tle doświadczeń krajów Zachodu okazuje się dosyć skuteczna.

Założenia teoretyczne wypracowane w ciągu kilku dekad, weryfikowane przez rzeczywistość oraz łączone z dobrą organizacją i zarządzaniem, sprawiają, że szwedzka polityka integracyjna może uchodzić za efektywną. Konkretne dane wskazują na relatywnie niski poziom alienacji społecznej grup napływowych.

Otwarty dostęp do rynku pracy to podstawowy, obok nauki języka szwedzkiego, element w procesie integracji społecznej. Praca na swój użytek oraz na rzecz społeczeństwa staje się tą płaszczyzną, na której rozpoczynają się dialog i kooperacja jednostek napływowych z autochtonami.

Szwedzki przykład integrowania imigrantów przyciąga uwagę badaczy: socjologów, antropologów społecznych, politologów, kulturoznawców i językoznawców.

Staje się tematem dyskursów i analiz naukowych, a także obiektem zainteresowania zagranicznych polityków, którzy liczą się z wymuszoną przez realia współczesnej Europy koniecznością stosowania rozwiązań integracyjnych wzmacniających spójność społeczeństw, dziś już coraz rzadziej monoetnicznych.

Polska w czasie narastania ruchów migracyjnych nie uniknie spotkania z wzbierającą falą, a nawet falami imigrantów. Część uczestników tych migracji zatrzyma się w naszym kraju na dłużej lub na krócej. Niektórzy zdecydują się osiąść tu na stałe. Jak zatem stworzyć odpowiednie warunki do obustronnie korzystnej współpracy gospodarzy i gości? Jakie zaplecze finansowe, polityczne, społeczne i socjalne należy zbudować, aby uczynić integrację (nie asymilację) efektywnym modelem aplikowalnym do regionu, kilku regionów czy całego kraju? Odpowiedzi na część tych pytań można odnaleźć w już realizowanych i wdrażanych mechanizmach integracyjnych. Szwedzka polityka integracyjna wobec imigrantów tworzy zbiór praktyk, które mogą stanowić źródło inspiracji do tworzenia narodowych wariantów polityki integracyjnej, tak potrzebnej we współczesnej Europie.


Wprowadzenie
Tematyka i cel pracy. Kompozycja tekstu
Metoda badawcza oraz wykorzystane źródła informacji

Rozdział 1. Państwo i społeczeństwo w dobie masowych migracji - kilka uwag teoretycznych
1.1.Państwo i kulturowo zróżnicowane społeczeństwo - dyskusje przełomu XX i XXI wieku
1.2.Główne pojęcia dyskursu: procesy migracyjne, integracja versus asymilacja, polityka migracyjna, polityka integracyjna
1.2.1.Procesy migracyjne - różnorodność definiowania oraz opisów zjawiska migracji
1.2.2.Integracja versus asymilacja
1.2.3.Polityka migracyjna i polityka integracyjna - dwie strony jednej monety

Rozdział 2. Zarys specyfiki współczesnych procesów migracyjnych i integracyjnych w Europie
2.1.Współczesne migracje europejskie w kontekście migracji globalnych
2.2.Migracje europejskie po 1989 roku
2.3.W poszukiwaniu europejskiego wymiaru wielokulturowości
2.4.Modele programów integracyjnych dotyczące imigrantów. Przykład wybranych krajów europejskich
2.4.1.Dawne mocarstwa kolonialne
2.4.2.Inne kraje wieloetniczne
2.4.3.Kraje nordyckie

Rozdział 3. Szwecja - współczesny kształt społeczno-polityczny państwa
3.1.Folkhemmet
3.2.Cztery poziomy zarządzania państwem. Trzy plus jeden
3.3.Powstawanie kulturowej mozaiki a kwestia wielokulturowości Szwecji
3.4.Czynniki wpływające na zmianę współczesnej struktury etniczno-demograficznej szwedzkiego społeczeństwa początku XXI wieku

Rozdział 4. Szwedzka polityka integracyjna wobec imigrantów
4.1.Od polityki migracyjnej do polityki integracyjnej
4.2.Migrationsverket, Idn, kommuner - główne podmioty w procesie realizowania założeń polityki integracji imigrantów
4.2.1.Struktura organizacyjna i obszary działalności podmiotów
4.3.Skuteczność działań integracyjnych
4.3.1.Rynek pracy
4.3.2.Przeciwdziałanie dyskryminacji
4.3.3.Polityka
4.3.4.Łączenie rodzin
4.3.5.Pobyt wydłużony
4.3.6.Obywatelstwo

Rozdział 5. Obszary integracji
5.1.Dystrybucja przestrzenna
5.1.1.Miejsce zamieszkania a pochodzenie etniczne
5.1.2.Dyskryminacja "mieszkalna" imigrantów
5.1.3.Polityka antysegregacyjna w mieszkalnictwie
5.2.Edukacja dzieci i młodzieży
5.2.1.Poziomy kształcenia
5.2.1.1.Szkoły podstawowe i średnie
5.2.1.2.Szkoły wyższe i uniwersytety
5.2.2.Rezultaty w nauce uczniów i studentów
5.2.2.1.Poziom podstawowy i średni
5.2.2.2.Poziom wyższy
5.2.3.Integracyjna rola szkoły i uniwersytetu -jak to osiągnąć?
5.3.Kształcenie dorosłych i ewaluacja kompetencji
5.3.1.Formy kształcenia i dokształcania osób dorosłych
5.3.2.Sposoby weryfikacji kompetencji zawodowych
5.4.Rynek pracy
5.4.1.Charakterystyka ogólna
5.4.2.Imigranci - pracownicy napływowi
5.4.3.Samodzielni przedsiębiorcy - imigranci i autochtoni - różnice i podobieństwa w prowadzeniu działalności gospodarczej
5.4.4.Programy stymulujące przedsiębiorczość imigrantów
5.5.Ochrona zdrowia
5.5.1.Integracja a ochrona zdrowia
5.5.1.1.Założenia teoretyczne
5.5.1.2.Wymiar praktyczny
5.5.2.Polityka wysokiego poziomu świadczeń zdrowotnych.

Rozdział 6. Dobre praktyki. Przykłady wybranych gmin
6.1.Rinkeby-Kista
6.2.Sodertalje
6.3.Malmó
6.4.Vaxjó

Zakończenie
Posłowie
Bibliografia
Indeks


301 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022