ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TERAPIA POZNAWCZA ZABURZEŃ LĘKOWYCH


WELLS A. - PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK I PRZEWODNIK PO TEORII

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 65.80 Twoja cena  62,51 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Terapia poznawcza zaburzeń lękowych

Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii


Zwięzły i praktyczny podręcznik terapii poznawczej przeznaczony zarówno dla doświadczonych psychoterapeutów, jak i dla tych, którzy stawiają w tej dziedzinie dopiero pierwsze kroki.

Czytelnik znajdzie w nim:

  • szczegółowe omówienie poznawczych modeli zaburzeń lękowych, włącznie z ich nowymi kierunkami rozwoju

  • najnowsze zastosowania terapii poznawczej

  • przykłady kliniczne pokazujące zastosowanie technik terapeutycznych w prawdziwych sytuacjach

  • dokładną charakterystykę najważniejszych zaburzeń lękowych

  • informacje oparte na wieloletnim doświadczeniu w prowadzeniu terapii poznawczej

Książka ta kładzie nacisk na projektowanie i wdrażanie interwencji „czystej” terapii poznawczej. Zawiera ogólne omówienie diagnozy i podstawowych cech terapii poznawczej, a także praktyczne wskazówki dotyczące opracowywania i wykonywania eksperymentów behawioralnych, zadań domowych oraz metod reatrybucji werbalnej. Na końcu zamieszczono kwestionariusze, skale ocen oraz inne materiały, które można wykorzystać w pracy z pacjentem.


Adrian Wells wyczerpująco omówił w swej książce popznawczy model zaburzeń lękowych i pokazał, w jaki sposób szczegółowe poznwcze konceptualizacje konkretnych zaburzeń decydują o wyborze interwencji terapeutycznych.

Książka ta zawiera najbardziej aktualną teorię zaburzeń lękowych, która w dużej części została stworzona przez autora. Doktor Wells przedstawiam wiele skutecznych, łatwych do zastosowania technik poznawczych i żywe przykłady z praktyki klinicznej. Wartość tej publikacji docenią zarówno studenci, jak i wytrawni terapeuci.


NOTA O AUTORZE, V
PRZEDMOWA, VII

Rozdział 1
WPROWADZENIE – TEORIA POZNAWCZA I MODELE LĘKU, 1

POZNAWCZA TEORIA ZABURZEŃ LĘKOWYCH, 2

Dysfunkcjonalne schematy poznawcze, 3
Negatywne automatyczne myśli, zamartwianie się i obsesje, 5
Rola zachowania, 6
Tendencyjności poznawcze, 8

PODSUMOWANIE OGÓLNEJ TEORII SCHEMATÓW POZNAWCZYCH, 9

DOWODY NA RZECZ TEORII LĘKOWYCH SCHEMATÓW POZNAWCZYCH, 11

Zadania oparte na modelach przetwarzania informacji, 12
Zadania związane z osądem, oceną i pamięcią, 15

ZAGADNIENIE PRZYCZYNOWOŚCI, 15

OD TEORII SCHEMATÓW POZNAWCZYCH DO MODELI KONKRETNYCH ZABURZEŃ, 16

Zaburzenie lękowe z napadami paniki oraz lęk o zdrowie, 17
Fobia społeczna, 18
Uogólnione zaburzenie lękowe, 20
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, 21

KONSTRUKTY WSPÓLNE I ODRĘBNE, 22

PODSUMOWANIE, 23

Rozdział 2
DIAGNOZA – PRZEGLĄD, 24

CELE DIAGNOZY, 24

Pomiar, 25

ZALECANE DODATKOWE NARZĘDZIA DLA POSZCZEGÓLNYCH ZABURZEŃ, 28

Zaburzenie lękowe z napadami paniki i agorafobia, 28
Lęk o zdrowie, 30
Fobia społeczna, 33
Uogólnione zaburzenie lękowe (przewlekłe zamartwianie się), 35
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, 38

SPECYFICZNE SKALE OCENY, 40

WYWIAD DIAGNOSTYCZNY W TERAPII POZNAWCZEJ, 41

Szczegółowy opis przejawianego zaburzenia, 41
Poprzeczna analiza poznawczo-behawioralna, 42
Analiza podłużna, 43
Podstawowe założenia i przekonania, 44
Zastosowanie testów behawioralnych, 44

ORGANIZACJA WYWIADU DIAGNOSTYCZNEGO, 45

WSPÓŁWYSTĘPOWANIE PROBLEMÓW, 46

PODSUMOWANIE, 48

Rozdział 3
TERAPIA POZNAWCZA – PODSTAWOWE CECHY, 50

TECHNIKI POZNAWCZE, 51
TECHNIKI BEHAWIORALNE, 51
ORGANIZACJA TERAPII, 52

Konceptualizacja (sformułowanie) przypadku, 53
Psychoedukacja (zapoznawanie pacjenta z modelem poznawczym), 54
Interwencja ukierunkowana na objawy i schematy poznawcze, 54
Zapobieganie nawrotom, 54

ORGANIZACJA SESJI, 55

Przegląd obiektywnych wskaźników, 55
Ustalenie planu sesji, 56
Wykorzystanie informacji zwrotnych, 57
Wdrożenie specyficznych strategii, 57
Wyznaczanie nowej pracy osobistej pacjenta, 58
Zakończenie sesji, 58

PIERWSZA SESJA TERAPEUTYCZNA, 58

Lista problemów i ustalanie celów – kwestie pierwszeństwa, 59

PROCES TERAPII – ZASADNICZE KWESTIE, 60

Tempo terapii i racjonalne wykorzystanie czasu, 60
Dialog sokratejski, 61

PODSUMOWANIE, 66

Rozdział 4
TERAPIA POZNAWCZA – PODSTAWOWE TECHNIKI, 67

WYDOBYWANIE NEGATYWNYCH AUTOMATYCZNYCH MYŚLI, 67

Dziesięć sposobów wydobywania istotnych negatywnych automatycznych myśli, 69

METODY REATRYBUCJI, 80

Reatrybucja werbalna, 80
Podsumowanie, 92

REATRYBUCJA BEHAWIORALNA, 92

Zastosowanie ekspozycji w terapii poznawczej, 93
Eksperymenty behawioralne, 94
Eksperymenty falsyfikacyjne w terapii zaburzeń lękowych i depresji, 95
Projektowanie i wdrażanie skutecznych eksperymentów, 96
Trudności związane z eksperymentami behawioralnymi, 99

KWESTIE BEZPIECZEŃSTWA W TERAPII, 100

Techniki ukierunkowane na schematy poznawcze w zaburzeniach lękowych, 100

WYDOBYWANIE ZAŁOŻEŃ, 102

Metapoznanie a technika strzałki w dół, 105
Wyobrażenia i schematy, 109
Restrukturyzacja zasad, założeń i przekonań, 109

PODSUMOWANIE, 113

Rozdział 5
ZABURZENIE LĘKOWE Z NAPADAMI PANIKI, 115

CHARAKTERYSTYCZNE CECHY NAPADÓW PANIKI, 116

POZNAWCZY MODEL PANIKI, 117

OD MODELU POZNAWCZEGO DO KONCEPTUALIZACJI PRZYPADKU, 120

Diagnoza, 120

KONSTRUOWANIE BŁĘDNEGO KOŁA, 122

OPRACOWANIE PODSTAWOWEJ KONCEPTUALIZACJI – UWZGLĘDNIENIE ZACHOWAŃ ZABEZPIECZAJĄCYCH I UNIKANIA, 125

PSYCHOEDUKACJA, 128

Przykładowe eksperymenty psychoedukacyjne, 129

STRATEGIE REATRYBUCJI, 132

Ewolucja strategii terapeutycznych w napadach paniki, 132

EKSPERYMENTY BEHAWIORALNE, 132

Wskazówki dotyczące skutecznych eksperymentów opartych na indukcji objawów, 133
Zadanie z wywoływaniem hiperwentylacji, 134
Zadania z ćwiczeniami fizycznymi, 136
Strategie ukierunkowane na ucisk w klatce piersiowej, 136
Strategie indukowania zaburzeń wzroku, 137
Doświadczenia dysocjacyjne, 138
Eksperymenty z „udawaniem”, 138

TECHNIKI REATRYBUCJI WERBALNEJ, 138

Poszukiwanie dowodów słuszności sądu, 139
Dziennik napadów paniki, 140
Edukacja i analiza kontrargumentów, 141
Wybrane scenariusze edukacyjne stosowane w napadach paniki, 142
Kontrargumenty, 148
Technika porównywania objawów, 149
Technika sondażu, 152

PRACA NAD UNIKANIEM152

ZAPOBIEGANIE NAWROTOM, 152

Dokumentacja terapii, 153
Przeformułowanie i sesje podtrzymujące, 153

PRZYKŁADOWY PLAN TERAPII, 154

Rozdział 6
HIPOCHONDRIA – LĘK O ZDROWIE, 156

POZNAWCZY MODEL HIPOCHONDRII, 157

Czynniki poznawcze, 159
Zmiany afektywne/fizjologiczne, 160
Reakcje behawioralne, 160
Podsumowanie modelu i nowe kierunki rozwoju, 162

OGÓLNE KWESTIE ZWIĄZANE Z TERAPIĄ, 162

Zaangażowanie w terapię, 163

OD MODELU POZNAWCZEGO DO KONCEPTUALIZACJI PRZYPADKU, 165

PSYCHOEDUKACJA, 169

Przykładowe eksperymenty psychoedukacyjne, 170

STRATEGIE REATRYBUCJI, 172

EKSPERYMENTY BEHAWIORALNE, 173

Testowanie przewidywań pacjenta, 173
Metoda sondażu, 175
Procedury paradoksalne, 175
Konsultacje medyczne w czasie terapii poznawczej, 175
Redukowanie poszukiwania otuchy, 176
Opracowanie planu konsultacji medycznych, 176
Samoobserwacja, 177

TECHNIKI REATRYBUCJI WERBALNEJ, 177

Zapis myśli hipochondrycznych, 178
Wykresy kołowe, 179
Odwrócona piramida, 180
Błędy w myśleniu, 182
Odpowiadanie na myśli i modyfikacja wyobrażeń, 182
Strategia „podwójnego modelu”, 183
Praca nad ruminacjami i zamartwianiem się, 184
Modyfikowanie założeń i przekonań, 186

TECHNIKI OPARTE NA WYOBRAŻENIACH, 191

PRACA NAD ZACHOWANIAMI STANOWIĄCYMI ZAGROŻENIE DLA ZDROWIA, 192

PODSUMOWANIE, 192

PRZYKŁADOWY PLAN TERAPII, 193

Rozdział 7
FOBIA SPOŁECZNA, 195

ISTOTA FOBII SPOŁECZNEJ, 196

POZNAWCZY MODEL FOBII SPOŁECZNEJ, 197

Przetwarzanie antycypacyjne i retrospektywne, 199
Przetwarzanie informacji o Ja społecznym, 199
Założenia i przekonania, 200
Podsumowanie modelu, 201

OD MODELU POZNAWCZEGO DO KONCEPTUALIZACJI PRZYPADKU, 203

Wydobywanie danych do konceptualizacji, 205
Gromadzenie danych do sformułowania przypadku, 205
Przykład testu behawioralnego przeprowadzonego w celu wydobycia danych, 209

PSYCHOEDUKACJA, 213

Przekonywanie pacjenta do roli samoświadomości, 213
Psychoedukacyjne eksperymenty behawioralne, 215

KOLEJNOŚĆ INTERWENCJI TERAPEUTYCZNYCH, 216

MODYFIKOWANIE PRZETWARZANIA INFORMACJI O JA, 217

REATRYBUCJA WERBALNA, 219

Arkusz zrównoważonych danych z otoczenia, 221
Błędy w myśleniu, 221
Wykorzystanie racjonalnych stwierdzeń o sobie, 222
Definiowanie obaw, 222
Praca nad przetwarzaniem antycypacyjnym i rozpamiętywaniem, 223

EKSPERYMENTY BEHAWIORALNE, 223

Sprawdzanie otoczenia, 223
Przezwyciężanie unikania, 225

PRACA NAD ZAŁOŻENIAMI WARUNKOWYMI I PRZEKONANIAMI, 225

Warunkowe założenia, 225
Poszukiwanie alternatywnych danych, 227
Sztywne reguły – zwiększanie „zakresu tolerancji”, 229
Bezwarunkowe negatywne przekonania o sobie, 229
Zapis pozytywnych danych, 230
Strategie interpersonalne, 230

PODSUMOWANIE, 231

PRZYKŁADOWY PLAN TERAPII, 232

Rozdział 8
UOGÓLNIONE ZABURZENIE LĘKOWE, 234

ISTOTA ZAMARTWIANIA SIĘ, 235

Istota zamartwiania się w uogólnionym zaburzeniu lękowym, 236

POZNAWCZY MODEL UOGÓLNIONEGO ZABURZENIA LĘKOWEGO, 236

Reakcje behawioralne, 240
Kontrolowanie myśli, 242
Emocje, 243

WYDOBYWANIE DANYCH DO KONCEPTUALIZACJI, 243

Strategie werbalne służące do wydobywania zamartwiania się typu 2, 244
Diagnoza za pomocą kwestionariuszy, 248

OD MODELU POZNAWCZEGO DO KONCEPTUALIZACJI PRZYPADKU, 250

PSYCHOEDUKACJA, 254

Pytania psychoedukacyjne, 254
Przekonywanie pacjenta do roli metazamartwiania się, 254
Zapis epizodów zamartwiania się, 255
Eksperymenty psychoedukacyjne, 257

MODYFIKOWANIE METAZAMARTWIANIA SIĘ I NEGATYWNYCH PRZEKONAŃ, 259

REATRYBUCJA WERBALNA, 260

Poszukiwanie dowodów słuszności, 260
Dopytywanie się o mechanizm, 261
Podważanie ocen poznawczych dotyczących niekontrolowalności zamartwiania się, 262
Edukacja („normalizacja” zamartwiania się), 263
Techniki wywoływania dysonansu, 264
Techniki oparte na wyobrażeniach, 266

EKSPERYMENTY BEHAWIORALNE, 266

Okresy kontrolowanego zamartwiania się, 266
Podważanie przekonań o niekontrolowalności zamartwiania się, 268
Eksperymenty z utratą kontroli, 268
Testowanie granic zamartwiania się in situ, 269
Zaniechanie kontrolowania myśli, 269
Sondaże, 269

MODYFIKOWANIE POZYTYWNYCH PRZEKONAŃ NA TEMAT ZAMARTWIANIA SIĘ, 270

Strategie oparte na rozbieżności między treścią obaw a rzeczywistością, 270
Eksperymenty z zaniechaniem zamartwiania się, 271
Eksperymenty z intensyfikacją zamartwiania się, 271

MODYFIKOWANIE TENDENCYJNOŚCI POZNAWCZEJ, 272

ODWRACANIE STRATEGII, 273

Nowe zakończenia starych negatywnych scenariuszy, 273
Pozostawienie zamartwiania się własnemu biegowi, 273
Unikanie, 274

PROBLEM WSPÓŁZACHOROWALNOŚCI, 274

PODSUMOWANIE, 275

PRZYKŁADOWY PLAN TERAPII, 276

Rozdział 9
ZABURZENIE OBSESYJNO-KOMPULSYJNE, 278

ROZPOWSZECHNIENIE OBSESJI I KOMPULSJI, 279

POZNAWCZE MODELE ZABURZENIA OBSESYJNO-KOMPULSYJNEGO, 279

Model Salkovskisa, 280
Metapoznawczy model Wellsa i Matthewsa, 281

OGÓLNY MODEL ROBOCZY, 284

OPRACOWANIE KONCEPTUALIZACJI PRZYPADKU, 286

Profil objawów i czynniki wyzwalające, 287
Wydobywanie dysfunkcjonalnych ocen, 287

WYWIAD KONCEPTUALIZACYJNY – PRZYKŁAD KLINICZNY, 289

PSYCHOEDUKACJA, 293

OGÓLNE CELE TERAPII POZNAWCZEJ, 293

REATRYBUCJA WERBALNA, 294

Definiowanie przedmiotu modyfikacji poznawczej i zdystansowana uważność, 294
Zapis Dysfunkcjonalnych Myśli w zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym, 296
Rozbijanie utożsamienia myśli i działania, 297
Rozbijanie utożsamienia myśli i zdarzenia, 298
Identyfikacja wyobrażeń, 301

REATRYBUCJA BEHAWIORALNA, 302

Ekspozycja i powstrzymywanie reakcji – podejście behawioralne, 302
Ekspozycja i powstrzymywanie reakcji – rekonceptualizacja poznawcza, 303
Podważanie konkretnych przekonań, 305
Powstrzymywanie reakcji – obawy przed skażeniem, 306
Nieobecność myśli, 307

DODATKOWE OKOLICZNOŚCI, 308

Rytuały i unikanie emocjonalne, 308
Redukcja wątpliwości, 309

PODSUMOWANIE, 310

PRZYKŁADOWY PLAN TERAPII, 310

Rozdział 10
DALSZE KIERUNKI ROZWOJU TERAPII POZNAWCZEJ, 313

MODEL SAMOREGULACYJNEJ FUNKCJI WYKONAWCZEJ, 314

IMPLIKACJE TERAPEUTYCZNE MODELU S-REF, 318

Praca z bieżącą aktywnością, 318
Dialog sokratejski, 320
Rozwijanie nowych sposobów przetwarzania informacji, 321
Trening uwagi, 322

METAPOZNANIE A ZABURZENIA LĘKOWE, 324

ZABURZENIA OBSESYJNE, 325

PODSUMOWANIE I WNIOSKI, 327

SKALE OCENY, 329

DODATEK, 337

BIBLIOGRAFIA, 352

INDEKS, 362


368 stron, Format: 15.4x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022