Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi
Podręcznik dla rodziców i terapeutów
Poprawione wydanie tego popularnego podręcznika, oparte na najnowszej wiedzy z
dziedziny rozwoju dziecka i najlepszych praktykach klinicznych, odnosi się do szerokiego
spektrum problemowych zachowań i kłopotów przystosowawczych.
Autor opisał wiele praktycznych narzędzi służących do rozwijania samokontroli u
dzieci i nastolatków przeżywających trudności, kierowania rozwojem społecznym i
emocjonalnym oraz umiejętności szkolnych, a także redukowania stresu w rodzinie.
Książka ta, zawierająca ponad 25 kart, które można reprodukować, jest znakomitą
pomocą dla terapeutów pracujących z rodzinami w poradniach, szkołach lub placówkach
opieki społecznej. Może być także samodzielnie wykorzystywana przez rodziców
Książka ta jest bardzo przydatna w praktyce klinicznej,
ucieszyłem się więc, gdy do mych rąk trafiło jej poprawione wydanie. Uwzględniając
najbardziej aktualne teorie i techniki, Michael L. Bloomquist przesunął akcent z
patologii na analizę drogi rozwojowej dziecka. Podstawowe założenia pozostawił jednak
takie same: rodzice mają największe możliwości, żeby pomóc swoim dzieciom, dlatego
należy im zapewnić najlepsze do tego warunki. Ta książka będzie dla nich oraz dla
współpracujących z nimi terapeutów najważniejszą pozycją wykorzystywaną w pracy z
dziećmi”.
Dr Sam Goldstein, Neurology,
Learning and Behavior Center i Uniwersytet Utah, Salt Lake City
Książka budzi ogromną nadzieję – dziecko przeżywające trudności może
się stać osobą kompetentną i radzącą sobie, rodziny zaś, zbyt często obarczane
odpowiedzialnością za trudności dziecka, mogą uzyskać wsparcie w swojej wytrwałej,
sumiennej pracy
Dr Glenace Edwall,
Minnesota Department of Human Services, Saint Paul
Doktor Michael L. Bloomquist jest adiunktem na Wydziale Psychiatrii
Uniwersytetu Minnesoty w Minneapolis.
Wprowadzenie 1
Przewodnik dla rodzica
Rozdział 1. Charakterystyka problemowych zachowań i trudności przystosowawczych
u dzieci 7
Rozdział 2. Opracowanie planu działania dla dziecka z trudnościami rozwojowymi
23
Rozdział 3. Wspomaganie rozwoju samokontroli u dziecka 37
Rozdział 4. Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka 67
Rozdział 5. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka 89
Rozdział 6. Wspomaganie rozwoju umiejętności szkolnych u dziecka 113
Rozdział 7. Poprawa samopoczucia rodzica 131
Rozdział 8. Poprawa relacji w rodzinie 147
Rozdział 9. Podtrzymywanie poprawy u dziecka i pozostałych członków
rodziny 169
Rozdział 10. Instytucje świadczące pomoc dziecku i rodzinie 173
Przewodnik dla terapeuty
Rozdział 11. Jak posługiwać się tą książką w pracy z dziećmi i rodzicami
185
Dodatek Sposoby nagradzania zachowań dziecka 203
Literatura uzupełniająca 207
Indeks 211
214 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa kartonowa