Zarządzanie z przewagą sztuki
Książka zawiera wyniki badań nad współpracą międzyorganizacyjną
przeprowadzonych w 26 polskich firmach teleinformatycznych, z których 9 znalazło się w
prestiżowym rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe.
Czytelnik znajdzie w niej przede wszystkim odpowiedzi na pytania dotyczące
sposobu, w jaki firmy te tworzą swoje portfolio więzi międzyorganizacyjnych
(aliansów),
w tym:
- jak wyszukują i wybierają partnerów do współpracy,
- jakie zabezpieczenia stosują,
- jak radzą sobie z konkurentami,
- jak rozwijają się i współpracują w skali międzynarodowej,
- jak kształtuje się ich współpraca z instytucjami państwowymi i uczelniami,
- czy i jak zarządzają nawiązywanymi aliansami.
Na podstawie wywiadów z naczelnym kierownictwem oraz analiz portfolio aliansów można
wyciągnąć wniosek, że firmy o ponadprzeciętnym wzroście wyróżniają się:
podejściem do współpracy, aktywnością w jej nawiązywaniu, sposobem wyboru
partnerów, jakością posiadanych relacji, a także pomysłami na organizację, jej
rozwój i traktowaniem pracowników. Różnice między badanymi firmami wynikają z
różnych sposobów radzenia sobie z niepewnością i kwestią zaufania. Ponadprzeciętne
organizacje – metaforyczni „artyści zarządzania” – z niepewności czerpią moc
twórczą, ufając w pozytywne rezultaty działań we współpracy z otoczeniem. W
szerszym wymiarze wyniki badań wskazują na rosnące znaczenie twórczego,
pozakalkulacyjnego wymiaru zarządzania – czyli zarządzania jako sztuki.
Wprowadzenie
1. Obszar badawczy
1.1. Współpraca międzyorganizacyjna
1.2. Podejście badawcze
1.3. Przedsiębiorstwa w sektorze ICT
1.4. Luka badawcza
1.5. Przedmiot badań
2. Współpraca w warunkach niepewności
2.1. Niepewność w naukach o zarządzaniu
2.2. Niepewność a współpraca
2.3. Niepewność relacyjna i zaufanie
2.4. Kontekst ma znaczenie
2.5. Niepewność - zmiana paradygmatu
3. Metoda
3.1. Metody badawcze
3.2. Proces badawczy
3.3. Charakterystyka przedsiębiorstw objętych badaniem
4. "Połączone" przedsiębiorstwa ICT
4.1. Podejście do współpracy: niechęć, konieczność, możliwości
4.2. Nawiązywanie współpracy: od reakcji do tworzenia
4.3. Zabezpieczenia: formalne i pozaformalne
4.4. Współpraca z konkurentami
4.5. Współpraca w skali międzynarodowej
4.6. Instytucje państwowe i uczelnie
4.7. Zarządzanie portfolio aliansów
4.8. Podsumowanie rezultatów badań
5. (R)ewolucja zarządzania
5.1. Od nauki do sztuki
5.2. Rzemieślnicy i artyści
5.3. Znaczenie rezultatów badań
Bibliografia
264 stron, Format: 17.0x25.0cm, oprawa twarda