Cyberprzemoc
O zagrożeniach i szansach na ograniczanie zjawiska wśród adolescentów
Książka przedstawia zjawisko cyberprzemocy – nowego, technologicznego oblicza
agresji rówieśniczej.
Autorki prezentują rezultaty obszernego programu badawczego o charakterze
eksperymentalnym, w którym rejestrowano realne zachowania adolescentów: wysyłanie
bądź usuwanie kompromitującej rówieśnika wiadomości. Wyniki przeprowadzonych badań
wskazują na znaczenie obecności świadków aktów cyberprzemocy, aktywizacji różnych
form empatii: afektywnej i poznawczej, oraz osobistych doświadczeń z cyberprzemocą jako
istotnych moderatorów w procesie elektronicznej agresji rówieśniczej online.
Znacząca większość aktów tego typu dokonuje się w obecności audytorium, które
wzmacnia lub ogranicza wiktymizację ofiary. Specyfika kontaktu zapośredniczonego przez
komputer sprawia, że świadkowie łatwiej stają się sojusznikami agresorów niż w
warunkach kontaktu bezpośredniego. To uzasadnia poszukiwanie efektywnych oddziaływań
prewencyjnych ukierunkowanych na potencjalnych świadków agresji elektronicznej.
Efektem programu są praktyczne wnioski dla działań profilaktycznych i
interwencyjnych dotyczących agresji elektronicznej.
O powodach podjęcia badań nad cyberprzemocą
Część pierwsza CZYNNIKI NASILAJĄCE I OGRANICZAJĄCE PRZEMOC
ELEKTRONICZNĄ WŚRÓD ŚWIADKÓW
1. O rówieśniczej przemocy elektronicznej i roli świadków
1.1. Specyfika roli świadków online
1.2. Uwarunkowania indywidualne - znaczenie doświadczeń cybersprawstwa i
cyberwiktymizacji dla zachowań świadków
1.3. Płeć a zachowania świadków
2. Fenomen empatii - o możliwościach ograniczenia cyberprzemocy
2.1. O dobrodziejstwach empatii jako czynnika ograniczającego cyberprzemoc
Część druga EMPIRYCZNA WERYFIKACJA WPŁYWU CZYNNIKÓW NASILAJĄCYCH I
OGRANICZAJĄCYCH CYBERPRZEMOC ŚWIADKÓW
1. Badanie I. W poszukiwaniu uwarunkowań zachowań wzmacniających
angażowanie się świadków w przemoc w sieci
1.1. Metoda
1.2. Procedura
1.3. Osoby badane
1.4. Rezultaty analiz.
1.5. Interpretacja i dyskusja wyników badania I
2. Badanie II. Typ treści wiadomości a rodzaj zachowania świadka
2.1. Metoda
2.2. Procedura
2.3. Osoby badane
2.4. Rezultaty analiz
2.5. Interpretacja i dyskusja wyników badania II
3. Badanie III. Empatia afektywna jako czynnik ograniczający zachowania
świadków wzmacniające cyberprzemoc
3.1. Metoda
3.2. Procedura
3.3. Osoby badane
3.4. Rezultaty analiz
3.5. Interpretacja i dyskusja wyników badania III
4. Badanie IV. Empatia poznawcza jako czynnik ograniczający zachowania świadków
wzmacniające cyberprzemoc
4.1. Metoda
4.2. Procedura
4.3. Osoby badane
4.4. Rezultaty analiz
4.5. Interpretacja i dyskusja wyników badania IV
5. Badanie V. Długofalowe następstwa empatii dla ograniczania zachowań
świadków wzmacniających cyberprzemoc
5.1. Metoda
5.2. Procedura
5.3. Osoby badane
5.4. Rezultaty analiz
5.5. Interpretacja i dyskusja wyników badania V
Część trzecia PRÓBA SYNTEZY UZYSKANYCH REZULTATÓW
1. Cyberprzemoc, margines czy mainstream zachowań adolescentów? Podsumowanie
danych empirycznych
2. Co sprzyja, a co ogranicza angażowanie się w zachowania wzmacniające
cyberprzemoc?
3. Komentarz wokół metody badań
4. O aplikacyjnym kontekście uzyskanych rezultatów
Zakończenie
Literatura cytowana
Załączniki
Spis ilustracji
Spis tabel
Spis załączników
150 stron, oprawa miękka