|
RYSUNEK DZIECKA BADANIA PORÓWNANWCZE POLSKA-USA
CHMIELNICKA-PLASKOTA A. / WSKAZANIA DO ARTETERAPII wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 46.20 Twoja cena 43,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rysunek dziecka
Badania porównawcze Polska-USA. Wskazania do arteterapii
W publikacji dokonano charakterystyki rozwoju rysunkowego dziecka w wieku od 8 do
11 lat.
Analizowano prace rysunkowe dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną z
Polski i z USA. W rysunku opisano rozwój kształtu postaci ludzkiej, ptaka i psa. Ponadto
przedstawiono rozwój widzenia przestrzennego, dynamikę ruchu, proporcje oraz typ
ustawienia rysowanych form. Badania te zostały przeprowadzone w placówkach państwowych
oraz prywatnych w Polsce i w USA.
Na podstawie zebranego materiału rysunkowego oraz charakterystyki rozwoju intelektualnego
dziecka przedstawiono autorski program arteterapeutyczny – Program stymulowania rozwoju
osobowego dziecka. Publikacja została zilustrowana pracami dziecka z lekką
niepełnosprawnością intelektualną, typowymi dla faz jego rozwoju. Przedstawiono
również prace plastyczne dzieci przed i po procesie terapeutycznym z wykorzystaniem
sztuk plastycznych: arteterapii, biblioterapii, muzykoterapii. Wskazano możliwości
wykorzystania potencjału twórczego dziecka.
Pozycja ta jest pierwszą w Polsce monografią opisującą rysunek dziecka z
lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz arteterapię jako formę wspomagania
rozwoju.
WPROWADZENIE
1. TWÓRCZOŚĆ OKRESU IDEO- I FIZJOPLASTYCZNEGO
1.1. Obszary badań twórczości plastycznej dziecka
1.2. Etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci w okresie ideoplatyki
1.3. Koncepcje pojęcia "bazgrota" - rozważania teoretyczno-badawcze
1.4. Koncepcje pojęć "głowonóg" i "głowotułów" - rozważania
teoretyczno-badawcze
1.5. Analiza pojęcia "schemat"
1.6. Analiza kształtu, form kompozycji i sposobów wyrażania przestrzeni na
płaszczyźnie obrazu
1.7. Związek między poziomem rozwoju intelektualnego i twórczości plastycznej dzieci
2. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA - ANALIZA POJĘCIA
2.1. Niepełnosprawność intelektualna oraz mechanizmy warunkujące jej powstawanie
2.2. Definicje i stopnie niepełnosprawności intelektualnej
2.3. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej
2.4. Testy psychologiczne w pomiarach niepełnosprawności intelektualnej
2.5. Ogólna charakterystyka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
2.6. Wpływ niepełnosprawności intelektualnej na twórczość plastyczną dziecka
3. PROGRAM BADAŃ
3.1. Cele badawcze
3.2. Problemy i hipotezy
3.3. Zmienne kontrolowane
3.4. Prezentacja metody badawczej
3.4.1. Analiza wytworów plastycznych
3.5. Osoby badane i przebieg badań
3.5.1. Opis terenu badań
3.5.2. Charakterystyka badanych grup
3.5.3. Technika przeprowadzenia badań
4. ANALIZA STATYSTYCZNA WYNIKÓW BADAŃ
4.1. Kryteria i zasady analizy
4.2. Analiza ogólna materiału empirycznego
4.2.1a. Ewolucja kształtu
4.2.1b. Proporcje - dynamika ruchu
4.2.1c. Rysunek postaci ludzkiej - ujęcie en face
4.2.1d. Rysunek postaci psa i ptaka - ujęcie głowa i tułów profilem
4.2.1e. Rysunek postaci psa i ptaka - detale
4.2.2a. Perspektywa - układ pasowy
4.3a. Kompozycja
4.4a. Faza schematu uproszczonego a typowa figura realistyczna
4.4b. Proporcje a elementy ruchu
4.4c. Ujęcie postaci ludzkiej, postaci psa i postaci ptaka
4.4d. Rysunek postaci psa i postaci ptaka - detale
4.4e. Rysunek ulicy - przestrzeń, kompozycja
4.5a. Różnice między grupami narodowymi - rysunek postaci ludzkiej, psa i ptaka
4.5b. Różnice między grupami narodowymi we wszystkich rysunkach - proporcje, dynamika
ruchu
4.5c. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci ludzkiej i w ujęciu sylwetki
4.5d. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci psa i postaci ptaka
4.5e. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci psa i postaci ptaka - liczba
detali
4.5f. Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy - przestrzeń
4.5g. Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy - kompozycja
4.6a. Różnice narodowe w rysunku postaci ludzkiej, postaci psa i postaci ptaka - norma
intelektualna
4.6b. Różnice między grupami narodowymi w rysunkach - proporcje, dynamika ruchu
4.6c. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci ludzkiej - ujęcie sylwetki
4.6d. Różnice między grupami narodowymi w rysunku postaci psa i ptaka
4.6e. Różnice między grupami narodowymi w rysunku psa i ptaka - liczba detali
4.6f. Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy - przestrzeń
4.6g. Różnice między grupami narodowymi w rysunku ulicy - kompozycja
Podsumowanie
5. ARTETERAPIA - WSKAZANIA DO TERAPII
5.1. Arteterapia
5.1.1. Techniki i metody arteterapii
5.1.2. Techniki plastyczne stosowane w procesie twórczym
5.1.3. Efektywność arteterapii
5.2. Arteterapia w pracy z jednostką niepełnosprawną intelektualnie
5.3. Tematyka sesji arteterapeutycznych - program autorski
5.3.1. Opis grupy terapeutycznej
5.3.2. Ogólne zalecenia do arteterapii ze szczególnym wskazaniem
5.3.3. Wskazania i zalecenia do arteterapii
5.4. Plan arteterapii
5.5. Arteterapia - opis wybranych sesji arteterapeutycznych
5.5.1. Warsztat arteterapeutyczny - sztuki wizualne
5.5.2. Warsztat arteterapeutyczny - biblioterapia
5.5.3. Warsztat arteterapeutyczny - muzykoterapia
BIBLIOGRAFIA
154 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|