Autyzm
przyczyny, symptomy, terapia
Autorka w swej pracy porusza problem diagnozowanego ostatnio coraz częściej
zaburzenia rozwoju, jakim jest autyzm.
Pomimo przeprowadzenia wielu badań wciąż nie wiemy, jak dochodzi do jego powstania,
nie potrafimy więc mu zapobiegać, a w przypadku wielu osób dobrać dającej oczekiwane
efekty terapii.
Książka składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym Autorka dokonuje obszernego
przeglądu stanowisk dotyczących sformułowania samej definicji autyzmu (w tym jej
zakresu) oraz jego przyczyn. Czyni to w powiązaniu z opisem innych, zbliżonych pod
względem objawów zaburzeń. Drugi i trzeci rozdział to próba opisu objawów autyzmu
oraz zastanowienia się nad tym, jak je wykryć najwcześniej, co w sposób oczywisty
może przynieść wiele pozytywnych konsekwencji. W rozdziale czwartym Autorka zawarła
przegląd metod, jakimi mogą posłużyć się specjaliści przy podjęciu wczesnej
interwencji wobec osób z autyzmem. Część ostatnia to swego rodzaju poradnik dla
rodziców zawierający szereg rad na temat tego, co zrobić, by ułatwić rodzicom opiekę
nad dzieckiem, i jakie sposoby wykorzystać w codziennej, efektywnej pracy zmierzającej
do minimalizacji jego problemów w późniejszym życiu osobistym i zawodowym, a przez to
do podniesienia poziomu życia jego oraz jego najbliższego otoczenia (rodziny).
Książkę swoją Autorka adresuje przede wszystkim do rodziców, którzy podejrzewają
autyzm u swojego dziecka lub którzy usłyszeli już tę diagnozę. Z pracy skorzystają
też osoby zainteresowane problemem z racji rodzaju swoich studiów czy wykonywanej pracy
zawodowej.
Wstęp
1. Co to jest autyzm? Podstawowe informacje o przyczynach,
klasyfikacji i częstości występowania autyzmu
Koncepcja autystycznego spektrum zaburzeń
Charakterystyka niektórych zaburzeń wchodzących w zakres autystycznego spektrum
Zespół Aspergera
Inne całościowe zaburzenia rozwoju
Zespół Retta i dziecięce zaburzenie dezintegracyjne
Czy rzeczywiście mamy do czynienia z epidemią autyzmu?
Skąd się bierze autyzm?
Podsumowanie
2. Główne symptomy autyzmu
Interakcje społeczne
Komunikowanie się
Ograniczone wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności
Problemy sensoryczne
Rozwój poznawczy i ruchowy
Jak przebiega rozwój osób z autyzmem w ciągu całego życia?
Podsumowanie
3. Jak wcześnie wykryć autyzm?
Kiedy można wykryć autyzm?
Główne symptomy autyzmu u małych dzieci
Relacje społeczne
Komunikowanie się
Reakcje na bodźce sensoryczne
Zabawa
Problemy w zachowaniu
Jak przebiega proces diagnozowania autyzmu?
Odróżnianie autyzmu od innych zaburzeń rozwoju
Podsumowanie
4. Na czym polega interwencja w przypadku małych dzieci z autyzmem?
Podejście do terapii oparte na rozwijaniu umiejętności
Podejście behawioralne
Podejście rozwojowe
Model interwencji rozwojowej Stanleya Greenspana (Developmental Intervention Program)
Rozwijanie relacji interpersonalnych - model Gutsteina i Sheely
Podejście zintegrowane i holistyczne
Metody wspierające rozwój umiejętności społecznych
Wspieranie rozwoju zdolności komunikowania się, minimalizowanie problemów sensorycznych
i wspieranie rozwoju ruchowego
Interwencja biomedyczna - leczenie farmakologiczne i dieta
Od czego zależą efekty terapii?
Co należy wziąć pod uwagę, poszukując odpowiedniej terapii?
Podsumowanie
5. Co mogą zrobić rodzice?
Rozwijanie umiejętności społecznych
Wspieranie rozwoju poznawczego
Wspieranie zdolności komunikowania się
Wspieranie rozwoju zabawy
Radzenie sobie z problemami sensorycznymi
Podsumowanie
Bibliografia
Aneks
212 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka