ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 141.90 134,81   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DYSCYPLINA FINANSÓW PUBLICZNYCH PODSTAWY I ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI


TALIK A. RABCZYŃSKI W. BABCZUK A. RED.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 141.90 Twoja cena  134,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dyscyplina finansów publicznych

Podstawy i zakres odpowiedzialności


Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponoszą nie tylko kierownicy jednostek, lecz także pracownicy, którym powierzono określone zadania.

Książka odpowiada m.in. na następujące pytania:

  • jakie czynności należy podjąć w przypadku otrzymania informacji o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych od osób i podmiotów nieuprawnionych do złożenia zawiadomienia,

  • jaki jest zakres odpowiedzialności za dopuszczenie do przedawnienia należności cywilnoprawnych,

  • konsekwencje naruszenia zasady zaciągania zobowiązań,

  • jak zarządzać płynnością finansową w jednostce,

  • jak wydatkować środki publiczne, aby nie naruszyć dyscypliny finansów publicznych.

Autorami tej książki są członkowie Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych (prof. Artur Walasik),  Rzecznicy Dyscypliny Finansów Publicznych I instancji (Arkadiusz Talik, Mateusz Winiarz), pracownicy Ministerstwa Finansów (Wojciech Robaczyński, Marek Głuch, Anna Rotter, Zbigniew Zieliński), członkowie Regionalnych Izb Obrachunkowych z całej Polski (Arkadiusz Babczuk, Janusz Facon, Jarosław Kotowski, Jolanta Radzieja, Krystyna Sawicka).    

W opracowaniu autorzy opisują problematykę związaną z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych, głównego księgowego i poszczególnych pracowników. Podają konkretne rozwiązania dotyczące rachunkowości, sprawozdawczości finansowej, inwentaryzacji, kontroli zarządczej, udzielania zamówień publicznych.

Autorzy szczegółowo opisali czynności podejmowane w przypadku otrzymania informacji o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych - zarówno od osób i podmiotów uprawnionych do złożenia zawiadomienia, jak i nieuprawnionych. Sposób przekazywania i rozpatrywania tej informacji przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych, kierowników danej jednostki i organów sprawujących nadzór nad tą jednostką.

Autorzy podają konkretne wskazówki, jak należy dokonywać wydatków publicznych w jednostce samorządu terytorialnego, aby nie naruszyć dyscypliny finansów publicznych. Podpowiadają czytelnikowi, że ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych może wspomagać zarządzanie finansami w jednostce. Wskazują także istotne prawne aspekty umowy w sprawie zamówienia publicznego, udzielenia koncesji na roboty budowlane lub usługi.

W książce autorzy poruszają także temat znikomej szkodliwości w finansach publicznych. Czytelnik dowie się, jakie znaczenie mają skutki danego naruszenia dyscypliny. W związku z rosnącą popularnością budżetu partycypacyjnego czytelnik znajdzie przykłady tego typu rozwiązań w naszych kraju oraz powiązanie budżetu partycypacyjnego z dbałością o zachowanie dyscypliny finansów publicznych.

W książce czytelni znajdzie również przegląd orzecznictwa dotyczący naruszeń dyscypliny finansów publicznych.

Zalety publikacji:

- kompleksowe opracowanie dotyczące dyscypliny finansów publicznych z uwzględnieniem budżetu parcycypacyjnego, zamowień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usług i innych ważnycy zagadnień interesujących zarządzających jednostką sektora finansów publicznych..

- konkretny opis zakresu odpowiedzialności w JST z punktu widzenia danych stanowisk (wójt, główny księgowy, pracownik, któremu powierzono dany zakres obowiązków),

- wskazówki dotyczące prowadzenia finansów w jednostce wedle ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Grupa docelowa:

Kierownicy lub główni księgowi/skarbnicy wszystkich jednostek sektora finansów publicznych (zwłaszcza gminy i powiaty)

Kierownicy lub główni księgowi podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych, którym przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne, np. organizacje fundacje, stowarzyszenia, spółki z udziałem JST


Wykaz autorów

Wykaz skrótów

Wstęp

Część 1. Podstawowe rozwiązania prawne w zakresie finansów publicznych oraz odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rozdział I. Podstawy prawne dokonywania wydatków publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego na tle odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Krystyna Sawicka)
1. Wprowadzenie
2. Zadania i kompetencje samorządu terytorialnego
3. Zasada domniemania zadań i kompetencji gminy
4. Podstawy prawne dokonywania wydatków publicznych
5. Podsumowanie

Rozdział II. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako akt prawny wspomagający zarządzanie płynnością finansową i ryzykiem niewypłacalności jednostek samorządu terytorialnego (Magdalena Zioło)
1. Wprowadzenie
2. Płynność finansowa a ryzyko niewypłacalności jednostki samorządu terytorialnego
3. Czyny zagrożone odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a zaburzenia płynności finansowej i zagrożenie niewypłacalnością
4. Podsumowanie

Rozdział III. Zakres podmiotowy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu nieprawidłowości w dysponowaniu środkami publicznymi (Anna Rotter)
1. Wprowadzenie
2. Osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo organu zarządzającego podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych
3. Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych
4. Pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne osoby, którym odrębną ustawą lub na jej podstawie powierzono wykonanie obowiązków
5. Osoby wykonujące czynności w imieniu podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych
6. Podsumowanie

Rozdział IV. Budżet partycypacyjny a naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Julia Zdanukiewicz)
1. Ogólne uwagi dotyczące partycypacji i budżetu partycypacyjnego
2. Podstawy prawne tworzenia budżetu partycypacyjnego w Polsce
3. Fundusz sołecki jako przykład partycypacji społecznej
4. Możliwości naruszenia dyscypliny finansów publicznych w budżecie partycypacyjnym i funduszu sołeckim

Rozdział V. Kwota minimalna jako przesłanka wyłączenia bezprawności czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych (Arkadiusz Talik)
1. Wprowadzenie
2. Zakres przedmiotowy wyłączenia bezprawności czynu
3. Podstawa ustalenia kwoty bagatelnej
4. Podsumowanie

Rozdział VI. Znikoma szkodliwość czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Marek Głuch)
1. Zagadnienia ogólne
2. Szkodliwość a szkoda w finansach publicznych
3. Ocena stopnia szkodliwości
4. Skutki naruszenia jako najistotniejsze kryterium
5. Znikoma szkodliwość, wady rozstrzygnięć

Część 2. Realizacja gospodarki budżetowej a naruszenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rozdział I. Odpowiedzialność za związane z dotacjami oświatowymi naruszenie dyscypliny finansów publicznych - problemy praktyki orzeczniczej (Wojciech Lachiewicz)
1. Naruszenie zasad lub trybu przyznania dotacji oświatowej lub jej przekazania (wypłaty)
2. Odpowiedzialność związana z uchybieniem przepisów dotyczących rozliczania dotacji oświatowych
3. Sankcjonowanie obowiązku zwrotu dotacji do budżetu JST
4. Ocena możliwości zastosowania do dotacji oświatowych przepisu art. 9 pkt 1

Rozdział II. Inwentaryzacja - zasady, sposób przeprowadzania i dokumentowania (Damian Grzelka)
1. Funkcje i cele inwentaryzacji
2. Zasady przeprowadzania inwentaryzacji
2.1. Formy inwentaryzacji
2.2. Metody przeprowadzania inwentaryzacji
2.3. Zakres przedmiotowy inwentaryzacji - według metod
2.3.1. Inwentaryzacja drogą spisu z natury - zakres przedmiotowy
2.3.2. Inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald - zakres przedmiotowy
2.3.3. Inwentaryzacja drogą weryfikacji - zakres przedmiotowy
2.3.4. Termin i częstotliwość inwentaryzacji
3. Odpowiedzialność za inwentaryzację
4. Organizacja inwentaryzacji, przebieg i jej udokumentowanie
4.1. Zasady przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu z natury
4.2. Zasady przeprowadzania inwentaryzacji drogą uzyskania potwierdzenia sald
5. Dokumentacja przeprowadzania inwentaryzacji i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych
5.1. Dokumentacja inwentaryzacyjna
5.2. Rozbieżności wyników inwentaryzacji z zapisami ksiąg rachunkowych

Rozdział III. Sprawozdawczość budżetowa a odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Krystyna Gąsiorek)
1. Pojęcie finansów publicznych i sprawozdawczości budżetowej
2. Sprawozdania podlegające naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
3. Niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania
4. Wykazanie w sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej
5. Odpowiedzialność kierownika jednostki

Rozdział IV. Odpowiedzialność głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych w świetle art. 18b ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Artur Walasik)
1. Wprowadzenie
2. Podmiotowe przesłanki odpowiedzialności głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych
3. Przedmiotowe przesłanki odpowiedzialności głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych (zakres obowiązków głównego księgowego)
4. Znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 18b ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów  publicznych - wstępna kontrola (causa )
5. Znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 18b ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dokonanie wydatku oraz zaciągnięcie zobowiązania (effectus )
6. Podsumowanie

Rozdział V. Odpowiedzialność wójta za naruszenie obowiązków kontroli zarządczej (Janusz Facon)
1. Wprowadzenie
2. Kontrola zarządcza czy zarządzanie przez kontrolę?
3. Naruszenie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej a możliwość przypisania wójtowi odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rozdział VI. Naruszenie przepisu ustawy jako czyn wypełniający znamiona deliktu z zakresu dyscypliny finansów publicznych (Remigiusz Mazur)
1. Zagadnienia wstępne
2. Orzecznictwo komisji orzekających
2.1. Czyny kwalifikowane z art. 5 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
2.2. Czyny kwalifikowane z art. 11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
2.3. Czyny kwalifikowane z art. 15 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
2.4. Czyny kwalifikowane z art. 17 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
3. Podsumowanie

Rozdział VII. Naruszenie zasad zaciągania zobowiązań jako czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych (Joanna Radzieja)
1. Zakres przedmiotowy czynu
2. Podmiotowy zakres odpowiedzialności
3. Uwagi dotyczące zawiadomień o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych
4. Podsumowanie

Rozdział VIII. Należności cywilnoprawne na tle artykułu 5 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Katarzyna Makowska)
1. Wprowadzenie
2. Stosunki cywilnoprawne jako źródło należności
3. Zasada swobody zawierania umów
4. Ograniczenia swobody umów zawieranych przez podmioty publiczne
5. Wykonywanie umów przez podmioty publiczne
6. Nieustalenie należności
7. Niepobranie lub niedochodzenie należności
8. Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności cywilnoprawnych
9. Przedawnienie należności
10. Podsumowanie

Część 3. Zamówienia publiczne i koncesje a dyscyplina finansów publicznych

Rozdział I. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako instrument ochrony prawidłowości wyboru trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Mateusz Winiarz)
1. Wprowadzenie
2. Zasada prymatu trybów przetargowych
3. Naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych jako przedmiot odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
4. Przesłanki stosowania trybów w orzecznictwie GKO
5. Problem winy przy przypisaniu odpowiedzialności za udzielenie zamówienia z naruszeniem przepisów regulujących przesłanki stosowania trybów
6. Podsumowanie

Rozdział II. Prawne aspekty umowy w sprawie zamówienia publicznego a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Beata Zalewska)
1. Definicja zamówienia publicznego
2. Wadliwe zawarcie umowy
3. Zmiany w umowie
4. Zmiany w zamówieniu z wolnej ręki

Rozdział III. Przedmiot art. 17 ust. 1c ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w świetle znamion czynu zabronionego (Edyta Wojterek-Kuszyńska)
1. Nowelizacja ustawy
2. Naruszenia prawa zamówień publicznych a wyłączenia
3. Przepisy o zamówieniach publicznych przed nowelizacją
4. Zasady odpowiedzialności, podsumowanie

Rozdział IV. Koncesja na roboty budowlane lub usługi w kontekście naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Rafał Cieślak)
1. Wprowadzenie
2. Regulacja koncesji na roboty budowlane lub usługi w Polsce
3. Procedura wyboru koncesjonariusza i umowa koncesji
4. Praktyka stosowania ustawy o koncesjach w Polsce
5. Rodzaje naruszeń dyscypliny finansów publicznych w odniesieniu do koncesji
6. Nieprawidłowości związane ze stosowaniem ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, mogące stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych
7. Wnioski
8. Postulaty zmian w prawie
9. Wzór ogłoszenia o koncesji na usługi
10. Wzór ogłoszenia o koncesji na roboty budowlane

Część 4. Wybrane zagadnienia postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rozdział I. Zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych (Wojciech Robaczyński)
1. Wprowadzenie
2. Podmioty zobowiązane do złożenia zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
3. Składniki zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
4. Skutki braków formalnych zawiadomienia
5. Informacja o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych otrzymana od podmiotu nieuprawnionego do złożenia zawiadomienia
6. Podsumowanie

Rozdział II. Czynności podejmowane w przypadku otrzymania informacji o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych od osób i podmiotów nieuprawnionych do złożenia zawiadomienia (Ireneusz Kołakowski)
1. Wprowadzenie
2. Przekazywanie informacji o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
3. Praktyka a obowiązki kierownika jednostki, organu nadzorczego i rzecznika dyscypliny
4. Działalność rzecznika w przypadku biernej postawy uprawnionych osób i podmiotów
5. Informacja o podjętych działaniach w rozumieniu ustawy - opinia Głównego Rzecznika
6. Podejrzenia rzecznika przy braku podstaw do złożenia zawiadomienia
7. Terminy na dokonanie czynności w postępowaniu
8. Rzecznik dyscypliny i Główny Rzecznik - rozbieżność opinii
9. Wnioski końcowe

Rozdział III. Sądowa kontrola prawidłowości rozstrzygnięć w zakresie dyscypliny finansów publicznych (Zbigniew Zieliński)
1. Uprawnienie do złożenia skargi do sądu administracyjnego
2. Złożenie skargi a przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
3. Niedopuszczalność skargi na złożenie wniosku o ukaranie
4. Instrukcyjny charakter terminów na załatwienie sprawy przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych
5. Środek zaskarżenia złożony przez osobę nieuprawnioną
6. Gromadzenie dokumentacji
7. Charakter postępowania
8. Wiążący zakres wniosku o ukaranie - zmiana opisu czynu
9. Zmiana stanu prawnego
10. Wykazanie możliwości zachowania się zgodnie z prawem warunkiem przypisania odpowiedzialności
11. Nadzwyczajne złagodzenie kary, odstąpienie od wymierzenia kary
12. Ocena stopnia szkodliwości czynu
13. Odpowiedzialność
14. Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji
15. Zamówienie z wolnej ręki
16. Zaliczka na poczet wynagrodzenia
17. Interpretacja niejednoznacznych przepisów
18. Domniemanie niewinności
19. Prawomocność orzeczeń
20. Podsumowanie


288 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022