Tradycje przedsiębiorczości w Polsce jako źródło kapitału kulturowego
organizacji
Głównym celem pracy jest analiza użyteczności podejścia historycznego dla
współczesnego zarządzania oraz rekonstrukcja polskiego wkładu do historii
organizacyjnej.
Najczęściej opisywane są i powielane, a przez to szerzej znane, historie
organizacyjne światowych korporacji. Celem pracy jest wskazanie na potrzebę rozszerzenia
takiego podejścia na kraje i organizacje, nie będące w centrum powszechnej uwagi, celem
szerszego optymalizowania współczesnych działań biznesowych za pośrednictwem historii
organizacyjnej. Celem blisko z tym związanym jest "ocalenie od zapomnienia"
historii organizacji i związanych z nimi przedsiębiorców, do czego zachętą mają być
historie przypomniane w tej publikacji.
Główna teza pracy jest następująca: Rekonstrukcja dobrych praktyk biznesowych i
wartości organizacyjnych zawartych w wybranych tradycjach polskiej przedsiębiorczości
dostarcza narzędzi intelektualnych do optymalizowania działań współczesnych
organizacji.
Wstęp
Rozdział I
ROLA KAPITAŁU KULTUROWEGO W ZARZĄDZANIU ORGANIZACJĄ
1.1. Kapitał kulturowy miejsca pracy a kapitał kulturowy organizacji
1.2. Kapitał kulturowy a funkcje zarządzania współczesną organizacją
1.3. Kapitał kulturowy w kontekście kultury organizacyjnej
Rozdział II
KAPITAŁ KULTUROWY ORGANIZACJI W KONTEKŚCIE KRYZYSU ŚWIATOWEGO
2.1. Psychologiczne i kulturowe aspekty kryzysu
2.2. Zachowania organizacyjne menedżerów w czasach kryzysu
2.3. Moralny nurt dyskusji wokół kryzysu światowego
Rozdział III
HISTORIA ORGANIZACYJNA W NAUKACH O ZARZĄDZANIU
3.1. Znaczenie kultury organizacyjnej i pamięci organizacyjnej dla rozwoju nurtu
historycznego w zarządzaniu
3.2. Geneza historii organizacyjnej i jej ewolucja
3.3. Specyfika i funkcje poznawcze historii organizacyjnej w naukach o zarządzaniu
3.4. Relacje człowiek-organizacja jako problem badawczy historii organizacyjnej
Rozdział IV
HISTORIA ORGANIZACYJNA I PRAKTYKA ZARZĄDZANIA W PRZEDSIĘWZIĘCIACH BADAWCZYCH
4.1. Koncepcja historii organizacyjnej w ujęciu Theodore‘a Zeldina i jej
implikacje dla zarządzania organizacją
4.2. Heroiczne przywództwo w ujęciu Chrisa Lowneya
4.3. Tradycje przedsiębiorczości jako dziedzina badań historii organizacyjnej na
przykładzie prac Kordiana Tarasiewicza
Rozdział V
WPŁYW IDEOWEGO DZIEDZICTWA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NA KAPITAŁ KULTUROWY ORGANIZACJI
5.1. Kulturowe wzorce przedsiębiorcy powstałe na ziemiach polskich
5.2. Lokalne mity proprzedsiębiorcze jako źródło inspiracji dla współczesnego
biznesu
5.3. Idee środowiska Nowej Kultury Pracy (1945-1948) i ich współczesne aplikacje
Rozdział VI
KAPITAŁ KULTUROWY W WYBRANYCH PRAKTYKACH Z TRADYCJI POLSKIEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
6.1. Historia mówiona odbudowy Warszawy w ujęciu Jana Górskiegoa
metodologiczne problemy badania zarządzania ludźmi
w organizacji
6.2. Dobre praktyki zarządzania w branży zdominowanej przez małei średnic
przedsiębiorstwa na przykładzie doświadczeń Palarni Kawy"Pluton" (1882-1950)
6.3. Rekonstrukcja biografii Władysława Jachniaka (1915-1994)i jej znaczenie dla
dyskusji o optymalnym modelu biznesowym
w kontekście kryzysu
Zakończenie
Bibliografia
346 stron, B5, oprawa miękka