Skuteczny menedżer
Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi
Ty też możesz być świetnym menedżerem! Poznaj najważniejsze narzędzia
zarządzania ludźmi i sprawdź, jak wprowadzić je w życie.
Znajomość najważniejszych praw psychologii pomoże ci zrozumieć, jak wpływać na
pracowników i ich motywować.
Poznasz sprawdzone zasady działania w typowych sytuacjach: od zatrudniania
pracownika, przez budowanie zespołu i kontrolę nad jego działaniem, aż po zwalnianie
podwładnego.
Dowiesz się, jak utrzymywać kreatywność w zespole, udzielać konstruktywnej
informacji zwrotnej i odpowiednio delegować działania.
W książce znajdziesz pytania nurtujące najbardziej wnikliwych menedżerów – oraz
konkretne odpowiedzi i wskazówki eksperta.
Poznaj techniki sprawdzone w polskich realiach i wybierz sposób najlepszy dla siebie
– tak by zachować zdrowy rozsądek i nie dać się zwariować licznym teoriom.
Dlaczego poradnik trafia w Samo Sedno:
- zwraca uwagę na kwestie i problemy, o których zwykle nie mówi się na uczelniach
czy szkoleniach
- uwzględnia polskie realia i specyfikę pracy menedżerów w Polsce
- zawiera ćwiczenia i kwestionariusze przydatne w określeniu poziomu kompetencji
menedżerskich i w planowaniu ich rozwoju
- zwraca uwagę na najważniejsze aspekty psychologiczne niezbędne w efektywnym
zarządzaniu ludźmi
- zawiera odpowiedzi eksperta na pytania nurtujące menedżerów i rozwiewa wątpliwości
Marta Pawlikowska-Olszta - psycholog pracy i organizacji. Specjalista
rozwoju pracowników, trener i coach z 10-letnim doświadczeniem. Ukończyła m.in. studia
podyplomowe z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, audytu wewnętrznego, mediacji
biznesowej oraz doradztwa zawodowego na UW, SGH i Uczelni Łazarskiego.
Wstęp
Część I. Tego nie uczą w szkole - wiedza pomocna w codziennej pracy
menedżera
1. Dlaczego wiedza o zarządzaniu jest ci potrzebna?
Sedno procesów zarządzania ludźmi
Specyfika pracy menedżerów w Polsce
2. Co powinieneś wiedzieć, żeby skutecznie zarządzać ludźmi?
Poznaj podstawowe prawa psychologii
Dowiedz się, jak przetwarzamy informacje
Unikaj pułapek wpływu społecznego
Dowiedz się, jak funkcjonujemy
Myśli, emocje i zachowanie
Flow i dobrostan
Kryzys i rozwój
3. Jakich umiejętności potrzebujesz, by być świetnym menedżerem?
Motywacja prospołeczna
Podejmowanie decyzji
Aktywność, nie reaktywność
Synteza wielu danych
Silna motywacja osiągnięć (związana z równoczesną chęcią zajmowania stanowiska
kierowniczego)
Samokontrola
Empatia
Pielęgnowanie kreatywności w zespole
Odporność na naciski
Zachowanie zdrowego rozsądku w stosowaniu narzędzi menedżerskich
Znajdowanie czasu na rzeczy ważne
Sprawdź sam siebie
4. Twoje wartości jako menedżera, czyli szacunek to podstawa
Bądź w stanie spojrzeć w lustro
Rozwijaj wiedzę na temat moralności
Naucz się bronić siebie i innych przed manipulacją
Buduj odporność na pułapki manipulacyjne
Sprawdź, czy dana osoba szanuje ludzi
Ustanów drogowskaz etyczny
5. Firma odnosząca sukcesy
Jak się skutecznie uczyć?
Myśl kategoriami całej firmy - myślenie systemowe
Zadbaj o swój rozwój - mistrzostwo osobiste
Coaching
Radzenie sobie ze stresem
Czego należy unikać?
Co może pomóc?
Zmniejsz swój stres - wskazówki praktyczne
Zarządzaj sprawnie zróżnicowanym zespołem - pokolenie X, Y, Z
Zarysuj wspólną wizję i podsycaj zespołowe uczenie się
Akceptuj niepowodzenia i ucz się na błędach
Gdy twojej firmie daleko do firmy uczącej się
Część II. To wiedzą tylko praktycy - efektywne narzędzia menedżerskie
6. Budowanie zespołu, czyli o zasadach współpracy
Zbuduj sprawny zespół
Wprowadź zasady współpracy
Monitoruj rozwój zespołu
Udzielaj konstruktywnej informacji zwrotnej
7. Sprawna realizacja zadań i zarządzanie czasem
Planuj zadania i nadawaj im priorytety
Mądrze deleguj zadania
8. Pielęgnowanie motywacji pracowników i mądre nagradzanie
Nagradzaj tak, żeby nie zdemotywować
Miej zdrowe podejście do motywowania
A co z twoją motywacją?
9. System rekrutacji i ty
Określ, kogo szukasz
Moralność czy sprawność?
Wybierz źródło pozyskania kandydatów
Użyj sprawdzonych narzędzi rekrutacji
Pułapki rekrutacji
Psychopaci
Jak zrekrutować HR-owca?
10. Twoja rola i obowiązki w zakresie szkoleń
Modele kompetencyjne
Ustanów elastyczną politykę szkoleń
Wysyłaj pracowników na dobre szkolenia
11. Rozsądne ocenianie pracowników
Powszechne antywzory
Konstruktywny system oceny
12. Rozstanie z pracownikiem - proces zwalniania krok po kroku
Co powinieneś wiedzieć o zwalnianiu pracowników?
Kodeks pracy, czyli czego możesz wymagać od pracownika?
Przygotowuj się do zwolnienia pracownika
Jak rozwiązać umowę o pracę?
Jak pomóc zwalnianemu pracownikowi?
13. Przeciwdziałanie mobbingowi i dbanie o równe traktowanie pracowników
Czym jest mobbing i jak mu zapobiegać?
Kto jest mobbingującym?
Jak możesz się bronić przed mobbingiem?
Czy grozi ci oskarżenie o mobbing?
Równe traktowanie pracowników
Jak sobie radzić z niesłusznymi oskarżeniami o mobbing lub dyskryminację?
14. Twój wizerunek jako menedżera
Co oferuje ci rynek?
Jak widzą cię inni?
Co ty wybierasz?
Zakończenie
Dodatek. Zainspiruj się przykładowymi kodeksami etyki
256 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka