Pedagogika obecności
Śladem księdza Józefa Tischnera FILOZOFII DRAMATU
Autorem ksiażki PEDAGOGIKA OBECNOŚCI. Śladem księdza Józefa Tischnera FILOZOFII
DRAMATU jest Andrzej Wojciechowski - dr art. rzeźb. kw. II st. (z poszerzeniem o
problemy rehabilitacji przez twórczość), profesor ndzw. Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika w Toruniu oraz Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, członek
Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et Ratio oraz Katolickiego Stowarzyszenia Osób
Niepełnosprawnych Diecezji Toruńskiej im. Wandy Szuman. Kierunki Jego działalności
naukowej i artystycznej wyznacza pedagogika specjalna, terapia osób słabych, terapia
przez twórczość, teoria sztuki, rzeźba, rysunek i teatr. Jest współtwórcą
działającej od 1980 r. grupy wolontariackiej, we współpracy z Wandą Szuman,
przekształconej następnie w Pracownię Rozwijania Twórczości Osób Niepełnosprawnych.
W latach 1994-2005 kierownik Zakładu Pedagogiki Specjalnej w Instytucie Pedagogiki UMK, a
następnie na Wydziale Nauk Pedagogicznych. Przywołane tu bogate doświadczenia Autora
jako praktyka i naukowca przełożyły się na treść tej wyjątkowej, bogatej w
głęboką refleksję książki poświęconej nie tylko Osobom niepełnosprawnym, ale i
relacjom łączącym Je z osobami pełnosprawnymi.
Jak podkreśla w Przedmowie do książki prof. Henryk Depta ".jest to praca
intelektualnie i moralnie zniewalająca. Urzeka zwłaszcza moralna wrażliwość, z jaką
Andrzej Wojciechowski pochylił się nad podjętą przez niego w tej pracy problematyką.
Problematyka ta dotyczy sytuacji i edukacji ludzi niepełnosprawnych we współczesnej
cywilizacji. Autor nieprzypadkowo obok określenia "człowiek niepełnosprawny"
używa określenia "człowiek słaby". Człowiek słaby czyli taki, który
potrzebuje i oczekuje szczególnego wsparcia.
Praca Andrzeja Wojciechowskiego jest próbą odpowiedzi na pytanie: czy i o ile my,
ludzie pełnosprawni (pełnosprawni?) czyli ludzie POZA, przyjaźnie i serdecznie tego
wsparcia udzielamy. Czy nie jest często raczej tak, że dostrzegamy ludzi
niepełnosprawnych przez pewnego rodzaju szybę? Czy przez taką szybę nie dostrzegamy
ich również wtedy, gdy patrzymy na nich jako na "specjalnych aniołów"
zesłanych na świat przez Boga? Takie sentymentalne spojrzenie uniemożliwia bowiem
dostrzeżenie całego dramatu życia - dramatu spotkania człowieka ze światem, z drugim
człowiekiem, z samym sobą. (.)". Warto także odnotować, cytując nadal prof. H.
Deptę, że książka ".zaopatrzona została podtytułem Śladem księdza Józefa
Tischnera FILOZOFII DRAMATU. Podejmując próbę stworzenia w miarę spójnej i
przejrzystej pedagogiki obecności, Autor właśnie śladem rozważań i konkluzji Józefa
Tischnera podążać postanowił. Józef Tischner to jednak nie jedyny intelektualny i
moralny patron tej pracy. Stosunkowo często przywoływany jest Jacques Maritain.
Afirmatywnie przytaczane są poglądy Pierre'a Teilharda de Chardina i Karola Wojtyły.
Dzieła tych myślicieli w dużym stopniu wyznaczyły także Tischnerowskie spojrzenie na
miejsce i powołanie człowieka. Śladem Józefa Tischnera podążający Andrzej
Wojciechowski żarliwie, począwszy od rozważań wstępnych, przeciwstawia się
ograniczaniu pedagogiki specjalnej, zwłaszcza ortopedagogiki do czysto
"naukowych" dywagacji czy technicznych wskazań i ustaleń pozbawionych pytania
o sens życia i moralnie indyferentnych. Zakreślając pole dramatu ludzi
niepełnosprawnych, Autor zwraca uwagę na konieczność dostrzeżenia i akceptacji Innego
- dostrzeżenia go jako podmiotu istniejącego w swej odrębnej rzeczywistości,
równocześnie pozwalając jednak na dostrzeżenie (a może nawet zrozumienie) samego
siebie".
Przedmowa – Henryk Depta
Wstęp
Inny człowiek – drugi
Scena
To, co nieuchwytne
Czas
Świadomość sceny
Świadomość drugiego
Pytanie o Boga
Wydarzenie spotkania
Twarz innego
Twarzą w twarz
Zabójstwo
Pragnienie
Ślad nieskończonego
Agatologia
Zasłona
Maska
Odpowiedź na pytanie, czyli wzajemność
Pytanie
Obecność
Wzajemność
Most nad przepaścią
Nieść ciężar i być ciężarem
Pedagogika obecności
Bibliografia
158 stron, B5, oprawa miękka