ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PEDAGOGIKA SPOŁECZNA DZISIAJ I JUTRO


KAWULA ST.

wydawnictwo: AKAPIT , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 50.10 Twoja cena  47,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro


Na zawartość książki prof. Stanisława Kawuli zatytułowanej "Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro" oprócz obszernego "Wprowadzenia" składa się jedenaście rozdziałów ujętych w dwie części: I - "Podstawy teoretyczne", II - "Obszary diagnozy i działania".

Jak stwierdza recenzent prezentowanej tu pracy prof. dr hab. Wojciech Sroczyński "można uznać, że Autor książki, profesor zwyczajny piastujący przez długi okres stanowisko kierownika Katedry Pedagogiki Społecznej w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim, włącza się rekomendowaną przez Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit" pracą w tok toczącej się wśród teoretyków dyskusji o: 1) statusie samej pedagogiki społecznej; 2) przedmiocie, zakresie i problemach badawczych tej nauki, a także obszarów, którymi się interesuje (rodzina, środowisko życia jako przestrzeń wychowania, środowisko młodzieży; 3) kwestiach socjalnych, zagrożeniach, dysfunkcjonalności i patologiach, jakie mają miejsce w życiu publicznym, rodzinnym, rówieśniczym i wymagają rozpoznania i prowadzenia działalności ratowniczej, profilaktycznej, kompensacyjnej, wsparcia i wspomagania: 4) działaniu (pracy) pedagogicznym o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, opiekuńczym, kulturalnym, socjalnym w środowisku lokalnym." Warto odnotować, co też podkreśla Recenzent, książka S. Kawuli "nie tylko umożliwia czytelnikowi zapoznanie się z teorią pedagogiki społecznej, ale podaje też przykłady rozwiązywania problemów społeczno-wychowawczych w praktyce. (.). Zamieszczone w książce studia były już wprawdzie wcześniej publikowane - o czym Autor wyraźnie informuje czytelników - zebrane w osobnym tomie nabierają jednak innego charakteru - autorskiego poglądu na współczesną pedagogikę społeczną, co zainicjuje zapewne szerszą dyskusję wśród jej przedstawicieli. Rekomendując książkę potencjalnym Czytelnikom: pedagogom - zarówno teoretykom, jak i praktykom, pracownikom socjalnym, socjologom należy jeszcze raz przywołać opinię Recenzenta, który wyraża przekonanie, że publikacja "spotka się z zainteresowaniem profesjonalnych badaczy z kręgu nie tylko pedagogiki społecznej - także i tych, którzy dobrze znają z wcześniejszych prac stanowisko prof. Stanisława Kawuli odnośnie do metodologicznych podstaw pedagogiki społecznej, roli środowiska społecznego w wychowaniu, zagrożeń wynikających z przemian społeczno-ekonomicznych towarzyszących globalizacji, znaczenia rodziny i dokonujących się w niej przemian."


Wprowadzenie
Po co studiować pedagogikę społeczną?
Pedagogika społeczna przedmiotem debaty - dawniej i dzisiaj


CZĘŚĆ PIERWSZA - PODSTAWY TEORETYCZNE

Rozdział 1. Pedagogika społeczna na koniec XX wieku
1.1. Źródła XIX-wieczne nowej subdyscypliny
1.2. Dokonania teoretyczne i praktyczne w XX wieku
1.3. Swoista metodologia pedagogiki społecznej

Rozdział 2. Pedagogika społeczna w początkach XXI wieku. Perspektywa koncepcji społeczeństwa ryzyka
2.1. Dysonans społeczny w wychowaniu
2.2. Wychowanie w społeczeństwie ryzyka
2.3. Jaka jest przyszłość świata?
2.4. Uwagi końcowe

Rozdział 3. Współczesna pedagogika społeczna w perspektywie ontologicznej i aksjologicznej
3.1. Wprowadzenie
3.2. Wyzwania pedagogiki społecznej w zmieniającym się świecie
3.3. Sukces lub porażka w obliczu nierówności społecznych
3.4. Drogi dystansujące biografie ludzkie
3.5. Aktualne zadania pedagogiki społecznej
3.6. Uwagi o użyteczności dyscypliny
3.7. Czy można i należy poprawiać naturę ludzką?

Rozdział 4. Zasoby wychowania i integracja oddziaływań wychowawczych w środowisku lokalnym
4.1. Zasoby wychowania i wsparcia w środowisku życia człowieka
4.2. Kręgi życia współczesnego człowieka a wychowanie
4.3. Relacje człowieka w środowisku życia
4.4. Uspołeczniona pedagogika
4.5. Funkcjonowanie systemu wychowania w środowisku
4.6. Rodzina jako składnik systemu wychowawczego
4.7. Płaszczyzny powiązań opiekuńczo-wychowawczych rodziny i szkoły
4.8. Badania nad współpracą wychowawczą w środowisku

Rozdział 5. Rola pedagogiki społecznej w społeczeństwie przetrwania i zdolnym do rozwoju
5.1. Warunki życia w społeczeństwie transformacji
5.2. Globalizacja a rozwarstwienie społeczne
5.3. Człowiek w społeczeństwie zdolnym do przetrwania
5.4. Społeczeństwo zdolne do rozwoju
5.5. Uwagi natury pedagogicznej

CZĘŚĆ DRUGA - OBSZARY DIAGNOZY I DZIAŁANIA


Rozdział 6. Alternatywne kształty rodziny współczesnej. Kryzys czy transformacja?
6.1. Wstęp
6.2. Oblicza rodziny
6.3. Przemiany rodziny na początku XXI wieku

Rozdział 7. Rodzinne konteksty polskiej polityki społecznej i pracy socjalnej
7.1. Wprowadzenie
7.2. Rodziny obszaru ryzyka
7.3. Konteksty teoretyczne przemian rodziny współczesnej
7.4. Rodzina tradycyjna a związki alternatywne
7.5. Kondycja rodzin polskich
7.6. Podsumowanie

Rozdział 8. "Spirala życzliwości" jako cel i forma skutecznej pracy środowiskowej
8.1. Uwagi wstępne
8.2. Wsparcie w środowisku życia
8.3. Relacje wychowawcze a wspomaganie rozwoju
8.4. Wsparcie i wspomaganie "drugiego" człowieka
8.5. Człowiek i rodzina w "spirali życzliwości"
8.6. Od wsparcia do samodzielności
8.7. Zakończenie

Rozdział 9. Współczesne subkultury młodzieżowe. Pomiędzy porządkiem a kontestacją
9.1. Dwa ujęcia - dwie odmienne oceny
9.2. Potrzeba rzetelnych diagnoz
9.3. Młodzieżowe grupy subkulturowe - obszary analiz
9.4. Egzemplifikacje empiryczne końca lat 90.
9.5. Subkultury młodzieżowe w początkach XXI wieku
9.6. Próba podsumowania

Rozdział 10. Zjawisko brutalizacji współczesnego życia jako problem społeczno-pedagogiczny: profilaktyka i resocjalizacja
10.1. Brutalizacja życia w społeczeństwie transformacji
10.2. O dwóch wzorach życia
10.3. Pytania o źródła agresji
10.4. O programie przeciw brutalizacji życia
10.5. Propozycje pedagogiki i psychologii społecznej
10.6. O pewnym eksperymencie pedagogicznym w zakładzie poprawczym

Rozdział 11. Glokalność i lokalność w obszarze pracy społeczno-kulturalnej i socjalnej w środowisku życia
11.1. Uwagi wstępne
11.2. Kwestie nierówności społecznych na przełomie tysiącleci
11.3. Syndrom 3B (bezrobocie - bieda - bezdomność) a zasada pomocniczości
11.4. Szanse edukacyjne dzieci i młodzieży małomiasteczkowej
11.5. Program działań pomocowych dla reszelskich dzieci i ich rodziców
11.6. Uwagi końcowe

Zakończenie - podsumowanie

Bibliografia


239 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022