Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji
Prezentowana książka "Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką
niepełnosprawnością intelektualną", której redaktorem naukowym jest Katarzyna
Ćwirynkało, stanowi kolejną już pozycję z cyklu "Heurystyczny wymiar ludzkiej
egzystencji".
Redaktor książki pozyskała - co warto tu podkreślić - teksty wybitnych w kraju
znawców tytułowej problematyki, reprezentujących znaczące w pedagogice ośrodki badań
z zakresu pedagogiki specjalnej.
Wymienić tu należy chociażby profesorów: Krystynę Baranowicz, Czesława
Kosakowskiego, Adama Mikruta, czy też doktorów: Urszulę Bartnikowską, Elżbietę M.
Minczakiewicz, Leszka Plocha, Agnieszkę Żytę. Treści książki zostały ujęte w trzy
części. Pierwsza z nich przynosi publikacje podejmujące zagadnienia ogólne łączące
się z wychowaniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Część druga
koncentruje się na tematyce wychowania osób z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w środowisku ich bytowania. Wśród analizowanych środowisk jest m.in.
środowisko szkolne, rodzinne, internatu. Z kolei trudności wychowawcze w pracy z osobami
z lekką niepełnosprawnością intelektualną stanowią przedmiot zainteresowania
autorów tekstów zamieszczonych w ostatniej części. Jak zaznacza w recenzji wydawniczej
prof. dr hab. Teresa Żółkowska "recenzowana książka dotyczy ważnego i,
niestety, rzadko analizowanego zagadnienia pedagogiki specjalnej, tj. kwestii wychowania
osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niewiele publikacji poświęconych jest tej
problematyce. (?) Codzienność praktyki edukacyjnej pokazuje jednak, że jest to problem
ważny i wymagający wnikliwej analizy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. (?)
Zamieszczone w książce opracowania przygotowane są w sposób interesujący i
świadczący o bardzo dobrej znajomości problematyki. (?) Zgromadzony i opracowany w niej
materiał powinien zainteresować zarówno teoretyków, jak i osoby, które bezpośrednio
zajmują się edukacją niepełnosprawnych intelektualnie, tj. rodziców, nauczycieli,
wychowawców, terapeutów oraz studentów i słuchaczy pedagogiki specjalnej".
Katarzyna Ćwirynkało
Wprowadzenie
Część I Wychowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną –
zagadnienia ogólne
Czesław Kosakowski
Rozważania nad miejscem wychowania w edukacji specjalnej
Krystyna Baranowicz
Między postulatami a rzeczywistością .
Jakiej teorii wychowania potrzebuje pedagogika specjalna?
Agnieszka Kubarewicz
Jakim człowiekiem powinien być pedagog? Myśli Janusza Korczaka .
Elżbieta Maria Minczakiewicz
Poczucie jakości i sensu życia niepełnosprawnych jako czynnik determinujący
rozwój i postępy w zakresie ich usprawniania
Małgorzata Trojańska
Wychowanie oparte na wartościach drogą do samowychowania osób z lekką
niepełnosprawnością intelektualną
Część II Wychowanie osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w
środowisku ich bytowania (rodzina, szkoła, internat.)
Urszula Bartnikowska
Podmiotowość w wychowaniu dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną
w rodzinie
Katarzyna Ćwirynkało
Możliwości wykorzystania systemu Antoniego Makarenki w pracy wychowawczej w
internacie dla osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Leszek Ploch
Wychowanie do aktywności artystycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w internacie .
Agnieszka Żyta
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej – szanse i
zagrożenia w opinii nauczycieli .
Część III Trudności wychowawcze w pracy z osobami z lekką
niepełnosprawnością intelektualną
Czesław Kosakowski
Trudności wychowawcze w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepenosprawnością
Katarzyna Ćwirynkało, Monika Włodarczyk-Dudka
Trudności wychowawcze sprawiane przez uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną a rozumienie norm społeczno-etycznych i ich sytuacja rodzinna
Adam Mikrut
Zaburzenia w zachowaniu młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną
– przejawy i uwarunkowania
Monika Pouch
Radzenie sobie z dyscyplinowaniem uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną – z doświadczeń nauczyciela
Agnieszka Żywanowska
Problemy wieku dorastania młodzieży z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w kontekście jej przestrzeni życiowej .
Informacje o Autorach.
228 stron, B5, oprawa miękka