Wychowanie-opieka-kształcenie
Z badań nad wybranymi problemami edukacji w XX i XXI wieku
Praca zbiorowa pt. Wychowanie, opieka, kształcenie. Z badań nad wybranymi
problemami edukacji w XX i XXI wieku, pod redakcją M. Brodnickiego, E. Gorloff i A.
Kołakowskiego obejmuje trzy części tworzące integralną całość. Pierwsza z nich
została zatytułowana "Systemowe uwarunkowania rozwoju edukacji" i obejmuje
wnikliwe studium autorstwa R. Grzybowskiego (Systemowe uwarunkowania rozwoju oświaty i
wychowania w Polsce w latach 1945-1956), A. Kołakowskiego (Momenty przełomowe w polityce
opiekuńczej PRL) oraz T. Maliszewskiego (Z ludźmi - ku ludziom. Tradycje XX wieku versus
przyszłość edukacji dorosłych). Część druga pt. "Regionalne i lokalne
konteksty wychowania, opieki i kształcenia" przybliża czytelnikowi wybrane wątki
odnoszące się do najnowszej historii, jak i aktualnych działań edukacyjnych i
opiekuńczych z terenu Pomorza Gdańskiego i Pomorza Środkowego. Autorami artykułów
zamieszczonych w tej części są: D. Apanel, L. Burzyńska-Wentland, E. Gorloff, A.
Paszkowska, G. Barczewski, T. Ryta , J. Żerko. Część trzecia zatytułowana
"Wybrane aspekty kształcenia w szkole wyższej" przybliża - co podkreślają
redaktorzy książki - zagadnienia dotyczące roli studenta i znaczenia diagnozy w
procesie kształcenia akademickiego, jak też istotne dla tego obszaru tematycznego
rozważania o tożsamości historii i historii wychowania jako dziedziny wiedzy oraz metod
aktywizujących proces kształcenia studentów. Omówiono tu ponadto znaczenie ikonografii
dla procesu dydaktycznego oraz zwrócono uwagę na filozoficzne konteksty edukacji.
Autorzy opracowań zamieszczonych w tej części to: D. Apanel, M. Boczoń, M. Groenwald,
K. Jaroń, J. Król-Mazurkiewicz i L. Preuss-Kuchta, M. Nawrot-Borowska, A. Niewęgłowska
i M. Wiśniewska, I. Stelmasiak. Ze Wstępu dowiadujemy się, że zamierzeniem redaktorów
było podkreślenie wielokierunkowości badań pedagogicznych, co wpłynęło na to, że o
zabranie głosu w debacie o wybranych problemach edukacji XX i XXI wieku zwrócono się do
autorów prezentujących różne zainteresowania badawcze. Dodać należy, że przyniosło
to ze wszech miar korzystny efekt, co znalazło odzwierciedlenie w recenzji wydawniczej
prof. dr. hab. Krzysztofa Jakubiaka, w której czytamy: "Jestem przekonany, że
opiniowany tom, po jego wydaniu drukiem będzie z pożytkiem wykorzystywany zarówno przez
nauczycieli akademickich, jak i studentów nie tylko specjalności pedagogicznych.
Redaktorom szczerze gratuluję? Warto też nadmienić, że druk książki został
finansowo wsparty przez Uniwersytet Gdański, którego pracownicy stanowią większość
zespołu autorskiego.
Wstęp .3
CZĘŚĆ PIERWSZA Systemowe uwarunkowania rozwoju edukacji
Romuald Grzybowski Systemowe uwarunkowania rozwoju oświaty i wychowania w
Polscew latach 1945 – 1956 (zarys problematyki)
Andrzej Kołakowski Momenty przełomowe w polityce opiekuńczej PRL
Tomasz Maliszewski „Z ludźmi – ku ludziom”. Tradycje XX wieku versus
przyszłość edukacji dorosłych
CZĘŚĆ DRUGA Regionalne i lokalne konteksty wychowania, opieki i
kształcenia
Danuta Apanel Rola instytucji pozarządowych w opiece nad dzieckiem na Pomorzu
Środkowym w latach 1945 –1975 - zarys problemu
Elżbieta Gorloff Nauczyciele szkół powszechnych w powiecie lęborskim
w latach 1945-1948 – przyczynek do badań
Lidia Burzyńska-Wentland Wychowanie i edukacja międzykulturowa na
przykładzie Romów z Wejherowa
Telimena Ryta Struktura organizacyjna i baza lokalowa placówek opieki nad
dzieckiem w Lęborku
Anna Paszkowska Działalność Domu Pomocy Społecznej Centrum Pomocowego
Caritas im. o. Pio w Gdyni
Grzegorz Barczewski Pogotowie Opiekuńcze im. Karola Olgierda Borchardta w
Gdańsku – między tradycją a współczesnością
Józef Żerko Rocznicowe wspomnienie o Koledze dr Henryku Rostku
Józef Żerko Od Wilna do Gdańska. Wspomnienie o Kazimierzu Kupisie
(1929-1985). (w 80. rocznicę urodzin)
CZĘŚĆ TRZECIA Wybrane aspekty kształcenia w szkole wyższej
Maria Groenwald Znaczenie diagnozy w kształceniu studentów
Joanna Król – Mazurkiewicz, Lucyna Preuss – Kuchta (Do) budowanie wiedzy.
Student jako jej odbiorca i badacz
Krzysztof Jaroń Interpretacja historii a historia interpretacji: Nietzsche a
edukacja historyczna
Izabela Stelmasiak Ewolucja tożsamości historii wychowania w kontekście
ewolucji tożsamości pedagogiki
Monika Nawrot Wybór materiałów ikonograficznych z zakresu edukacji domowej
dzieci polskich w latach 1850-1914
Aneta Niewęgłowska, Małgorzata Wiśniewska Poglądowość i aktywizacja -
podnoszeniem efektywności procesu kształcenia w zakresie historii wychowania
Danuta Apanel Teleologiczne podstawy historii wychowania w opinii studentów
Akademii Pomorskiej w Słupsku
Magdalena Boczoń Poszukiwanie własnej tożsamości jako możliwość
permanentnego samorozwoju .
250 stron, B5, oprawa miękka