Społeczne funkcjonowanie osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną (w
kontekście ich autonomii i podmiotowości)
Celem pracy jest uzupełnienie istniejącej wiedzy na temat aktywności osób z lekką
niepełnosprawnością intelektualną oraz kształtowania się ich autonomii.
Praca została podzielona na jedenaście rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcono
zagadnieniu niepełnosprawności intelektualnej. Prześledzono różne definicje
niepełnosprawności w ogóle oraz przedstawiono podejście Światowej Organizacji
Zdrowia. Rozdział drugi traktuje o społecznym funkcjonowaniu osób z lekką
niepełnosprawnością intelektualną. Wyjaśniono w nim pojęcia: rozwój społeczny,
funkcjonowanie społeczne, dojrzałość społeczna, a także scharakteryzowano osoby z
lekką niepełnosprawnością intelektualną pod kątem ich funkcjonowania w zakresie
umiejętności poznawczych, praktycznych oraz w relacjach z innymi. Zagadnienia dotyczące
autonomii i podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną zawarto w
rozdziałach: trzecim i czwartym. Przedstawiono ustalenia terminologiczne, klasyfikacje,
przykłady ujmowania ww. pojęć w koncepcjach filozoficznych, psychologicznych,
socjologicznych i pedagogicznych. Zamieszczono informacje dotyczące warunków i
wyznaczników rozwoju autonomii, wymiarów podmiotowości (subiektywnego i obiektywnego).
W rozdziałach tych ukazany został też stan dotychczasowych badań na temat
kształtowania autonomii u osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także realizacji
zasady podmiotowości w wychowaniu młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. W
rozdziale piątym omówiona została metodologia badań własnych, zaś w kolejnym
scharakteryzowano organizację i teren badań oraz badaną populację. W rozdziale
siódmym zaprezentowano wyniki badań dotyczące autonomii osób z lekkim stopniem
niepełnosprawności intelektualnej w poszczególnych zakresach czynności życiowych w
percepcji badanych uczniów, a częściowo również ich rodziców i nauczycieli. Oparto
się przy tym częściowo na koncepcji Światowej Organizacji Zdrowia, która wyróżniła
następujące zakresy autonomii: orientacja w otoczeniu, czynności życiowe, integracja
społeczna, poruszanie się w przestrzeni, praca zawodowa i niezależność ekonomiczna.
Podmiotowości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną (rozumianej jako
norma postępowania oraz poczucie sprawczości) w perspektywie badanej młodzieży, jej
rodziców i nauczycieli, poświęcono rozdział ósmy. W rozdziale dziewiątym
przedstawiono, jakie jest społeczne funkcjonowanie uczniów z lekką
niepełnosprawnością intelektualną w zakresie umiejętności poznawczych (motywacja do
nauki, umiejętności językowe, czytanie i pisanie, wyniki w nauce),
społecznych/interpersonalnych i praktycznych. Skorzystano tu głównie z danych zebranych
od rodziców badanych uczniów. Rozdział dziesiąty poświęcono analizie zależności
pomiędzy poczuciem autonomii, podmiotowości i autorewalidacji uczniów z lekką
niepełnosprawnością intelektualną przez badane grupy (młodzież, rodzice,
nauczyciele) a poziomem umiejętności społecznych młodzieży. Rozdział jedenasty to
synteza pracy. Zawarte w nim zostało podsumowanie wyników badań oraz implikacje
wynikające dla kształcenia osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Wstęp
1. Niepełnosprawność intelektualna
1.1. Niepełnosprawność
1.2. Niepełnosprawność intelektualna jako jeden z rodzajów niepełnosprawności
1.2.1. Nazewnictwo
1.2.2. Definicje
1.2.3. Kryteria i klasyfikacje
1.3. Społeczny kontekst niepełnosprawności intelektualnej
2. Funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną
lekkiego stopnia
2.1. Rozważania terminologiczne
2.2. Funkcjonowanie poznawcze
2.3. Funkcjonowanie w relacjach interpersonalnych
2.4. Funkcjonowanie w aspekcie umiejętności praktycznych
3. Autonomia osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Autonomia - ustalenia terminologiczne
3.2. Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii
3.3. Stan dotychczasowych badań nad autonomią osób z niepełnosprawnością
intelektualną
4. Podmiotowość osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
4.1. Podmiot i podmiotowość - wybrane ujęcia
4.2. Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną -przegląd stanowisk i
badań
4.3. Idea podmiotowości w kształceniu
5. Metodologia badań
5.1. Problematyka badań własnych
5.2. Metody, techniki i narzędzia badań
6. Teren, organizacja badań i charakterystyka badanych osób
6.1. Organizacja i teren badań
6.2. Charakterystyka badanej populacji
6.2.1. Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną
6.2.2. Nauczyciele szkół specjalnych
6.2.3. Rodzice i sytuacja rodzinna uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
7. Autonomiczne funkcjonowanie uczniów z lekkim stopniem niepełnosprawności
intelektualnej
7.1. Ocena własnej samodzielności przez uczniów
7.2. Orientacja w otoczeniu
7.3. Czynności życia codziennego
7.4. Poruszanie się w przestrzeni
7.5. Spędzanie czasu wolnego
7.6. Praca zawodowa
7.7. Niezależność ekonomiczna
7.8. Ogólne poczucie autonomii
7.9. Podsumowanie wyników badań
8.Podmiotowość w interakcjach z uczniami z lekką niepełnosprawnością
intelektualną
8.1.Poczucie bycia podmiotem w relacjach z nauczycielami i rodzicami uczniów z lekkim
stopniem niepełnosprawności intelektualnej
8.2.Podmiotowość jako norma postępowania z uczniami w opiniach nauczycieli szkół
specjalnych
8.3. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w wychowaniu rodzinnym
8.4. Podsumowanie wyników badań
9. Funkcjonowanie społeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną
9.1. Funkcjonowanie w sferze poznawczej
9.2. Funkcjonowanie w relacjach interpersonalnych
9.3. Funkcjonowanie w zakresie umiejętności praktycznych
9.4. Podsumowanie wyników badań
10. Poczucie autonomii i podmiotowość uczniów z lekkim stopniem
niepełnosprawności intelektualnej a ich funkcjonowanie społeczne
10.1.Poczucie autonomii uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną a ich
funkcj onowanie społeczne
10.2. Poczucie podmiotowości osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną a ich
funkcj onowanie społeczne
10.3. Podsumowanie wyników badań
11. Synteza
11.1. Podsumowanie wyników badań
11.2. Implikacje wynikające dla kształcenia osób z lekką niepełnosprawnością
intelektualną
Bibliografia
215 stron, B5, oprawa miękka