Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy
Lektura pracy zbiorowej pt. "Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy" pod
redakcją Doroty Ciechanowskiej wprowadza czytelnika w obszar ważnych społecznie kwestii
łączących się z kształceniem na poziomie wyższym. Zgromadzone w niej teksty dobrze
oddają dylematy współczesnego szkolnictwa wyższego, które nie bez problemów
realizuje wyzwania jakie stawia przed nim "społeczeństwo wiedzy".
Zamieszczone w książce wnikliwe studia zostały ujęte w dwie części:
"Studiowanie w zamęcie współczesności" oraz "Wartości w edukacji
akademickiej". W tym miejscu warto przywołać fragment recenzji wydawniczej
autorstwa Prof. dra hab. Eugeniusza Piotrowskiego z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w
Poznaniu: "To nauka ukazuje, jak można stawać się obywatelem nowego świata bez
zatracania swoich własnych korzeni, związanych z życiem własnego narodu i
społeczności lokalnej. Jak przezwyciężać dysonans między tradycją a
nowoczesnością, jak budować własną autonomię w ścisłym związku z innymi ludźmi,
jak przezwyciężać napięcia między działaniami perspektywicznymi a doraźnymi,
wreszcie, jak pogodzić opinię publiczną, która zbyt często domaga się rozwiązań
natychmiastowych, podczas gdy wiele ważnych problemów wymaga przemyślanych działań
strategicznych. Wyzwaniom tym może sprostać jednostka dobrze wykształcona, przygotowana
do podejmowania i rozwiązywania pojawiających się problemów. Dobrze się zatem stało,
że pod redakcją Doroty Ciechanowskiej ujrzała światło dzienne opiniowana do druku
praca, której treść koncentruje się wokół dwóch ważnych kwestii, a mianowicie:
studiowania w zamęcie współczesności i wartości w edukacji akademickiej". I
dalej Prof. E. Piotrowski pisze: "Trzeba z uznaniem przyjąć inicjatywę D.
Ciechanowskiej dotyczącą redakcji tej interesującej pracy, której szerokie pole
treściowe obejmuje wiele ważnych problemów dla współczesnej edukacji
akademickiej". Należy też zauważyć, że Redaktor książki pozyskała do
autorskiej współpracy znaczących znawców problematyki edukacyjnej, spośród których
wymienić należy m.in. prof. prof.: Janusza Morbitzera, Józefa Półturzyckiego,
Jolantę Wilsz, Roberta B. Woźniaka.
Zamiast wstępu
Zdzisław Lekiewicz
Studiowanie - zmiany paradygmatu
Część I Studiowanie w zamęcie współczesności
Janusz Morbiłzer
W stronę społeczeństwa wiedzy - perspektywa pedagogiczna
Robert B. Woźniak
Globopedagogika a problemy sozologii społecznej
Jolanta Wilsz
Uwarunkowania intelektualnego rozwoju człowieka i sprzyjającej mu twórczej
aktywności w procesie kształcenia
Wiesław Andrukowicz
Bronisława F. Trentowskiego wizja uniwersytetu - odniesienia dla
współczesności
Maria Groenwald
O wieloparadygmatycznym wymiarze refleksji nad kondycją studiowania
Jarosław Horowski
Studia jako sytuacja dialogu
Cezary Hendryk
Koniec ery profesora. Prorocza wizja, czy nieudany zamach?
Część II Wartości w edukacji akademickiej
Józef Półturzycki
Potrzeba wartości w edukacji akademickiej
ks. Grzegorz Polok
Studia czasem kształtowania się preferencji aksjologicznych
Lucyna Dziaczkowska
Mądrość i dyplom - oblicza studiowania
Dorota Ciechanowska
Samokierowane uczenie się (Self-DirectedLearning) jako wartość kształcenia
akademickiego
Michał Kapias
Wychowanie akademickie poprzez cnotę umiarkowania
Urszula Morszczyńska
Preferowane wartości, aspiracje i style życia młodzieży studiującej
236 stron, B5, oprawa miękka