|
NAUCZYCIEL WOBEC POSTAW TWÓRCZYCH UCZNIÓW
DOBROWOLSKA B. - PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA KOMPETENCJI ZAWODOWYCH wydawnictwo: AKAPIT , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 35.90 Twoja cena 34,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów
Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych
Na strukturę książki składa się osiem rozdziałów koncentrujących się m.in. na
następujących zagadnieniach: współczesne koncepcje twórczości w psychologii i
pedagogice, postawy twórcze - ich różne płaszczyzny i predykatory, kompetencje
nauczyciela szkoły współczesnej, rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych uczniów
w praktyce edukacyjnej, rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych a możliwości
kreatogenne szkoły.
Jak podkreśla w recenzji wydawniczej prof. dr hab. Anna Karpińska "Wartością
recenzowanej książki jest wnikliwa analiza wybranej kategorii czynników warunkujących
kompetencje zawodowe współczesnego nauczyciela w bardzo istotnym obszarze jego działań
edukacyjnych. (...) praca stanowi nie tylko interesujący szkic pedentologiczny, ale
zawiera także szereg cennych wskazówek dla dydaktyki twórczości oraz inspiruje do
wypracowania koncepcji oraz strategii kształcenia nauczycieli do twórczości
edukacji".
Wstęp
Rozdział I
Współczesne koncepcje twórczości w psychologii i pedagogice
1. Psychologiczne koncepcje twórczości
2. Twórczość i postawy twórcze w świetle psychologii humanistycznej i nauk
pedagogicznych
Rozdział II
Postawy twórcze - ich różne płaszczyzny i predyktory
1. Znaczenie środowiska społeczno-kulturowego dla postaw twórczych
2. Osobowościowe uwarunkowania postaw twórczych
Rozdział III
Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej
1. Pojęcie kompetencji nauczyciela i ich klasyfikacja w literaturze
2. Kompetencje nauczyciela a filozofia szkoły
3. Rozwój profesjonalny nauczycieli a poszerzanie obszarów kompetencji zawodowych na
przykładzie wybranych koncepcji
4. Kompetencje nauczyciela a czynniki psychologiczne i społeczne
Rozdział IV
Rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych uczniów w praktyce edukacyjnej
1. Rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych uczniów a kompetencje
nauczycieli
2. Kompetencyjność nauczyciela a rozwój kompetencji ucznia
3. Wspieranie postaw twórczych uczniów jako kategoria umiejętności pedagogicznych
3.1. Postawy twórcze uczniów w praktyce jako wartość edukacyjna
3.2. Kompetencje emocjonalne i ich implikacje edukacyjne
3.3. Społeczny i kulturowy wymiar postaw twórczych
4 Podmiotowość ucznia a strategie pedagogiczne R. D. Stroma
5. Strategie nauczyciela służące wspieraniu postaw twórczych uczniów
6. Szkoła jako organizacja ucząca się i nauczyciel w roli ucznia
Rozdział V
Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych nauczyciela
1. Zmiana w edukacji jako wynik zmian społecznych i ich konsekwencje
pedagogiczne
2. Standardy edukacyjne i style pedagogicznego myślenia jako wyznacznik kompetencji
zawodowych nauczyciela
3. System dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli jako warunek poszerzania
zawodowych kompetencji
4. Aksjologiczny wymiar kreatywności w pracy pedagogicznej
4.1. Wartości edukacyjne jako podstawa w pracy wychowawczej
4.2. Twórczość i postawy twórcze - ich miejsce w teleologii edukacyjnej
Rozdział VI
Badawczy charakter pracy nauczyciela jako pedagogiczny warunek oraz element
kompetencyjności zawodowej
1. Nauczyciel jako badacz - określone postawy pedagogiczne
2. Wiedza pedagogiczna jako warunek poszerzania zawodowych kompetencji
Rozdział VII
Rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych a możliwości kreatogenne szkoły
1. Kreatogenność szkoły - potrzeba edukacyjna i warunek rozwoju ucznia
2. Rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych uczniów a szkolna praktyka
3. Kreatogenne możliwości szkoły i ich konteksty
Rozdział VIII
Nowe obszary kompetencyjności nauczyciela w zakresie rozpoznawania i wspierania
postaw twórczych uczniów
1. Udział nauczycieli w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym a poszerzanie
kompetencji pedagogicznych
2. Kompetencje kluczowe nauczyciela w rozpoznawaniu i wspieraniu postaw twórczych
uczniów
Zakończenie
Bibliografia
Summary
196 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|