|
WYCHOWANIE RODZINNE W TEORII I PRAKTYCE
JANKE A.W. - ROZWÓJ PEDAGOGICZNEJ ORIENTACJI FAMILIOLOGICZNEJ wydawnictwo: AKAPIT , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 46.70 Twoja cena 44,37 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
Wychowanie rodzinne w teorii i praktyce
Rozwój pedagogicznej orientacji familiologicznej
Wysokie walory prezentowanej pracy podkreślił w recenzji wydawniczej prof. zw. dr
hab. Andrzej Olubiński pisząc m.in., że "prezentowana książka porusza wszystkie
elementarne aspekty funkcjonowania środowiska wychowawczego rodziny, w ujęciu zarówno
historycznym, teoretycznym, interdyscyplinarnym, jak i profilaktyczno-terapeutycznym.
Tego rodzaju całościowa oraz spójna koncepcja merytorycznej struktury publikacji,
będąca wynikiem świadomego zamysłu jej Redaktora, znawcy oraz popularyzatora
problematyki wychowania rodzinnego, nadaje opracowaniu charakter wyjątkowy, w porównaniu
z wieloma innymi tego typu publikacjami, które ukazały się w ostatnich latach na rynku.
Zasadniczą bowiem myślą przewodnią Wychowania rodzinnego w teorii i praktyce jest
teza, iż pomimo licznych zawirowań, a zwłaszcza zagrożeń społeczno-cywilizacyjnych,
pomimo rozwoju koncepcji oraz praktyki funkcjonowania jednostek poza rodziną, tudzież w
tzw. rodzinach alternatywnych, pomimo pewnych symptomów tzw. kryzysu rodziny itd. itp.,
klasyczna rodzina składająca się z mężczyzny i kobiety oraz przynajmniej jednego
dziecka, wydaje się stanowić ciągle - przynajmniej w europejskim kręgu kulturowym -
statystyczną większość. I nic nie wskazuje na to - sądząc chociażby na podstawie
preferencji rodziny jako wartości przez kolejne pokolenia młodzieży - aby stan ten
miał ulec zasadniczej zmianie. Jak pisze jeden z autorów tej publikacji, iż im bardziej
ludzie czują się w swojej codziennej egzystencji zagrożeni, zagubieni oraz niepewni,
tym bardziej kierują się w stronę rodziny jako swoiście pojmowanej grupy pierwotnej,
zapewniającej właśnie poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, pomocy i wsparcia oraz
możliwości indywidualnego rozwoju. W tym sensie rację ma A. W. Janke, iż każdy z nas
jest jakby z natury homo familiaris. Z drugiej strony - na co wskazują również liczne
artykuły w niniejszym zbiorze - rodzina jako element systemu społeczno-cywilizacyjnego,
podlega różnorakim przeobrażeniom, zarówno jeśli chodzi o strukturę, jak i zakres
oraz jakość wypełnianych przez nią funkcji. Zapewne w przyszłości będzie to grupa
mniejsza, mniej sformalizowana, ale bardziej spójna, zintegrowana oraz pełniej
realizująca zwłaszcza funkcje psychologiczno-edukacyjne. Inne z kolei opracowania
wskazują na liczne zagrożenia, a także problemy funkcjonowania współczesnych rodzin
polskich: bezrobocie, biedę, alkoholizm, pracoholizm, przemoc, sieroctwo społeczne,
niewydolność wychowawczą itd. Swoistym antidotum dla tych problemów jest szereg
publikacji na temat koncepcji oraz metod usprawniania podstawowych funkcji rodziny, a
głównie na temat działań o charakterze profilaktycznym, poczynając od edukacji w
zakresie przygotowania do życia rodzinnego, poprzez rozwój polityki prorodzinnej, aż do
bieżącego monitoringu działalności rodziny w środowisku przez odpowiednie służby
socjalne. Niniejsze opracowanie gorąco polecam np. jako podręcznik do zajęć na wielu
kierunkach oraz specjalnościach studiów społeczno-humanistycznych, jako publikację w
dalszych badaniach oraz refleksjach nad kierunkami przeobrażeń współczesnej rodziny,
jako mądrą książkę wzbogacającą wiedzę o procesach społeczno-edukacyjnych
zachodzących w tego typu środowisku, dla tych wszystkich, którzy swoje rodzinne życie
pragną głębiej zrozumieć, poznać, a głównie polepszyć oraz usprawnić".
WPROWADZENIE
Andrzej W. Janke, Myślenie pedagogiczne o rodzinie i wychowaniu rodzinnym na
początku XXI wieku
CZĘŚĆ I RODZINA CZASU TRANSFORMACJI I NIEKTÓRE JEJ PROBLEMY
Stanisław Kawula. Rodzina współczesna: przeobrażenia i przyszłość
Zygmunt Wiatrowski, Rodzina w kontekście globalizacji komunikacyjnej i
rozluźnienia społeczno-morałnego
Ewa Kubiak-Szymborska, Środowisko rodzinne a proces kreowania tożsamości jego
członków: pułapki krętych ścieżek współczesności
Wioletta Danilewicz, Rodzina migracyjna jako typ współczesnej rodziny w Polsce.
Wybrane aspekty
Wiesława Wołoszyn-Spirka, Mądrość jako zasada budowania stosunków
wychowawczych w rodzinie. Perspektywa etyki realistycznej
CZĘŚĆ II WĄTEK HISTORYCZNY BADAŃ NAD RODZINĄ I WYCHOWANIEM RODZINNYM
Krzysztof Jakubiak, Kierunki, metody i wyniki badań nad rodziną jako
środowiskiem wychowawczym w II Rzeczypospolitej
Witold Brzeziński, Role rodzicielskie w świetle dziel encyklopedycznych okresu
pełnego średniowiecza - na przykładzie
De rerum proprietatibus Bartłomieja Anglika
Ilona Błaszczyk, Dumne, ambitne, godne swych przodków, lecz również powód
zmartwień i niesławy. Tacyt o córkach
Bożena Stawoska-Jundziłł, Partnerstwo poprzez małżeński kompromis. Analiza
Laudatio Turiae, rzymskiej inskrypcji nagrobkowej z końca I w. p.n.e
CZĘŚĆ III KONSEKWENCJE PEDAGOGICZNE PRZEMIAN W OBRĘBIE WIĘZI RODZINNEJ
Józefa Brągiel, Alicja Kurcz, Rodzina zastępcza a sytuacja szkolna dziecka
Maria Magdalena Stec, Radosław Stec, Więź wychowawcza rodziców w świetle
teorii przywiązania. Możliwe następstwa transformacji ustrojowej w Polsce
Marzena Sendyk, Więź emocjonalna z rodzicami w percepcji młodzieży
Alicja Kozubska, Rodzinne uwarunkowania agresji młodzieży - dylematy
bezradności
CZĘŚĆ IV Z BADAŃ NAD DZIAŁALNOŚCIĄ WYCHOWAWCZĄ RODZINY
Karolina Bazydło-Stodolna, Edukacja medialna w rodzinie. Dziecko w średnim wieku
szkolnym a telewizja
Grażyna Orzechowska, Młodzież o starości. O potrzebie wychowania do starości
Maria Truszkowska, Rodzina jako wartość w życiu młodzieży licealnej.
Przypadek jednej szkoły
Katarzyna Janke-Mania, Wulgaryzacja języka dzieci w wieku przedszkolnym.
Uwarunkowania rodzinne problemu
Ewa Krause, Wybrane uwarunkowania kontynuowania zawodu rodziców przez dzieci.
Próba interpretacji pedagogicznej
Teresa Wierzchucka, Rodzina jako wyznacznik szans edukacyjnych młodzieży
akademickiej -perspektywa retrospektywna
CZĘŚĆ V ASPEKTY TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE USPRAWNIANIA WYCHOWANIA
RODZINNEGO
Maria Bulera, Krystyna Żuchelkowska, Rodzina w partnerstwie z przedszkolem
-doświadczenia i wizje
Dariusz Zając, Etyczne wymiary współpracy rodziny i szkoły
Maria Sobieszczyk, Specyfika wychowania w rodzinie dzieci w młodszym wieku
szkołnym
Piotr Sasin, Możliwości wsparcia i terapii rodziców z dzieckiem uzależnionym
od narkotyków
Grażyna Szabelska, Przemoc wobec dziecka w rodzinie - możliwości rozpoznawania
i pomocy w środowisku szkolnym
Alina Rozłucka, Co rodzicom warto przypomnieć, a co warto podpowiedzieć?
Krystyna Kutiak-Zakrzewska, Piotr Zakrzewski, Internat jako drugi dom w aspekcie
wychowania rodzinnego
NA ZAKOŃCZENIE
Andrzej W. Janke, Wychowanie rodzinne jako fundament rozwoju pedagogicznej
orientacji familiologicznej
WYBÓR PRAC FAMILIOLOGICZNYCH Z LAT 2004-2008 (A. W. Janke)
Nachwort zur Publikation
323 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|