ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYCHOWANIE RODZINNE W TEORII I PRAKTYCE


JANKE A.W. - ROZWÓJ PEDAGOGICZNEJ ORIENTACJI FAMILIOLOGICZNEJ

wydawnictwo: AKAPIT , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 46.70 Twoja cena  44,37 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wychowanie rodzinne w teorii i praktyce

Rozwój pedagogicznej orientacji familiologicznej


Wysokie walory prezentowanej pracy podkreślił w recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. Andrzej Olubiński pisząc m.in., że "prezentowana książka porusza wszystkie elementarne aspekty funkcjonowania środowiska wychowawczego rodziny, w ujęciu zarówno historycznym, teoretycznym, interdyscyplinarnym, jak i profilaktyczno-terapeutycznym.

Tego rodzaju całościowa oraz spójna koncepcja merytorycznej struktury publikacji, będąca wynikiem świadomego zamysłu jej Redaktora, znawcy oraz popularyzatora problematyki wychowania rodzinnego, nadaje opracowaniu charakter wyjątkowy, w porównaniu z wieloma innymi tego typu publikacjami, które ukazały się w ostatnich latach na rynku.

Zasadniczą bowiem myślą przewodnią Wychowania rodzinnego w teorii i praktyce jest teza, iż pomimo licznych zawirowań, a zwłaszcza zagrożeń społeczno-cywilizacyjnych, pomimo rozwoju koncepcji oraz praktyki funkcjonowania jednostek poza rodziną, tudzież w tzw. rodzinach alternatywnych, pomimo pewnych symptomów tzw. kryzysu rodziny itd. itp., klasyczna rodzina składająca się z mężczyzny i kobiety oraz przynajmniej jednego dziecka, wydaje się stanowić ciągle - przynajmniej w europejskim kręgu kulturowym - statystyczną większość. I nic nie wskazuje na to - sądząc chociażby na podstawie preferencji rodziny jako wartości przez kolejne pokolenia młodzieży - aby stan ten miał ulec zasadniczej zmianie. Jak pisze jeden z autorów tej publikacji, iż im bardziej ludzie czują się w swojej codziennej egzystencji zagrożeni, zagubieni oraz niepewni, tym bardziej kierują się w stronę rodziny jako swoiście pojmowanej grupy pierwotnej, zapewniającej właśnie poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, pomocy i wsparcia oraz możliwości indywidualnego rozwoju. W tym sensie rację ma A. W. Janke, iż każdy z nas jest jakby z natury homo familiaris. Z drugiej strony - na co wskazują również liczne artykuły w niniejszym zbiorze - rodzina jako element systemu społeczno-cywilizacyjnego, podlega różnorakim przeobrażeniom, zarówno jeśli chodzi o strukturę, jak i zakres oraz jakość wypełnianych przez nią funkcji. Zapewne w przyszłości będzie to grupa mniejsza, mniej sformalizowana, ale bardziej spójna, zintegrowana oraz pełniej realizująca zwłaszcza funkcje psychologiczno-edukacyjne. Inne z kolei opracowania wskazują na liczne zagrożenia, a także problemy funkcjonowania współczesnych rodzin polskich: bezrobocie, biedę, alkoholizm, pracoholizm, przemoc, sieroctwo społeczne, niewydolność wychowawczą itd. Swoistym antidotum dla tych problemów jest szereg publikacji na temat koncepcji oraz metod usprawniania podstawowych funkcji rodziny, a głównie na temat działań o charakterze profilaktycznym, poczynając od edukacji w zakresie przygotowania do życia rodzinnego, poprzez rozwój polityki prorodzinnej, aż do bieżącego monitoringu działalności rodziny w środowisku przez odpowiednie służby socjalne. Niniejsze opracowanie gorąco polecam np. jako podręcznik do zajęć na wielu kierunkach oraz specjalnościach studiów społeczno-humanistycznych, jako publikację w dalszych badaniach oraz refleksjach nad kierunkami przeobrażeń współczesnej rodziny, jako mądrą książkę wzbogacającą wiedzę o procesach społeczno-edukacyjnych zachodzących w tego typu środowisku, dla tych wszystkich, którzy swoje rodzinne życie pragną głębiej zrozumieć, poznać, a głównie polepszyć oraz usprawnić".


WPROWADZENIE

Andrzej W. Janke, Myślenie pedagogiczne o rodzinie i wychowaniu rodzinnym na początku XXI wieku

CZĘŚĆ I RODZINA CZASU TRANSFORMACJI I NIEKTÓRE JEJ PROBLEMY

Stanisław Kawula. Rodzina współczesna: przeobrażenia i przyszłość

Zygmunt Wiatrowski, Rodzina w kontekście globalizacji komunikacyjnej i rozluźnienia społeczno-morałnego

Ewa Kubiak-Szymborska, Środowisko rodzinne a proces kreowania tożsamości jego członków: pułapki krętych ścieżek współczesności

Wioletta Danilewicz, Rodzina migracyjna jako typ współczesnej rodziny w Polsce. Wybrane aspekty

Wiesława Wołoszyn-Spirka, Mądrość jako zasada budowania stosunków wychowawczych w rodzinie. Perspektywa etyki realistycznej

CZĘŚĆ II WĄTEK HISTORYCZNY BADAŃ NAD RODZINĄ I WYCHOWANIEM RODZINNYM

Krzysztof Jakubiak, Kierunki, metody i wyniki badań nad rodziną jako środowiskiem wychowawczym w II Rzeczypospolitej

Witold Brzeziński, Role rodzicielskie w świetle dziel encyklopedycznych okresu pełnego średniowiecza - na przykładzie
De rerum proprietatibus Bartłomieja Anglika


Ilona Błaszczyk, Dumne, ambitne, godne swych przodków, lecz również powód zmartwień i niesławy. Tacyt o córkach

Bożena Stawoska-Jundziłł, Partnerstwo poprzez małżeński kompromis. Analiza Laudatio Turiae, rzymskiej inskrypcji nagrobkowej z końca I w. p.n.e

CZĘŚĆ III KONSEKWENCJE PEDAGOGICZNE PRZEMIAN W OBRĘBIE WIĘZI RODZINNEJ

Józefa Brągiel, Alicja Kurcz, Rodzina zastępcza a sytuacja szkolna dziecka

Maria Magdalena Stec, Radosław Stec, Więź wychowawcza rodziców w świetle teorii przywiązania. Możliwe następstwa transformacji ustrojowej w Polsce

Marzena Sendyk, Więź emocjonalna z rodzicami w percepcji młodzieży

Alicja Kozubska, Rodzinne uwarunkowania agresji młodzieży - dylematy bezradności

CZĘŚĆ IV Z BADAŃ NAD DZIAŁALNOŚCIĄ WYCHOWAWCZĄ RODZINY

Karolina Bazydło-Stodolna, Edukacja medialna w rodzinie. Dziecko w średnim wieku szkolnym a telewizja

Grażyna Orzechowska, Młodzież o starości. O potrzebie wychowania do starości

Maria Truszkowska, Rodzina jako wartość w życiu młodzieży licealnej. Przypadek jednej szkoły

Katarzyna Janke-Mania, Wulgaryzacja języka dzieci w wieku przedszkolnym. Uwarunkowania rodzinne problemu

Ewa Krause, Wybrane uwarunkowania kontynuowania zawodu rodziców przez dzieci. Próba interpretacji pedagogicznej

Teresa Wierzchucka, Rodzina jako wyznacznik szans edukacyjnych młodzieży akademickiej -perspektywa retrospektywna

CZĘŚĆ V ASPEKTY TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE USPRAWNIANIA WYCHOWANIA RODZINNEGO

Maria Bulera, Krystyna Żuchelkowska, Rodzina w partnerstwie z przedszkolem -doświadczenia i wizje

Dariusz Zając, Etyczne wymiary współpracy rodziny i szkoły

Maria Sobieszczyk, Specyfika wychowania w rodzinie dzieci w młodszym wieku szkołnym

Piotr Sasin, Możliwości wsparcia i terapii rodziców z dzieckiem uzależnionym od narkotyków

Grażyna Szabelska, Przemoc wobec dziecka w rodzinie - możliwości rozpoznawania i pomocy w środowisku szkolnym

Alina Rozłucka, Co rodzicom warto przypomnieć, a co warto podpowiedzieć?

Krystyna Kutiak-Zakrzewska, Piotr Zakrzewski, Internat jako drugi dom w aspekcie wychowania rodzinnego

NA ZAKOŃCZENIE

Andrzej W. Janke, Wychowanie rodzinne jako fundament rozwoju pedagogicznej orientacji familiologicznej

WYBÓR PRAC FAMILIOLOGICZNYCH Z LAT 2004-2008 (A. W. Janke)

Nachwort zur Publikation


323 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022