Konferencja Grupy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną
Książka Jarosława Przeperskiego pt. "Konferencja Grupy Rodzinnej w teorii i
praktyce pracy socjalnej z rodziną" ukazała się w liczącej już trzydzieści
pozycji serii wydawniczej "Problemy pracy socjalnej". Przynosi opis oryginalnej
metody pracy z rodziną i, jak podkreśla to w recenzji wydawniczej dr hab. Izabela
Krasiejko, jest ona "pierwszą w Polsce monografią na temat Konferencji Grupy
Rodzinnej.
Może być przy tym kolejną wskazówką dla reformowania aktualnego, cały czas
niedoskonałego systemu wsparcia rodziny, pokazując efektywność pracy w oparciu o
zasoby rodziny oraz współdziałanie rodziny i profesjonalistów, a także o
współpracę, a najlepiej partnerstwo międzysektorowe. Monografia ma duże znaczenie dla
budowania profesjonalnej wiedzy, rozwiązań praktycznych w pracy socjalno-wychowawczej z
rodziną oraz badań jej efektywności.
Zaproponowany przez Autora model badania efektów KGR w trzech zakresach:
oddziaływanie, produkty i rezultaty może być zastosowany także w innych obszarach
badań nad pracą socjalną i edukacją". Warto też odnotować, że prezentowana
monografia jest rezultatem nie tylko studiów teoretycznych, ale także wieloletniej
aktywności praktycznej Jarosława Przeperskiego, koncentrującej się na wspieraniu
rodzin.
Autor jest bowiem uznanym propagatorem metody Konferencji Grupy Rodzinnej. Ma to
niewątpliwie duże znaczenie dla oceny kompetencji merytorycznych Autora, co jest tym
bardziej ważne, że metoda KGR dopiero toruje drogę do uzyskania statusu szerzej
wykorzystywanej w praktyce metody pracy socjalnej z rodziną. Wszystko to sprawia, że -
na co wskazuje drugi z recenzentów dr Jan A. Malinowski - "przedstawiona w pracy
problematyka Konferencji Grupy Rodzinnej jest interesująca tak dla teoretyków pracy
socjalnej, jak i praktyków angażujących się w działania wspierające rodzinę
borykającą się z różnorodnymi problemami. Warto wykorzystać ją także w procesie
kształcenia studentów przygotowujących się do pracy socjalnej oraz pracowników
socjalnych podnoszących swoje kwalifikacje w różnych formach edukacji formalnej (studia
podyplomowe, kursy kwalifikacyjne itp.). Rekomendacja ta jest tym bardziej uzasadniona,
że Autor przybliżył metodę KGR zarówno w wymiarze ogólnym (geneza, jej rozwój w
świecie), jak i - co szczególnie warto podkreślić - w złożonych uwarunkowaniach
systemu pomocy społecznej w naszym kraju".
Wstęp
Rozdział I
Charakterystyka Konferencji Grupy Rodzinnej jako metody pomocy rodzinie. Aspekty
teoretyczne, metodyczne i prawne
1. Teoretyczne aspekty metody Konferencji Grupy Rodzinnej
1.1. Definicje i geneza metody KGR
1.2. Konferencja Grupy Rodzinnej wobec innych modeli pomocy rodzinie
1.2.1. KGR a asystentura rodzin
1.2.2.KGR a mediacja
1.2.3.KGR a metoda grupowej pracy socjalnej
1.2.4.KGR a ekologiczny model pomocy rodzinie
1.2.5.KGR a regulatywny model Braithwaita
1.2.6.Koncepcja empowerment a KGR
2. Metodyka Konferencji Grupy Rodzinnej
2.1. Schemat pracy z rodziną metodą KGR
2.2. Uczestnicy KGR
2.3. Kanon cech KGR jako metody pomocy rodzinie
3. Przykładowe obszary zastosowania metody Konferencji Grupy Rodzinnej
3.1. Zastosowanie KGR w sprawach rodzinnych
3.2.Zastosowanie KGR w przypadku chorób psychicznych
3.3. Zastosowanie KGR w wymiarze sprawiedliwości w oparciu o koncepcję sprawiedliwości
naprawczej
3.4. Zastosowanie KGR w systemie edukacji
4. Podstawy prawne i organizacyjne metody Konferencji Grupy Rodzinnej
4.1. Modelowe rozwiązania dotyczące KGR w Nowej Zelandii
4.2.Rozwiązania prawne w wybranych krajach i prawodawstwie Unii Europejskiej
4.3.Konferencja Grupy Rodzinnej w Polsce
5. Standardy etyczne Konferencji Grupy Rodzinnej
Rozdział II
Efektywność Konferencji Grupy Rodzinnej w świetle literatury przedmiotu
1. Teoretyczne podstawy efektywności w pracy z rodziną
1.1. Definicja efektywności w naukach społecznych
1.2. Problem efektywności w pracy socjalnej
1.3. Pojęcie efektywności w pracy socjalnej z rodziną
2. Empowerment jako kluczowy warunek efektywności pracy z rodziną
2.1. Pojęcie empowerment
2.2. Kształtowanie się idei empowerment
2.3.Umiejscowienie idei empowerment w przestrzeni życia społecznego
2.3.1. Empowerment jako pojęcie występujące w różnych dziedzianch życia społecznego
2.3.2. Empowerment jako pojęcie występujące na różnych poziomach życia społecznego
2.3.3. Empowerment jako proces i jako wynik procesu
2.4. Empowerment w pracy socjalnej
3. Pomiar efektywności metody Konferencji Grupy Rodzinnej w pracy z rodzinami
Rozdział III
Metodologia badań
1. Przedmiot i cel badań
2. Problem i hipotezy badawcze
3. Zmienne i wskaźniki w badaniu
4. Metoda badawcza, techniki i narzędzia badawcze
4.1. Techniki i narzędzia analizy ilościowej
4.2.Techniki i narzędzia analizy jakościowej
5. Charakterystyka terenu badań i grupy badawczej
6. Organizacja procesu badawczego
Rozdział IV
Efektywność Konferencji Grupy Rodzinnej w świetle wyników badań
1. Instytucjonalno-organizacyjne czynniki efektywności Konferencji Grupy
Rodzinnej
1.1. Charakterystyka instytucji wdrażających metodę KGR w kontekście jej efektywności
1.2. Otoczenie bliższe i dalsze jednostek pomocy społecznej jako czynnik podejmowania
lub odrzucania realizacji metody
1.3. Współpraca międzysektorowa w kontekście efektywnego wdrażania metody KGR
2. Cele pracy z rodzinami metodą Konferencji Grupy Rodzinnej
3. Efekty uzyskiwane w pracy metodą Konferencji Grupy Rodzinnej z rodziną
3.1. Oddziaływanie (wpływ) KGR jako wymiar efektywności
3.2. Produkty wypracowane w czasie pracy z rodziną metodą KGR
3.3. Rezultaty pracy z rodziną metodą KGR
3.3.1. Rezultaty bezpośrednie
3.3.2. Rezultaty średniookresowe
3.3.3. Rezultaty długoterminowe
4. Uwarunkowania efektywności metody Konferencji Grupy Rodzinnej
4.1. Sytuacja rodziny i jej stosunek do metody jako czynnik efektywności Konferencji
Grupy Rodzinnej
4.2. Wpływ pracownika socjalnego (osoby zgłaszającej) na efektywność Konferencji
Grupy Rodzinnej
4.2.1. Sposób kwalifikacji rodzin do Konferencji Grupy Rodzinnej
4.2.2. Nastawienie pracownika do rodziny i metody. Motywacja do wdrażania KGR i jej
realizacji
4.3. Wpływ koordynatora Konferencji Grupy Rodzinnej na efektywność metody
4.4. Sposób realizacji metody Konferencji Grupy Rodzinnej a jej efektywność
4.4.1. Efektywność KGR na etapie zgłoszenia rodziny do udziału w metodzie
4.4.2. Efektywność metody na etapie przygotowania rodziny do spotkania KGR
4.4.3. Uwarunkowania efektywności metody na etapie spotkania rodziny w ramach KGR
5. Wnioski z badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis schematów
252 strony, B5, oprawa miękka