Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych
Studia i refleksja socjopedagogiczne
Książka "Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych.
Studia i refleksja socjopedagogiczne" pod redakcją Agaty Rzymełki-Frąckiewicz
zawiera bogaty wybór tekstów oświetlających szkołę poprzez pryzmat różnych
problemów, które pojawiają się w obszarze jej społeczno-pedagogicznego działania.
Zostały one ujęte w cztery części:
1) Szkoła w perspektywie przemian systemu edukacji,
2) Szkoła w aspekcie współczesnych przemian społecznych - konteksty dyskusyjne,
3) Uczeń w sytuacji szczególnej - wybrane konteksty,
4) Potrzeby i praktyka działań kompensacyjnych i profilaktycznych w środowisku
szkolnym.
Znaczenie tego edytorskiego wydarzenia podkreśla w recenzji wydawniczej dr hab. Inetta
Nowosad, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego. Czytamy w niej: "Zaprezentowane w
recenzowanym tomie rozważania w dużej mierze opisują niepożądane zjawiska w obrębie
współczesnej szkoły, jej środowiska wewnętrznego i bezpośrednio z nią powiązanego,
jak: rodzina uczniów czy najbliższa społeczność lokalna. Każda inicjowana świadomie
zmiana społeczna rodzi oprócz skutków zamierzonych także szereg niepożądanych
zjawisk, które zazwyczaj - ze względu na słabość nauk humanistycznych, społecznych i
ekonomicznych oraz złożoność materii - trudno jest precyzyjnie przewidywać, zwalczać
i kontrolować. Prezentowane teksty ujawniają zagrożenia, niedostatki, problemy do
rozwiązania - przez co książka stanowić może impuls do szerszej społecznej dyskusji
nad stanem i kondycją współczesnej polskiej szkoły". W sentencji recenzji prof.
I. Nowosad zaś stwierdza: "W rezultacie recenzowana publikacja jest bardzo
wartościowym i poprawnym metodologicznie materiałem poznawczym. Jest to interesujące
opracowanie szczególnie dla jednostek i instytucji, dla których funkcjonowanie
współczesnej szkoły jest przedmiotem rozważań na gruncie czysto teoretycznym, ale
również w wymiarze praktycznego zastosowania".
WPROWADZENIE
Część I SZKOŁA W PERSPEKTYWIE PRZEMIAN SYSTEMU EDUKACJI
Teresa Wilk
Szkoła jako instytucja, przestrzeń, misja, wartość, zadanie, możliwości,
instrument..., czyli o potrzebie tworzenia szkoły zorientowanej na przyszłość. Kultura
i sztuka jako źródła wsparcia i rozwoju
Maria Świątkiewicz-Mośny
"Źle, źle, wszystko źle" - o reformowaniu polskiej szkoły. Analiza
materiałów prasowych dotyczących zmian w oświacie w 2012 roku
Agata Rzymełka-Frąckiewicz
Dyskusja nad zasadnością obniżenia wieku szkolnego w polskim systemie
edukacyjnym: możliwość czy też konieczność?
Marcin Gierczyk
Przemiany w społecznej roli nauczyciela oraz procedura awansu zawodowego - na
przykładzie wybranych krajów (Polska, Niemcy, USA, Chiny)
Część II SZKOŁA W ASPEKCIE WSPÓŁCZESNYCH PRZEMIAN SPOŁECZNYCH -
KONTEKSTY DYSKUSYJNE
Ewa Bielska
Procesy dyscyplinowania w kontekście szkoły a ryzyko reifikacji uczestniczących
w niej podmiotów
Karolina Olszańska, Adam Roter
Szkoła w procesie generowania niesamodzielności w kulturze narcystycznego
indywidualizmu (horyzonty pedagogii wielowątkowej)
Iwona Malorny
Kryzys dialogu w diadzie rodzina - szkoła
Anna Gajdzica, Waldemar Snarski
Szkoła społeczna w małym mieście - powodzenie edukacyjne/(nie)powodzenie
komercyjne
Część III UCZEŃ W SYTUACJI SZCZEGÓLNEJ - WYBRANE KONTEKSTY
Monika Noszczyk-Bernasiewicz
Funkcjonowanie szkolne nieletnich przed umieszczeniem w placówce
resocjalizacyjnej - komunikat z badań
Leszek Wieczorek
Uczniowie i mieszkańcy miasta Dąbrowa Górnicza wobec narkotyków (raport z
badań)
Katarzyna Front-Dziurkowska
Uzależnienie a wzory komunikowania młodzieży w Internecie (rozmiary,
uwarunkowania i konsekwencje)
Maciej Łoś
Inwersja światów- rzeczywistość a świat zmyślony - refleksje o pozytywnych i
negatywnych aspektach korzystania z Internetu przez uczniów uzdolnionych muzycznie
Część IV POTRZEBY I PRAKTYKA DZIAŁAŃ KOMPENSACYJNYCH I PROFILAKTYCZNYCH
W ŚRODOWISKU SZKOLNYM
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla
współczesnej szkoły
Karina Leksy
Znaczenie szkolnej edukacji zdrowotnej w kreowaniu jakości zdrowia dzieci i
młodzieży
Alina Dworak
Zdrowotne uwarunkowania niepowodzeń szkolnych ucznia - o potrzebie działań
wspierających i kompensacyjnych /lub/ wyzwanie do działań naprawczych
BIBLIOGRAFIA
INFORMACJE O AUTORACH
271 stron, B5, oprawa miękka