Rozwój Zrównoważonych Systemów Transportowych Polskich Miast i
Aglomeracji w Procesie Integracji z Unią Europejską
Przykład Aglomeracji Wrocławskiej
Recenzowana monografia ma charakter kompetentnej analizy ekonomicznej w świetle teorii
ekonomii i pokrewnych jej dyscyplin naukowych. Cechuje ją konsekwencja metodologiczna,
właściwa dla warsztatu ekonomisty. Publikacja ma także pewne walory utylitarne. Może
być wykorzystana
zarówno przez analityków zajmujących się strategią rozwoju miast i aglomeracji
miejskich, jak również w procesie dydaktycznym. W tym sensie można także uznać, że
stanowi pewien wkład do przygotowania decyzji ekonomicznych w kluczowych kwestiach
współczesnej gospodarki lokalnej i regionalnej,
a przede wszystkim w zakresie tworzenia i doskonalenia zrównoważonych systemów
transportowych w polskich obszarach zurbanizowanych.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Transport jako czynnik rozwoju spoleczno-gospodarczego oraz specyfika
jego funkcjonowania w miastach i aglomeracjach
1.1.Wprowadzenie
1.2.Istota transportu oraz polityki transportowej
1.2.1.Definicje oraz klasyfikacje transportu
1.2.2.Charakterystyka gałęzi transportu
1.2.3.Pojęcie, zasady oraz determinanty polityki transportowej
1.2.3.1.Definicja polityki transportowej
1.2.3.2.Podmioty, przedmioty, cele, narzędzia i uwarunkowania polityki transportowej
1.2.3.3.Podstawowe kompetencje podmiotów polityki transportowej w Polsce
1.3.Wpływ transportu na rozwój gospodarczy i konkurencyjność regionów
1.4.Znaczenie systemu transportowego na obszarach miejskich i aglomeracyjnych
1.4.1.Pojęcie systemu transportowego. Funkcje transportu w miastach i aglomeracjach
1.4.2.Przepływy osób i towarów na obszarach zurbanizowanych
1.4.2.1.Sposoby realizacji przepływów osób w miastach i aglomeracjach
1.4.2.2.Sposoby realizacji przepływów towarów w miastach i aglomeracjach
1.4.3.Charakterystyka i organizacja transportu miejskiego
1.5.Podsumowanie
Rozdział 2. Problematyka zrównoważonych systemów transportowych na obszarach
zurbanizowanych
2.1.Wprowadzenie
2.2.Geneza idei zrównoważonego rozwoju
2.3.Negatywne implikacje działalności transportowej
2.3.1.Kongestia
2.3.2.Wypadki
2.3.3.Zanieczyszczenie powietrza
2.3.4.Hałas
2.3.5.Zmiany klimatyczne
2.3.6.Pozostałe negatywne zjawiska wynikające z działalności transportowej
2.3.7.Zużycie energii w transporcie
2.3.8.Pejoratywne konsekwencje działalności transportowej dla sfery
społeczno-gospodarczej
2.4.Próba definicji transportu zrównoważonego
2.5.Problematyka kształtowania zrównoważonych systemów transportowych w miastach i
zespołach miast
2.5.1.Główne problemy funkcjonowania transportu na obszarach zurbanizowanych
2.5.2. Rozwiązania służące poprawie sytuacji transportowej miast i aglomeracji
2.6.Podsumowanie
Rozdział 3. Rozwój polityki zrównoważonego transportu na obszarach
zurbanizowanych w ramach Unii Europejskiej
3.1.Wprowadzenie
3.2.Ewolucja polityki zrównoważonego transportu miejskiego na szczeblu europejskim
3.2.1.Transport a jakość życia i atrakcyjność europejskich miast i aglomeracji
3.2.2.Koncepcja zrównoważonego transportu na obszarach zurbanizowanych w polityce Unii
Europejskiej
3.2.3.Elementy oddziaływania Wspólnoty na charakter polityki zrównoważonego transportu
miejskiego w państwach członkowskich
3.3.Główne czynniki wpływu członkostwa Polski w Unii Europejskiej na kształtowanie
zrównoważonych systemów transportowych w miastach
i aglomeracjach w Polsce
3.3.1.Wsparcie finansowe dla polskiego sektora transportu
3.3.2.Transpozycja acąuis communautaire w kontekście zrównoważonego transportu
3.3.3.Pozostałe kategorie czynników oddziałujących na poziom zrównoważenia systemów
transportu w aglomeracjach miejskich
3.3.3.1.Główne czynniki wpływu oddziałujące na zachowania konsumentów
3.3.3.2.Główne czynniki wpływu oddziałujące na przewozy towarowe
3.3.3.3.Inne czynniki
3.4.Podsumowanie
Rozdział 4. Rozwój transportu w aglomeracji wrocławskiej
4.1.Wprowadzenie
4.2.Charakterystyka aglomeracji wrocławskiej
4.2.1.Geneza i delimitacja aglomeracji wrocławskiej
4.2.2.Potencjał społeczno-gospodarczy aglomeracji wrocławskiej
4.2.2.1.Wrocław i aglomeracja wrocławska a renta położenia
4.2.2.2.Demografia
4.2.2.3.PKB i przedsiębiorczość
4.2.2.4.Zatrudnienie i poziom bezrobocia
4.2.2.5.Atrakcyjność inwestycyjna aglomeracji. Inwestycje i handel zagraniczny
4.2.2.6.Turystyka
4.2.2.7.Komunikacja
4.3.System transportowy aglomeracji wrocławskiej
4.3.1.Uwarunkowania polityki transportowej aglomeracji wrocławskiej wynikające z
dokumentów europejskich, krajowych i wojewódzkich .
4.3.2.Cele i priorytety polityki transportowej realizowanej na obszarze aglomeracji
wrocławskiej
4.3.3.Potencjał transportowy i przekształcenia systemu transportowego aglomeracji
4.3.3.1.Transport drogowy
4.3.3.2.Transport kolejowy
4.3.3.3.Transport zbiorowy (autobusowy i tramwajowy)
4.3.3.4.Żegluga śródlądowa
4.3.3.5.Transport lotniczy
4.3.4.Główne zmiany w systemie transportowym aglomeracji wrocławskiej pod koniec XX i w
pierwszej dekadzie XXI wieku
4.3.4.1.Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej
4.3.4.2.Transport publiczny (kolejowy, autobusowy i tramwajowy)
4.3.4.3.Pozostałe zmiany systemu transportowego aglomeracji wrocławskiej
4.3.4.4.Wkład Unii Europejskiej w przemiany systemu transportowego aglomeracji
wrocławskiej
4.4.Podsumowanie
Rozdział 5. Ekologiczny i społeczny wymiar zmian w systemie transportowym
aglomeracji wrocławskiej
5.1.Wprowadzenie
5.2.Poziom głównych kategorii kosztów zewnętrznych transportu w aglomeracji
wrocławskiej
5.2.1.Jakość powietrza
5.2.2.Hałas i wibracje
5.2.3.Kongestia
5.2.4.Wypadki
5.2.5.Pozostałe koszty zewnętrzne transportu w aglomeracji wrocławskiej
5.2.6.Główne zmiany i kierunki działań na rzecz ograniczenia negatywnych efektów
zewnętrznych transportu w aglomeracji wrocławskiej
5.3.Przekształcenia systemu transportowego aglomeracji wrocławskiej w oczach jej
mieszkańców - wstępna analiza badania ankietowego
5.3.1.Użytkownicy transportu jako istotne ogniwo funkcjonowania systemu transportowego
aglomeracji - cel i zakres badania ankietowego
5.3.2.Ocena funkcjonowania systemu transportowego oraz jego oddziaływania na środowisko
i jakość życia z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji wrocławskiej - wyniki
badań ankietowych
5.3.2.1.Charakterystyka respondentów
5.3.2.2.Poziom świadomości co do negatywnego oddziaływania transportu na środowisko
oraz zdrowie i życie ludzi
5.3.2.3.Zachowania komunikacyjne użytkowników systemu transportowego aglomeracji
wrocławskiej
5.3.2.4.Zmiany jakości realizacji podróży różnymi środkami transportu w latach
2004-2009
5.3.2.5.Poglądy respondentów dotyczące negatywnych efektów zewnętrznych transportu
5.3.2.6.Ocena polityki transportowej aglomeracji wrocławskiej przez użytkowników
systemu transportowego
5.3.2.7.Kluczowe wnioski wynikające z analizy danych
5.4.Podsumowanie
Rozdział 6. Przekształcenia systemu transportowego aglomeracji wrocławskiej a
kwestie zrównoważonego rozwoju, konkurencyjności regionu i jakości życia
mieszkańców
6.1.Wprowadzenie
6.2.Ocena funkcjonowania systemu transportowego aglomeracji wrocławskiej z punktu
widzenia założeń zrównoważonego transportu
6.3.Wpływ zmian systemu transportowego na konkurencyjność aglomeracji wrocławskiej
6.4.Oddziaływanie systemu transportowego aglomeracji wrocławskiej na jakość życia
mieszkańców
6.5.Podsumowanie
Zakończenie
Załącznik A. Główne założenia i priorytety polityki transportowej Wrocławia i
aglomeracji wrocławskiej w kluczowych dokumentach
Załącznik B. Projekty transportowe realizowane w aglomeracji wrocławskiej przy
współfinansowaniu z funduszy europejskich
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Summary
391 stron, B5, oprawa miękka