Problemy uczniów niedostosowanych społecznie
Analiza historii życia pensjonariuszy Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
Z recenzji ks. prof. dr. hab. Janusza Mastalskiego:
Jest to ciekawe kompendium wiedzy dotyczącej zjawiska niedostosowania
społecznego uczniów. Książka wpisuje się w nurt dyskusji nad sposobami
pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie. Tekst ma przede wszystkim charakter
diagnostyczny, dzięki czemu wzrasta jej znaczenie, bowiem może być przydatna dla wielu
środowisk zajmujących się wychowaniem.
Zatem pojawia się na rynku wydawniczym pozycja książkowa, która systematyzując
wiadomości na temat zjawiska niedostosowania społecznego, jednocześnie otwiera nowe
przestrzenie dla naukowej dyskusji. Trzeba przy tym zaznaczyć, iż Autorka poprzez
wprawne pióro nie zniechęca, a raczej pobudza do dalszych poszukiwań. Niewątpliwie
jest to też kopalnia wiedzy na temat źródeł niedostosowania społecznego.
Z recenzji prof. UW dr hab. Krystyny Ostrowskiej:
(...) pragnę z pełną odpowiedzialnością podkreślić, że recenzowana praca wnosi
dodatkowe, pogłębione i usystematyzowane spojrzenie na dzieci niedostosowane społecznie
kierowane do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i może, a nawet powinna, być
punktem wyjścia do dostosowania programów wychowawczych tych placówek do kondycji
psychologiczno-pedagogicznej kierowanych do niej wychowanków. Innymi słowy recenzowana
praca w wydatnym stopniu może pomóc zbliżeniu praktyki pedagogicznej w placówkach
wychowawczo-resocjalizujących do faktycznych potrzeb pensjonariuszy i środowiska, z
którego się wywodzą. Co z kolei, mam nadzieję, przyśpieszy powrót dzieci i
młodzieży do ich otwartego, naturalnego środowiska, a także pomoże rozwinąć
bardziej efektywne programy profilaktyczne w szkole i środowisku lokalnym.
Wstęp
Rozdział 1
Teoretyczny status pojęcia niedostosowania społecznego w kontekście
historycznym
1.1. Niedostosowanie – nieprzystosowanie społeczne
1.2. Pojęcie niedostosowania społecznego
1.3. Jednostka niedostosowana społecznie
1.4. Typologie niedostosowania społecznego
Rozdział 2
Środowiskowe uwarunkowania niedostosowania społecznego
Rozdział 3
Biologiczne i psychologiczne uwarunkowania niedostosowania społecznego
Rozdział 4
Przejawy niedostosowania społecznego
Rozdział 5
Od niedostosowania społecznego do demoralizacji i przestępczości –
perspektywa polskiego i międzynarodowego prawa
Rozdział 6
Metodologiczne podstawy badań własnych
6.1. Założenia badań, przedmiot, cel i problemy
6.2. Definicje i klasyfikacja zmiennych
6.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
6.4. Teren badań i osoby badane
Rozdział 7
Przejawy niedostosowania społecznego występujące u objętych badaniami uczniów
Rozdział 8
Warunki socjodemograficzne rodzin badanych uczniów
Rozdział 9
Środowisko wychowawcze rodzin objętych badaniami uczniów niedostosowanych
społecznie
Rozdział 10
Rozwój psychoruchowy uczniów niedostosowanych społecznie na podstawie badań
empirycznych
Rozdział 11
Osobowość uczniów niedostosowanych społecznie w świetle prowadzonych badań
Rozdział 12
Sytuacja szkolna objętych badaniami uczniów niedostosowanych społecznie
Rozdział 13
Postulaty pedagogiczne dla nauczycieli i wychowawców w postępowaniu z
dzieckiem/uczniem niedostosowanym społecznie
Zakończenie
314 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka