|
PSYCHOLOGIA OSOBOWOŚCI NURTY TEORIE KONCEPCJE
GASIUL H. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie II cena netto: 82.50 Twoja cena 78,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia osobowości
Nurty, teorie, koncepcje.
Prezentowana książka, Psychologia osobowości. Nurty, opcje, koncepcje, wydanie
drugie zawiera przegląd współczesnych, jak i wcześniejszych, znanych i wciąż
zachowujących swoją aktualność teorii i koncepcji osobowości.
Wydanie drugie książki jest rozszerzone o najnowsze badania i literaturę przedmiotu.
Sięgając do nurtów psychologii klasycznej, w sposób wyczerpujący analizuje korzenie
teoretyczne koncepcji współczesnych.
Teorie zostały w sposób czytelny uporządkowane według dwóch zasad – po pierwsze,
od właściwości podmiotu (teorie cech realnych, deskryptywne teorie cech), poprzez
znaczenie sytuacji w kształtowaniu osobowości (sytuacjonizm), do właściwości podmiotu
kształtowanych w procesie interakcji z warunkami życia (teorie interakcyjne); druga
linia uporządkowania przebiega od podmiotu podlegającego uwarunkowaniom i procesom
uczenia do podmiotu spełniającego swoje potrzeby w interakcji z innymi (teorie
psychoanalityczne, teorie relacji z obiektem), podmiotu działającego (teorie
aktywistyczno-regulacyjne), podmiotu doświadczającego (teorie fenomenologiczne i
narracyjne) i kreującego siebie samego (teorie analizujące mechanizmy rozwoju
tożsamości, teorie egzystencjalne, teorie akcentujące bycie podmiotem osobowym).
Książka stanowi znakomity podręcznik dla studentów psychologii, adresowana jest także
do wszystkich osób zainteresowanych współczesnymi sposobami analizy mechanizmów
odpowiedzialnych za kształtowanie się i rozwój osobowości. Jej oryginalnością jest
także przedstawiana personalistyczna perspektywa interpretacji osobowości.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Historyczne korzenie i okresy rozwoju psychologii osobowości
1. U źródeł współczesnych teorii osobowości – wkład klasycznej psychologii
2. U źródeł współczesnych teorii osobowości – znaczenie analiz W. McDougalla
3. U źródeł współczesnych teorii osobowości – rola psychologii personalistycznej
M. Calkins i W. Sterna
4. Ku współczesnym kształtom psychologii osobowości
4.1. Tradycje badawcze w psychologii osobowości
4.2. Okresy w nowożytnej psychologii osobowości
Podsumowanie
Rozdział II
Kontrowersje wokół psychologii osobowości
1. Wiedza potoczna a wiedza naukowa o osobowości
2. Przyrodniczy i humanistyczny model interpretacji osobowości
3. Kryteria teorii osobowości
4. Teoria osobowości jako ogólna teoria zachowania
5. O metodach stosowanych w psychologii osobowości
6. Perspektywy analizy teorii osobowości
7. Zasada wyróżniania kategorii teorii osobowości – propozycja autorska
Podsumowanie
Rozdział III
Człowiek jako podmiot i jego właściwości – dyspozycyjne podejście do
interpretacji cech osobowości
1. Sięgając do przeszłości
2. Podstawowe sposoby i strategie interpretacji cech we współczesnej psychologii
3. Konstytucjonalne teorie osobowości
4. Główne wątki czynnikowej teorii osobowości H.J. Eysencka
5. Neurofizjologiczne podstawy ekstrawersji i neurotyzmu – kontrowersje i propozycje
6. Psychobiologiczna teoria osobowości C.R.Cloningera
7. Humanistyczne podejście G.W. Allporta
Podsumowanie
Rozdział IV
Człowiek jako podmiot i jego właściwości – leksykalno-statystyczne
podejście do interpretacji cech osobowości
1. Czynnikowa teoria cech R. Cattella
2. Wielka Piątka jako efekt analiz leksykalno-statystycznych
3. Cechy jako właściwości interpersonalne w interpretacji J.S. Wigginsa
4. Cechy interpersonalne w ujęciu T. Leary’ego
5. Cechy jako konstrukcje społeczne
Podsumowanie
Rozdział V
Kontrowersje wokół teorii cech – sytuacjonizm a teorie cech
1. Sytuacjonizm jako przeciwwaga teorii cech
2. Sposoby rozwiązania dylematu sytuacja–cecha – w obronie teorii cech
3. Behawioralne modele relacji podmiot–sytuacja – sięgając ku przeszłości
3.1. Podejście behawioralne J. Dollarda i N. Millera
3.2. B.F. Skinnera interpretacja osobowości
4. Interpretacja relacji podmiot – sytuacja w teorii pola K. Lewina
5. Motywacja jako podstawa wnioskowania o cechach – cechy intencjonalne J.C. Wakefielda
6. Interakcyjne modele cech – ogólne współczesne trendy interpretacji
7. Podejście interakcyjne o sposobie rozwiązania dylematu cecha–stan
8. Modele oparte na społecznym uczeniu i procesach regulacji
8.1. Specyfika i charakterystyka zjawiska samoregulacji
8.2. W kierunku uczenia społecznego – propozycja J.B. Rottera
8.3. Podejście interakcyjne A. Bandury – teoria społecznego uczenia się
8.4. Osobowość a społeczne uczenie w interpretacji W. Mischela
Podsumowanie
Rozdział VI
Podmiot kształtowany w procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze
kreowanej przez kulturę
1. Proces adaptacji jako podstawa rozwoju osobowości
1.1. Współczesne trendy interpretacyjne
1.2. Społeczno-analityczna interpretacja osobowości według R. Hogana
1.3. Ewolucja i środowisko podstawą osobowości w interpretacji T. Millona
2. Kultura i jej znaczenie – teorie kulturowe osobowości
2.1. Kultura a osobowość w interpretacji szkoły wzorców kulturowych – sięgając do
historii badań i analiz
2.2. Współczesne kierunki badań nad relacją kultura–osobowość
2.2.1. Uwarunkowanie środowiskowo-kulturowe a osobowość
2.2.2. Problem akulturacji a rozwój osobowości
2.2.3. Transmisja kulturowa jako czynnik kreujący osobowość
2.2.4. Religia jako forma transmisji kultury a osobowość – na przykładzie hinduizmu
2.2.5. Uniwersalia kulturowe a osobowość
2.2.6. Uwagi ogólne i refleksje autorskie
Podsumowanie
Rozdział VII
Właściwości natury i jej sposób spełniania się w interakcji z otoczeniem –
sięgając ku przeszłości, która wciąż ma znaczenie. Ewolucja podstawą osobowości
1. Podmiot i jego potrzeby naturalne w interakcji – psychoanaliza S. Freuda
2. Podmiot i kultura wpisana w naturę a indywidualna linia rozwoju – C.G. Jung
Podsumowanie
Rozdział VIII
Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury
1. Kultura a potrzeby podmiotu – perspektywa psychoanalityczna E. Fromma
2. Kultura a potrzeby podmiotu – propozycja H.S. Sullivana
3. Społeczność i kultura w interakcji z podmiotem – propozycja K. Horney
4. Człowiek i jego dążenie do twórczej adaptacji – podstawy teorii A. Adlera
Podsumowanie
Rozdział IX
Człowiek jako podmiot w interakcji z innymi – teorie relacji z obiektem
1. Mechanizmy obronne ego w interpretacji A. Freud
2. Mechanizmy rozwoju i zaburzeń w interpretacji M. Klein
3. Procesy kształtowania się osobowości w ujęciu M. Mahler
4. Rozwój ego w analizach W. Fairbairna
5. O. Kernberga interpretacja zaburzeń ego
6. Rozwój struktury „mnie” – propozycja D. Winnicotta
7. Psychologia self H. Kohuta
Podsumowanie
Rozdział X
Człowiek jako podmiot w procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału – ku
odkrywaniu własnej tożsamości
1. Psychologia ego H. Hartmanna
2. Kompetencja jako cel rozwoju i adaptacji – propozycja R. White’a
3. Teoria psychospołecznego rozwoju ego E.H. Eriksona
4. Rozwój w interpretacji kontynuatorów myśli eriksonowskiej
5. Mechanizmy i fazy rozwoju ego według J. Loevinger
6. Dążenie do spełnienia jako cel rozwoju w ujęciu Ch. Bühler
Podsumowanie
Rozdział XI
Człowiek jako podmiot działający i samoregulujący –
aktywistyczno-regulacyjne teorie osobowości
1. Ogólne podstawy teorii aktywistyczno-regulacyjnych
2. Działalność jako podstawa osobowości w interpretacji S.L. Rubinsztejna
3. Aktywistyczna teoria osobowości A.N. Leontjewa
4. Osobowość w interpretacji S. Gerstmanna
5. Osobowość jako system tworzący i realizujący plany – propozycja T. Mądrzyckiego
6. Regulacyjna Teoria Osobowości J. Reykowskiego
7. Osobowość jako organizacja informacji w interpretacji W. Łukaszewskiego
8. Zadania podstawą rozwoju osobowości w interpretacji K. Obuchowskiego
9. Główne współczesne problemy aktywistycznej interpretacji
10. Działanie jako proces samoregulacji
Podsumowanie
Rozdział XII
Od spełnienia potrzeb i doświadczania siebie ku tworzeniu własnej tożsamości
w interakcji
1. Naturalne dążenia – od realizacji potrzeb ku wartościom
1.1. Główne idee A. Angyala
1.2. Dążenie do spójności jako podstawowy motyw – interpretacja P. Lecky
1.3. Syndromy osobowości w ujęciu A. Maslowa
1.4. Dążenie do samorealizacji a rozwój osobowości – interpretacja C.R. Rogersa
2. Człowiek jako istota rozumiejąca i doświadczająca – antycypacja podstawą
osobowości
3. Od potrzeb ku narracji – personologia H.A. Murraya
4. Biograficzne i narracyjne podstawy osobowości – konsekwencje teorii H.A. Murraya
5. Podmiot doświadczający w interpretacji H.J.M. Hermansa – w stronę „dialogowego
ja”
Podsumowanie
Rozdział XIII
Człowiek jako podmiot odkrywający sens – egzystencjalna psychologia
osobowości. W stronę podmiotu osobowego
1. Podstawowe założenia psychologii egzystencjalnej
2. Stawanie się w interpretacji L. Binswangera
3. Rozwój w ujęciu R. Maya
4. Mechanizmy nadawania znaczeń w interpretacji E. Strausa
5. Wola sensu jako podstawa rozwoju osobowości w teorii V.E. Frankla
6. Człowiek jako podmiot osobowy w interpretacji K. Popielskiego
Podsumowanie
Rozdział XIV
Autorska propozycja personalistycznej interpretacji osobowości
1. U podstaw możliwości interpretacji osobowości – ścieżki metodologiczne
2. Podstawy empiryczne uzasadniające możliwość interpretacji rozwoju osobowości
poprzez odniesienie do atrybutów osoby
3. Spełnianie się osoby jako podstawa rozwoju osobowości
4. Prawa rozwoju osobowości
4.1. Zasada „przywiązanie–dystansowanie–indywiduacja”
4.2. Relacja pomiędzy perspektywą subiektywną a perspektywą obiektywną
4.3. Zasada „od zewnątrz–ku wewnątrzoparciu”
4.4. Rozwój w kierunku bycia podmiotem
Podsumowanie – refleksje końcowe
Bibliografia
Spis tabel
Indeks nazwisk
492 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|