Bierdiajew i inni
W kręgu myśli rosyjskiego renesansu filozoficzno-religijnego
Jan Krasicki, profesor nadzwyczajny w Instytucie Filozofii
Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Zakładu Antropologii Filozoficznej. Badacz myśli
rosyjskiej, zajmuje się także filozofią polską i niemiecką XIX, XX i XXI wieku. Autor
kilku książek poświęconych myśli rosyjskiej, w tym m.in. monografii Bóg,
człowiek i zło. Studium filozofii Włodzimierza Sołowjowa, Wrocław 2003
(przekład rosyjski: Bog, czełowiek i zło. Issledowanije fiłosofii Władimira
Sołowjowa, Moskwa 2009), oraz opublikowanej ostatnio książki Człowiek i Bóg w
tradycji rosyjskiej, Kraków 2012; także wielu artykułów zamieszczonych w
czasopismach i pracach zbiorowych wydawanych w kraju i za granicą.
Seria książkowa Filozofia Rosyjska (redaktorzy naukowi: Lilianna Kiejzik
i Jacek Uglik), pomyślana przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu
Zielonogórskiego, mieści w sobie prace badaczy polskich studiujących myśl rosyjską
XIX i XX stulecia. Naukowcy, skupieni wokół internetowego serwisu
www.filozofiarosyjska.uz.zgora.pl, upowszechniają omówienia klasycznych dzieł w postaci
monografii, opracowań zbiorowych oraz translacji. Zasadniczy cel naszych poczynań
sprowadza się do propagowania bogatych w treść idei, zrodzonych w umysłach wschodnich
filozofów.
Wstęp
Część pierwsza W szkole Sołowjowa
II. Dobro a humanizm
1. Apologeta Dobra
2. Zagadka Nadczłowieka
3. Nihilizm a Dobro
4. Dobro „od góry” i „od dołu” widziane
5. Dwie drogi
II. „Tragedia” filozofii
1. Zdanie (sąd) a byt
2. Hipostaza (osoba, podmiot) a byt
3. Ja i nie-ja
4. „Filozoficzna chłystowszczyzna”
5. Filozofia i „dogmat”
6. Rosyjski personalizm a monizm filozofii niemieckiej
Część druga . Z badań nad filozofią Bierdiajewa
II. Filozofia „rzekomego” marksizmu
1. W szkole Marksa
2. Walka o idealizm
3. Filozoficzna prawda i inteligencka racja
II. Bierdiajew i Boehme
1. Filozofia i bóstwo bytu
2. W szkole oświeconej Głupoty
3. Absolut, świat i człowiek
4. Wolność: pro et contra
5. Dekonstrukcja bytu i Bóg
III . Ontologia i egzystencja
1. Wobec egzystencjalizmu
2. Wolność i egzystencja
3. Wolność a Upadek
4. Wolność a przyczynowość
5. Wolność a egzystencjalna dialektyka Boga i człowieka
6. Wolność, egzystencja i fenomenologia
7. Byt i wolność
8. Wolność, czas i Wieczność
9. Wolność a tzw. wolność wyboru (liberum arbitrium)
IV. Egzystencja i zło
V. Bierdiajew i Kant
1. Kant w Rosji
2. Kant i metafizyka egzystencjalna
3. Kant a metafizyka wolności i twórczości
4. Kant a obiektywacja
5. Iluzjonizm czy twórczość?
6. Kant i „tragedia poznania”
7. Kant a „obrzydzenie bytem”
8. Re-fleksja i życie
VI. Bierdiajew a neokantyzm
1. Między Kantem a neokantyzmem
2. Myśl i byt
3. Grzech i poznanie
VII. Filozof i anemia bytu
1. Walka o filozofię
2. Rozprawa o metodzie i rozprawa z metodą
3. Filozofia człowiecza czy „bezczłowiecza”?
4. Filozofia jako „walka”
5. Postscriptum. Bierdiajew i Husserl
VIII . Symbolizm filozoficzny
1. Egzystencja a symbol. Symbolizm egzystencjalny
2. Dwa symbolizmy
3. Dwa światopoglądy. Oświecenie symboliczne
4. Symbol, mit i chrześcijaństwo
5. Symbol kenotyczny
6. Modernizm katolicki a symbolizm
7. Symbolizm historii
IX. Problem człowieka
1. „Całe życie pisałem jedną książkę…”
2. „Kim jest człowiek?”
3. Jedyna „ostateczna rzecz”
4. Wszystko „zamienić” na człowieka
X. Problem apokatastazy
1. Prawda prawosławia i powszechne zbawienie
2. Pamięć raju i problem piekła
3. Wolność i ocalenie wolności
4. Wolność i piekło
5. Piekło, diabeł i czas
6. Zbawienie bez resentymentu („Poza dobrem i złem”)
7. Zbawienie jako „rozkwit” wolności
8. Raj, czyli wolność „poza dobrem i złem”
9. Problem powszechnego zbawienia a zasada odpowiedzialności
10. Bierdiajew i rzeczy ostateczne (zamiast podsumowania)
Bibliografia (wybór)
Nota bibliograficzna
Summary
Indeks osobowy
Indeks pojęć
238 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka