Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Komentarz
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Komentarz w sposób wyczerpujący wyjaśnia zagadnienia związane z zapobieganiem
i zwalczaniem nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności
produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach, zarówno w interesie
publicznym, jak i przedsiębiorców oraz klientów.
Publikacja zawiera szczegółową i wnikliwą
analizę wszystkich artykułów ustawy, z wykorzystaniem bogatego dorobku
judykatury, innych krajowych aktów prawnych związanych z tym zagadnieniem oraz z
uwzględnieniem rozwiązań prawa unijnego w tym zakresie.
Trzecie, uaktualnione i znacznie poszerzone wydanie,
publikowane w serii Duże Komentarze Becka, uwzględnia wszystkie zmiany legislacyjne,
jakie nastąpiły w komentowanej ustawie oraz ustawach z nią tematycznie powiązanych.
Komentarz przede wszystkim uwzględnia zmiany wprowadzone
ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawą o grach
hazardowych. Na ich podstawie
na nowo określono zakres regulacji komentowanej ustawy,
zrezygnowano z definiowania czynów nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii
promocyjnych,
wyłączono z zakresu stosowania ustawy prowadzenie działalności gospodarczej
polegającej na zarządzaniu mieniem gromadzonym w ramach grupy z udziałem konsumentów
oraz prowadzenie określonego rodzaju sprzedaży premiowanej,
pozbawiono Prezesa UOKiK prawa występowania z określonymi roszczeniami w zakresie
naruszenia przepisów ustawy,
zmodyfikowano przepisy karne.
Niezaprzeczalnym walorem publikacji jest bogata analiza
orzecznictwa sądów powszechnych, uwzględniająca jego najnowszą linię i odnosząca
się do aktualnych problemów i zagadnień rozstrzyganych na etapie sądowym. W Komentarzu
w sposób kompleksowy zestawiono poglądy praktyków, wybitnych specjalistów na kluczowe
i zarazem problemowe zagadnienia związane ze stosowaniem standardów w zakresie
zwalczania nieuczciwej konkurencji.
Prezentowana publikacja przeznaczona jest przede wszystkim
dla praktyków – prawników zajmujących się problematyką zwalczania nieuczciwej
konkurencji: radców prawnych, sędziów, prokuratorów, rzeczników patantowych oraz
aplikantów i ambitnych studentów. Została przygotowana także z myślą o
przedsiębiorcach oraz o agencjach reklamowych, którym ma ułatwić przestrzeganie
obowiązujących w Polsce standardów w tym zakresie. Odpowiednia i szczegółowa
wykładnia przepisów komentowanej ustawy, poparta orzecznictwem sądowym pozwala bowiem
na odpowiednie przygotowanie się do unikania czynów nieuczciwej konkurencji, jak i na
skuteczne dobranie argumentów do obrony racji klientów
Autorzy ograniczyli wywody czysto teoretyczne, historyczne
i porównawcze skupiając się na praktycznym stosowaniu przepisów ustawy, w związku z
innymi dziedzinami prawa polskiego oraz z uwzględnieniem prawa Unii Europejskiej, które
wywiera stały i znaczny wpływ na kształt polskich regulacji w zakresie zwalczania
nieuczciwej konkurencji.
Warto podkreślić, że niniejszy komentarz będzie cenną
pozycją nie tylko dla praktyków prawa konkurencji, ale również dla wszystkich
zainteresowanych tym tematem, także w wymiarze teoretycznym, zarówno jako pomoc
dydaktyczna dla aplikantów, pracowników naukowych oraz ambitnych studentów kierunków
prawniczych i administracyjnych.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1-4
Rozdział 2. Czyny nieuczciwej konkurencji
Wprowadzenie
Art. 5-17e
Rozdział 3. Odpowiedzialność cywilna
Wprowadzenie
Art. 18-22
Rozdział 3a. (skreślony)
Art. 22a-22g
Rozdział 4. Przepisy karne
Wprowadzenie
Art. 23-27
Rozdział 5. Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 28-29
Rozdział 6. Przepisy końcowe
Art. 30-31
Indeks rzeczowy
1074 strony, Format: 14.0x22.0cm, oprawa twarda z obwolutą