Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
skuteczne zarządzanie firmą
Książka prezentuje aktualny stan wiedzy z zakresu szeroko rozumianej
innowacyjności.
Nowoczesne przedsiębiorstwo, oparte na informacji i wiedzy, ukierunkowane na klienta,
rozpatrywane jest w szerokim kontekście technologicznym, ekonomicznym i społecznym, z
uwzględnieniem uwarunkowań, jakie stwarza otoczenie, a także różnorodnych
konsekwencji innowacji oraz przejawów oporu przed ich wdrażaniem. Podjęta została
także tematyka kształtowania innowacyjnego społeczeństwa oraz oczekiwań wobec
innowatorów.
Autor koncentruje się na zagadnieniach poszukiwania, wdrażania i realizowania
innowacyjnych projektów, wyróżniając sześć sfer zarządzania tymi procesami,
obejmujących:
zmianę strategii, realizację projektów badawczo-rozwojowych, budowanie kompetencji
dla innowacji, poszukiwanie okazji do innowacji, bezpieczeństwo własności
intelektualnej oraz wspieranie i finansowanie działalności innowacyjnej.
Problematyka diagnozowania, prognozowania i systemu zarządzania innowacjami w
przedsiębiorstwie prezentowana jest na podstawie autorskiego modelu siedmiokąta
zarządzania innowacjami, rozpatrywanego na przykładzie funkcjonowania sektora
teleinformatycznego, ze względu na wysoki poziom jego innowacyjności.
Treść książki uzupełniona jest o krótkie teksty - tzw. „kapsułki” - które
zawierają przykłady innowacyjnych przedsiębiorstw i znanych innowatorów. Załączniki
obejmują formularz identyfikacji innowacji, ankietę umożliwiającą zdiagnozowanie
stanu systemu zarządzania innowacjami oraz przykładową procedurę wdrażania innowacji.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Innowacje silą rozwoju ludzkości
1.1.Innowacje na przestrzeni wieków
1.2.Innowacyjne ABC
1.3.Innowacja przełomowa - szansa czy pokusa?
1.4.Od pomysłu do wdrożenia, czyli proces innowacji
1.5.Wprowadzenie do zarządzania innowacjami
1.6.Modele zarządzania innowacjami
1.7.Podsumowanie
Rozdział 2
Innowacyjne przedsiębiorstwo w szerokim kontekście społecznym
2.1.Czynniki wpływające na zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
2.2.Społeczne konsekwencje innowacji
2.3.Opór przed wdrażaniem innowacji
2.4.Przywództwo nośnikiem innowacji
2.5.Czynniki wspierające kształtowanie innowacyjnego społeczeństwa
2.6.Świat przyszłości - społeczne oczekiwania wobec innowatorów
2.7.Podsumowanie
Rozdział 3
Sfery zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwie
3.1.Zmiana strategii przedsiębiorstwa
3.2.Realizacja projektów badawczo-rozwojowych
3.3.Kompetencje dla innowacji
3.4.Poszukiwanie okazji do innowacji
3.5.Bezpieczeństwo innowacyjnej własności intelektualnej
3.6.Finansowanie działalności innowacyjnej
3.7.Wspieranie działalności innowacyjnej
3.8.Podsumowanie
Rozdział 4
Zarządzanie innowacjami w praktyce
4.1.Rozwój innowacji w sektorze teleinformatycznym
4.2.Diagnozowanie stanu innowacyjności przedsiębiorstwa za pomocą siedmiokąta
zarządzania innowacjami
4.3.Usprawnienie systemu zarządzania innowacjami z wykorzystaniem metody prognostycznej
4.4.Jak wdrażać innowacje?
4.5.Podsumowanie
Załącznik 1
Wzór formularza identyfikacji innowacji
Załącznik 2
Diagnoza stanu innowacyjności przedsiębiorstwa - ankieta
Załącznik 3
Modelowy przykład procedury wdrożenia innowacji
Słownik podstawowych pojęć
Bibliografia
240 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka