|
ZMIERZCH KSZTAŁCENIA? WYBRANE IMPLIKACJE PEDAGOGICZNE FILOZOFII
RUTKOWSKI J. / LEO STRAUSSA I ERICA VOEGELINA wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 34.00 Twoja cena 32,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zmierzch kształcenia?
Wybrane implikacje pedagogiczne filozofii Leo Straussa i Erica Voegelina
W prezentowanej książce autor analizuje wybrane uwarunkowania, jakim we
współczesnej kulturze zachodniej podlega kształcenie oraz zwraca uwagę na niektóre
pedagogiczne implikacje idei tworzących fundament dzisiejszej kultury europejskiej.
Wykazuje, jak pozornie odległe od siebie aspekty naszej rzeczywistości warunkowane
są przez dominujące obecnie wizje: człowieczeństwa, etyki i polityki. Odwołując się
do koncepcji wychowania rozumianego jako ludzka aktywność urzeczywistniająca swą
istotę przede wszystkim przez kształcenie, autor stara się odpowiedzieć na pytanie:
czy dominujący we współczesnej myśli zachodniej sposób opisu i uzasadniania
fundamentalnych pojęć, takich jak istota człowieczeństwa, etyka, państwo, prawo, nie
czyni sensowności kształcenia co najmniej trudną, a być może niemożliwą do
teoretycznego uzasadnienia?
"Odwołując się do koncepcji wychowania rozumianego jako ludzka aktywność
urzeczywistniająca swą istotę przede wszystkim przez kształcenie, autor chce zapytać:
czy dominujący we współczesnej myśli zachodniej sposób opisu i uzasadniania
fundamentalnych – nie tylko dla wychowania, ale właściwie dla całej kultury –
pojęć, takich jak: istota człowieczeństwa, etyka, państwo, prawo, nie czyni
sensowności kształcenia co najmniej trudną, a być może niemożliwą do teoretycznego
uzasadnienia?[...]
Czy współczesny przedstawiciel kultury zachodniej potrzebuje kształcenia w znaczeniu,
jakie przypisuje się greckiemu pojęciu paideia czy niemieckiemu słowu Bildung?
Czy uznaje jeszcze potrzebę, a może nawet konieczność, kształtowania i formowania
człowieczeństwa?[...]
Wydaje się, że istotę dzisiejszych dylematów edukacyjnych stanowi nie tyle problem
braku skutecznych środków czy technik urzeczywistnienia określonego celu wychowawczego,
ile raczej niespójność czy nawet wewnętrzna sprzeczność tegoż celu lub po prostu
jego brak. Być może współczesnym dylematem wychowania jest nie tyle pytanie: jak coś
osiągnąć, ale raczej bardziej fundamentalna kwestia: co osiągnąć? Odpowiedź na
pytanie: kogo tak naprawdę chcemy wykształcić? – jawi się jako kwestia fundamentalna
i warunkująca sensowność formułowania dalszych pytań i odpowiedzi dotyczących
edukacji.
(ze Wstępu)
Jan Rutkowski jest adiunktem w Zakładzie Filozoficznych Podstaw Pedagogiki na
Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się filozofią wychowania,
szczególnie związkami pedagogiki z filozofią polityki i etyką. Jest autorem książki Filozofia
polityczna arystotelizmu i neoliberalizmu a wychowanie (WUW 2003), w której analizuje
podstawy współczesnego wychowania w perspektywie konkurencyjnych wizji człowieka i
świata.
178 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|