W supermarkecie szczęścia
O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia
Książka ma na celu analizę konsekwencji, jakie dla jakości życia i poczucia
szczęścia ma codzienne życie w kulturze zdominowanej przez konsumpcję.
Przedstawia aktualne kierunki poszukiwań wyznaczników decyzji i zachowań człowieka
w tej sferze. Wskazuje nowe tendencje i zjawiska w zachowaniach konsumenckich, takie jak
„konsumowanie” pracy, merkantylizacja religii, kupowanie doznań i doświadczeń w
miejsce produktów i usług oraz różne formy antykonsumpcji. Główny cel książki i
kluczowe jej przesłanie odzwierciedla sam tytuł, odwołujący się do pojęcia
supermarketu. Pojęcie to – znajome, zrozumiałe i ujmujące charakterystyczne cechy
naszego życia – ułatwia skrótowe komunikowanie złożonych treści, odnoszących się
do wielu wymiarów ludzkiego bytowania w kulturze, edukacji, pracy, religii, polityce czy
rodzinie.
Tytułowy supermarket, oferując różnorodność obiektów, sensów i znaczeń,
poprzez włączenie ludzi-konsumentów w rozbudowany dyskurs handlowo-rozrywkowy, powinien
– wedle ich oczekiwań i nadziei – zapewnić im szczęście i satysfakcję życiową.
O tym, czy nadzieje te i oczekiwania zostają spełnione, traktuje właśnie prezentowana
książka.
Ma ona charakter interdyscyplinarny, autorzy rozdziałów to psychologowie,
socjologowie i ekonomiści. Zawiera zarówno prace empiryczne, w których przedstawione
są aktualne wyniki badań, jak i teoretyczne rozdziały przeglądowe. Kierujemy ją do
szerokiego kręgu odbiorców – studentów i nauczycieli akademickich, praktyków
zajmujących się marketingiem, reklamą, zachowaniami konsumenckimi oraz do wszystkich
osób zainteresowanych jakością życia w kulturze konsumpcji.
Odbiorcami książki mogą być psychologowie, pedagodzy, socjologowie, ekonomiści,
rodzice, wychowawcy, terapeuci, ludzie mediów, politycy oraz wszyscy ci, dla których
ważna jest problematyka konsumpcji jako zjawiska głęboko zakorzenionego we
współczesnej kulturze, oddziałującego na dobrostan jednostek i społeczeństwa jako
całości.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część 1. Oblicza szczęścia i jakość życia w kulturze konsumpcji
Rozdział 1. Jakość życia – poszukiwanie współczesnego ujęcia
Teresa Słaby
Rozdział 2. W supermarkecie szczęścia
Teresa Sikora
Rozdział 3. Miejsce pracy w kulturze konsumpcji. Etos pasjonującej i
interesującej pracy jako forma jej konsumpcji
Damian Grabowski
Rozdział 4. Jak świętować, aby być zadowolonym z życia?
Anna Maria Zawadzka, Piotr Buras, Daria Lewandowska, Natalia Portykus, Magda Skwierawska
Część 2. Wyznaczniki zachowań konsumenckich – nowe zagadnienia
Rozdział 5. Wybory konsumenckie w sytuacjach niepewności i niewiedzy
Tadeusz Tyszka
Rozdział 6. Makiawelizm i inne osobowościowe uwarunkowania zachowań
konsumenckich
Irena Pilch
Rozdział 7. Zakupy, zadowolenie z życia i aspiracje życiowe, czyli jakie zakupy
i komu mogą podwyższać zadowolenie z życia?
Anna Maria Zawadzka, Joanna Duda
Rozdział 8. Taksonomia leksykalna skojarzeń i struktura postrzegania
konsumentów marek
Oleg Gorbaniuk, Monika Toczyńska, Anna Osiak, Agata Szostak
Rozdział 9. Zachowania konsumenckie z perspektywy teorii opanowania trwogi
Łukasz Baka
Rozdział 10. Postawy wobec pieniędzy a kupowanie impulsywne
Agata Gąsiorowska
Rozdział 11. Żyjąc z dnia na dzień lub myśląc o przyszłości. O finansowej
perspektywie czasowej i jej determinantach
Magdalena Marczak, Grażyna Wąsowicz-Kiryło
Część III. Aktualne obrzeża konsumpcji – wyzwania dla konsumenta
Rozdział 12. Religijność w kulturze konsumpcji. Jak religijni ludzie radzą
sobie z konsumpcją, jak konsumenci radzą sobie z religią?
Jarosław Polak
Rozdział 13. Prorocy Syjonu w konsumpcyjnym Babilonie – muzyka reggae jako
wyraz sprzeciwu wobec współczesnej hegemonii pieniądza
Łukasz Jach
Rozdział 14. Antykonsumpcja jako wyraz dbałości o jakość życia
Michał Cebula, Piotr Kucharski
Zakończenie. Współczesna oferta supermarketu szczęścia – nowe zjawiska w
zachowaniach konsumenckich. Trójgłos interdyscyplinarny
Małgorzata Górnik-Durose, Bogdan Mróz, Anna Maria Zawadzka
352 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka