Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego
wieku
"Rozwój człowieka stanowi przedmiot nieustannych badań naukowych i refleksji,
bo jest procesem nie tylko fascynującym, ale i wciąż tajemniczym, Na ogół przyjmuje
się zgodnie, że rozwój jest procesem, postępem, progresją, przyrostem, ciągiem
zmian, czy wreszcie ewoluowaniem od-do. W czasach najnowszych akceptację znajduje
pogląd, że istotą rozwoju są zmiany nie tylko progresywne, ale także regresywne. Owe
zmiany polegają zaś na zastępowaniu czynności wcześniejszych przez późniejsze, na
ich modyfikacji łub na tworzeniu się nowych całości. Nadal zaś żywe dyskusje i spory
budzą pytania dotyczące natury rozwoju, a mianowicie: czy ma on charakter liniowy czy
stadialny oraz w jakiej mierze składają się nań zmiany ilościowe, a w jakiej
jakościowe. Niezależnie od tych spornych kwestii możemy stwierdzić, że rozwój nie
przebiega jednotorowo, ale zmierza do jakiegoś "pożądanego" stanu, czyli
dojrzałości w zakresie sfery biologicznej (fizycznej), intelektualnej, emocjonalnej oraz
społeczno-moralnej człowieka."
Fragment Wstępu
Słowo wstępne
CZĘŚĆ PIERWSZA WOKÓŁ TEORII NAUCZANIA I WYCHOWANIA NAJMŁODSZYCH
Zofia Gawlina
Problemy edukacji wczesnoszkolnej w nowej przestrzeni społeczno-kulturowej
Artur Bracki
Rola i znaczenie języka w edukacji
Przemysław Piwowarczyk
Wychowanie dzieci i młodzieży w nauczaniu Jana Pawła II
Jan Żebrowski
Twórcze wykorzystanie dorobku pedagogicznego Janusza Korczaka (inspiracje
Wychowawcy praktycznego humanizmu)
Eugeniusz Bielicki
Błędy wychowawcze szkoły w etiologii zachowań dewiacyjnych uczniów
CZĘŚĆ DRUGA O ROZWOJU SFERY POZNAWCZEJ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I
WCZESNOSZKOLNYM
Alicja Komorowska-Zielony
Edukacja międzykulturowa w klasach 1-3 szkoły podstawowej na przykładzie
projektu "Ja i moje miasto"
Urszula Walijewska
Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej w aspekcie kolejnych reform
Anna A. Suchocka
Rodzina a bezrobocie
Maria Truszkowska-Wojtkowiak
Rzeczywisty a upragniony sposób spędzania czasu wolnego przez dzieci w wieku
przedszkolnym
CZĘŚĆ TRZECIA O KSZTAŁTOWANIU CECH OSOBOWOŚCI NAJMŁODSZYCH DZIECI
Maria Staworzyńska-Grządziel
Wpływ mediów na psychikę i rozwój dziecka. Dziecko a reklama telewizyjna
Danuta Żebrowska
Kształtowanie postaw patriotycznych dzieci w edukacji wczesnoszkolnej
Marta Boińska
Przebaczanie krzywd u dzieci w wieku przedszkolnym
Janina Nowak
Kształtowanie się postaw religijnych w kontekście zmian rozwojowych w
pierwszych okresach życia dziecka
Katarzyna Łagocka
Kształtowanie się optymizmu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
CZĘŚĆ CZWARTA WIZERUNEK NAUCZYCIELA I WYCHOWAWCY PRZYSZŁEGO CZASU
CZĘŚĆ PIĄTA PRZESZKODY NA DRODZE KU DOSKONAŁOŚCI
Roman Bielicki
Agresja w interakcjach społecznych uczniów szkolnych a ich socjalizacja
Dorota Płotka
Poziom samooceny i skłonności lękowo-depresyjne dziewcząt oraz chłopców w
wieku adolescencji
F.Makurat, D.Budnik-Przybylska, J.Przybylski
Postawy młodzieży licealnej i akademickiej wobec sportu
470 stron, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka