Działalność informacyjna członków gospodarstwa domowego i jego decyzje
ekonomiczne
Procesy informacyjne i podejmowania decyzji zachodzące wewnątrz gospodarstwa domowego
nie stanowiły do niedawna przedmiotu badań nauk ekonomicznych. W literaturze zarówno
polskiej, jak i światowej istnieje bardzo niewiele publikacji na ten temat.
Dlatego też wychodząc z założenia, że poznanie procesów zachodzących wewnątrz
gospodarstwa domowego jest istotne dla poznania zachowań gospodarstw domowych, a poprzez
to funkcjonowania rynków, podjęte zostały badania przez grono pracowników Wyższej
Szkoły Bankowej we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego. Plonem tych badań jest
niniejsza monografia.
W jej części I przedstawione zostały problemy informacyjne funkcjonowania
gospodarstw domowych, w części II zaś procesy decyzyjne.
Lektura przedstawianej książki powinna być interesująca przede wszystkim dla
pracowników naukowych zajmujących się problematyką zachowań konsumentów, ale także
ekonomiką informacji, czy szerzej teorią informacji, studentów kierunków
ekonomicznych, a także wszystkich praktyków życia gospodarczego, którzy chcieliby
lepiej poznać i zrozumieć zachowania gospodarstw domowych.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I Informacja gospodarstwie domowym
Rozdział 1
Uwarunkowania działań informacyjnych członków gospodarstwa domowego
1.1. Rodzaje działań informacyjnych - Stefan Forlicz
1.2. Komunikacja z otoczeniem i wewnątrz gospodarstwa domowego - Stefan Forlicz
1.3. Typy komunikacji społecznej - Wanda Patrzałek
1.4. Koszty i korzyści działań informacyjnych - Stefan Forlicz
1.5. Uwarunkowania społeczne i psychiczne - Stefan Forlicz
1.6. Aspekty etyczne - Stefan Forlicz
1.7. Problemy niepewności zachowania partnera działalności informacyjnej - Stefan
Forlicz
1.8. Nowoczesne narzędzia komunikacji społecznej ? Agnieszka Dejnaka
Rozdział 2
Działania informacyjne polskich gospodarstw domowych
2.1. Źródła informacji - Wanda Patrzałek
2.2. Reklama jako źródło informacji - Aleksandra Perchla-Włosik
2.3. Postrzeganie działań marketingu bezpośredniego jako źródła informacji i reklamy
- Aleksandra Perchla-Włosik
2.4. Aktywność członków gospodarstwa domowego w pozyskiwaniu informacji - Stefan
Forlicz
2.5. Wymiana informacji w gospodarstwie domowym - Stefan Forlicz
Rozdział 3
Rozwój Internetu jako determinanta zmian społecznych w gospodarstwach domowych
3.1. Gospodarstwo domowe a dostęp do Internetu - Agnieszka Dejnaka
3.2. Współczesne formy komunikacji i jej zastosowanie w przepływie informacji w
gospodarstwie domowym - Agnieszka Dejnaka
Rozdział 4
Bariery i zakłócenia komunikacyjne w gospodarstwach domowych
4.1. Przyczyny barier komunikacyjnych - Wanda Patrzałek
4.2. Rodzaje zaburzeń w przebiegu procesów komunikacyjnych - Wanda Patrzałek
CZĘŚĆ II Podejmowanie decyzji ekonomicznych wgospodarstwie domowym
Rozdział 5
Role grupowe w procesach decyzyjnych gospodarstw domowych
5.1. Podejmowanie decyzji grupowych - Wanda Patrzałek
5.2. Podział ról w decyzjach zakupowych gospodarstwa domowego - Wanda Patrzałek,
Aleksandra Perchla-Włosik
Rozdział 6
Sposób podejmowania decyzji a cechy charakteryzujące gospodarstwa domowe
6.1. Podejmowanie decyzji w sprawie codziennych zakupów - Stefan Forlicz
6.2. Podejmowanie decyzji w sprawie zakupów artykułów trwałego użytku - Stefan
Forlicz
6.3. Decyzje gospodarstw domowych w procesie zdobywania dochodów - Stefan Forlicz, Wanda
Patrzałek
6.4. Decyzje finansowe - Stefan Forlicz, Wanda Patrzałek
6.5. Decyzje dotyczące kształcenia się - Stefan Forlicz
Rozdział 7
Reklama a decyzje zakupowe członków gospodarstw domowych
7.1. Deklaracje zakupów ? Aleksandra Perchla-Włosik
7.2. Rola reklamy w podejmowaniu decyzji zakupowych przez gospodarstwo domowe - Aleksandra
Perchla-Włosik
Rozdział 8
Decyzje zakupowe gospodarstw domowych w Internecie
8.1. E-commerce w Polsce - Agnieszka Dejnaka
8.2. Gospodarstwa domowe a internetowe zakupy - Agnieszka Dejnaka
8.3. Zakupy w sklepach internetowych i dystrybucja informacji - Agnieszka Dejnaka
8.4. Pozyskiwanie informacji w procesie zakupu internetowego - Agnieszka Dejnaka
Rozdział 9
Opinie o produktach wadliwych i aktywność reklamacyjna gospodarstw domowych
9.1. Aktywność reklamacyjna gospodarstw domowych w zakresie produktów i usług - Joanna
Wardzała-Kordyś
9.2. Opinie o produktach wadliwych i możliwości ich reklamacji w świetle badań -
Joanna Wardzała-Kordyś
9.3. Zachowania gospodarstw domowych w zakresie reklamowania produktów i usług w
raportach instytucjonalnych - Joanna Wardzała-Korydyś
Zakończenie
Bibliografia
Źródła internetowe
Akty prawne
Inne źródła
Aneks 1. Kwestionariusz ankietowy
Aneks 2. Struktura i liczebność badanych gospodarstw domowych
Aneks 3. Scenariusze wywiadów
Aneks 4. Raport z przebiegu badań fokusowych
Spis tabel
Spis rysunków
278 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka