Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem dla działów księgowości w jednostkach
samorządowych + CD
Publikacja przygotowana dla głównych księgowych, skarbników,
księgowych, koordynatorów ds. kontroli zarządczej oraz dla osób odpowiedzialnych za
kontrolę zarządczą w działach księgowości jednostek samorządowych.
Do stycznia 2010 r. w działach księgowości istniała tylko kontrola finansowa. Od 1
stycznia 2010 roku weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych, która
wprowadziła, obecnie obowiązującą kontrolę zarządczą, która wchłonęła
wcześniej działająca kontrolę finansową. Obecnie kierownik jednostki musi
wziąć pod uwagę, określone przez Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej
dla sektora finansów publicznych.
Wszystkie przepisy wewnętrzne funkcjonujące w jednostce w obszarze finansów nadal
obowiązują, pod warunkiem, że stanowią odpowiedź na zidentyfikowane, w procesie
analizy ryzyka, istotne ryzyko (należy do ww. standardów). W związku z tym trzeba
dokonać przeglądu weryfikacji i aktualizacji obecnie istniejących procedur i
dokumentów, zarówno pod kątem zarządzania ryzykiem jak i nowych uregulowań w
przepisach powszechnych a ta książka ma za zadanie w tym pomóc.
Do książki dołączono płytę CD, zawierającą
wszystkie dokumenty (w wersji edytowalnej i gotowej do wydruku), które znajdują się w
książce. Płyta jest bardzo przydatna dla księgowych, które bez problemu mogą
dostosować wybrany dokument do swoich potrzeb.
Wprowadzenie
Nota biograficzna
Wykaz skrótów
1. Kontrola zarządcza od teorii do praktyki
1.1. Normy prawne kontroli zarządczej
1.1.1. Przepisy powszechnie obowiązujące
1.1.2. Przepisy wewnętrzne w jednostce samorządowej
1.2. Dokumentacja kontroli zarządczej w Dziale Księgowości
1.2.1. Związek dokumentacji kontroli zarządczej w Dziale Księgowości z dokumentacją
kontroli zarządczej w jednostce
1.2.2. Określenie formy i zakresu kontroli zarządczej w Dziale Księgowości
1.3. Przykłady i wzory dokumentacji
1.3.1. Wzór zarządzenia w sprawie przeprowadzenia samooceny kontroli zarządczej dla
samorządowych jednostek organizacyjnych, w których
jest zatrudniony koordynator kontroli zarządczej
1.3.2. Wzór zarządzenia w sprawie zasad kontroli zarządczej dla samorządowych
zakładów budżetowych, w których jest koordynator kontroli zarządczej
1.3.3. Wzór zarządzenia w sprawie przeprowadzenia samooceny kontroli zarządczej dla
samorządowych jednostek organizacyjnych
1.3.4. Wzór zarządzenia w sprawie kontroli zarządczej dla jednostek budżetowych, w
których nie ma koordynatora kontroli zarządczej i nie został powołany
zespół zajmujący się koordynacją kontroli zarządczej
1.3.5. Wzór ankiety samooceny kontroli zarządczej prowadzonej przez Głównego
księgowego w ramach Działu Księgowości w samorządowym zakładzie
opieki zdrowotnej
1.3.6. Wzór ankiety samooceny kontroli zarządczej prowadzonej przez Głównego
księgowego w ramach Działu Księgowości w samorządowej jednostce
oświatowej
1.3.7. Wzór ankiety samooceny kontroli zarządczej prowadzonej przez Głównego
księgowego w ramach Działu Księgowości w samorządowej instytucji
kultury
1.3.8. Wzór ankiety samooceny kontroli zarządczej prowadzonej przez Głównego
księgowego w ramach Działu Księgowości w samorządowym zakładzie
budżetowym
1.3.9. Wzór zarządzenia w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej
1.3.10. Wzór zarządzenia w sprawie wprowadzenia Instrukcji kasowej dla jednostki
oświatowej, w której jest zatrudniony w Dziale Księgowości tylko
Główny księgowy
1.3.11. Wzór zarządzenia w sprawie zasad korzystania ze służbowych telefonów
komórkowych
1.3.12. Wzór zarządzenia w sprawie zasad korzystania ze służbowych kart płatniczych
2. Kontrola zarządcza w Dziale Księgowości w jednostce
samorządowej
2.1. Miejsce i rola Działu Księgowości w systemie kontroli zarządczej w jednostce
samorządowej
2.2. Zadania kierownika jednostki i rola Głównego księgowego
2.3. Kontrola zarządcza a kontrola finansowa
2.4. Standardy kontroli zarządczej w Dziale Księgowości
2.5. Schematy możliwych rozwiązań praktycznych w ramach kontroli zarządczej w Dziale
Księgowości samorządowej jednostki organizacyjnej
2.6. Wzory opisu stanowisk pracy oraz zakresy obowiązków
2.6.1. Wzór opisu jednoosobowego stanowiska pracy ds. księgowości
2.6.2. Wzór zakresu obowiązków na jednoosobowym stanowisku pracy ds. księgowości
2.6.3. Wzór opisu jednoosobowego stanowiska pracy ds. sprawozdawczości budżetowej
2.6.4. Wzór zakresu obowiązków na stanowisku ds. sprawozdawczości budżetowej
2.6.5. Wzór opisu stanowiska pracy Głównego księgowego
2.6.6. Wzór zakresu obowiązków na stanowisku Głównego księgowego
2.6.7. Wzór powierzenia obowiązków Głównemu księgowemu
3. Dział Księgowości w systemie zarządzania ryzykiem w
jednostce samorządowej
3.1. Zarządzanie ryzykiem w Dziale Księgowości w jednostce samorządowej
3.2. Procedura i dokumentacja zarządzania ryzykiem w Dziale Księgowości
3.2.1. Powiązanie z zarządzaniem ryzykiem w pozostałych komórkach organizacyjnych
jednostki
3.3. Przykłady możliwych rozwiązań praktycznych i wzory dokumentów
3.3.1. Przykładowe skale oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka i skutku
wystąpienia ryzyka
3.3.2. Przykładowe ryzyka w Dziale Księgowości jednostki samorządowej
3.3.3. Wzór tabeli z analizą ryzyka dla Działu Księgowości, w którym jest
zatrudnionych kilku pracowników
3.3.4. Wzór tabeli z analizą ryzyka dla jednostki, w której jest zatrudniony tylko
Główny księgowy
3.3.5. Wzór procedury zarządzania ryzykiem dla Działu Księgowości, w którym jest
zatrudnionych od kilku do kilkunastu pracowników
3.3.6. Wzór procedury zarządzania ryzykiem dla Działu Księgowości, w którym jest
zatrudnionych do 2 pracowników
3.3.7. Informacja do wzoru procedury zarządzania ryzykiem dla Głównego księgowego w
jednostce samorządowej
3.3.8. Wzór procedury zarządzania ryzykiem w przypadku, gdy w jednostce nie ma Działu
Księgowości, jest zatrudniony tylko Główny księgowy
3.3.9. Protokół z przeprowadzonej analizy i oceny istotności ryzyka dla Działu
Księgowości, w którym Główny księgowy powoła! zespół
do przeprowadzenia analizy i oceny istotności ryzyka
3.3.10. Rejestr ryzyka
3.3.11. Wykaz ryzyka na stanowisku pracy w Dziale Księgowości
4. Mechanizmy kontroli
4.1. Standardy kontroli zarządczej dotyczące mechanizmów kontroli
4.2. Rodzaje mechanizmów kontroli
4.3. Przykłady błędów popełnianych przy ustalaniu procedur wewnętrznych w Dziale
Księgowości
4.4. Przykłady możliwych rozwiązań praktycznych
4.4.1. Wzór zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad kontroli dokumentów księgowych
4.4.2. Wzór zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad kontroli dokumentów księgowych
dla Działu Księgowości, w którym rozdzielono funkcję kontroli
formalnej od kontroli rachunkowej
4.4.3. Wzór zarządzenia w sprawie wprowadzenia zasad kontroli dokumentów księgowych
dla jednostek, w których nie ma Działów Księgowości,
zatrudniony jest tylko Główny księgowy
4.4.4. Wzór procedury dekretacji dochodów księgowych
4.4.5. Procedura kontroli dowodów księgowych wpływających do Działu Księgowości w
urzędach JST, w których można rozdzielić funkcję kontroli
formalnej od kontroli rachunkowej
4.4.6. Procedura przyjmowania (przez Działy Księgowości) sprawozdań z jednostek
organizacyjnych
4.4.7. Procedura kontroli dowodów księgowych wpływających do Działów Księgowości w
samorządowych jednostkach, w których nie można
rozdzielić kontroli formalnej od kontroli rachunkowej
5. Pytania dotyczące kontroli zarządczej, najczęściej
zadawane przez Głównych księgowych
210 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka