EDUKACJA I TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ ARTETERAPIA W ŚWIETLE TEORII DOZNAŃ
RUDOWSKI T. / TRANSKACYJNYCH wydawnictwo: ENETEIA , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 41.80 Twoja cena 39,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja i terapia przez sztukę
Arteterapia w świetle teorii doznań transakcyjnych
Arteterapia to dziedzina wiedzy rozwijająca się na pograniczu pedagogiki, psychologii
i sztuki. Jej istotą jest lecznicze oddziaływanie na system psychiczny oraz na
określone formy zachowania poprzez zastosowanie środków artystycznych.
Autor rozważa teoretyczne, metodyczne, praktyczne i aksjologiczne aspekty arteterapii
oraz jej zastosowanie w świetle swojej teorii doznań transakcyjnych. W tym ujęciu
edukacja i terapia przez sztukę prowadzą do zmian w samoświadomości osoby zaburzonej,
skłaniając ją do odkrywania nowych wartości artystyczno-estetycznych,
poznawczo-intelektualnych, filozoficznych, etycznych i duchowych.
W swoich rozważaniach autor nawiązuje do teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza
Dąbrowskiego oraz teorii samoświadomości Zbigniewa Zaborowskiego.
Edukacja i terapia przez sztukę – Tomasz Rudowski
Przedmowa: Teoria arteterapii Tomasza Rudowskiego – implikacje do resocjalizacji przez
sztukę – Janina Florczykiewicz
Wstęp
Rozdział 1: Edukacja plastyczna a arteterapia osób niedostosowanych społecznie
1.1. Podstawy edukacji plastycznej w zarysie
1.2. Historia rozwoju edukacji plastycznej w Polsce
1.3. Model Edukacji Plastycznej Tadeusza Marciniaka
1.4. Czynniki warunkujące skuteczność realizacji Modelu Edukacji Plastycznej
1.5. Weryfikacja Modelu Edukacji Plastycznej
1.6. Związek treści i form edukacji plastycznej z arteterapią osób niedostosowanych
społecznie
1.7. Rozwinięcie teorii arteterapii jednostek niedostosowanych społecznie
Rozdział 2: Arteterapia osób niedostosowanych społecznie – podstawy
teoretyczne
2.1. Wprowadzenie
2.2. Zmienność współczynników arteterapii w kontekście socjalizacji i edukacji
2.3. Transformacja znaczeniowa wartości środków artystyczno-estetycznego wyrazu w
edukacji i arteterapii
2.4. Artediagnoza – sens wartości środków artystyczno-estetycznego wyrazu
2.5. Uwarunkowania działań arteterapeutycznych w modelach aktywności twórczej
2.6. Czynniki współokreślające arteterapię osób niedostosowanych społecznie
2.7. Arteterapia w kontekście wybranych teorii uczenia się oraz doznań transakcyjnych
2.8. Ku humanizacji procesu uspołecznienia przez arte- i autoarteterapię
2.9. Definicje pięciu wybranych pojęć z zakresu edukacji artystycznej i arteterapii
Rozdział 3: Doznania transakcyjne wartości artystyczno-estetycznych w
kontekście edukacji plastycznej i arteterapii
3.1. Wprowadzenie
3.2. Doznania transakcyjne w modelach związku wartości artystycznych i estetycznych
3.3. Doznania zmysłowo-umysłowe w polu zainteresowań neurobiologów oraz teorii pola
punktu zerowego mechaniki kwantowej
3.4. Przymiotnikowy Test Uświadamianych Doznań Zmysłowo-Umysłowych (UDZ-U) podczas
percepcji i kreacji dzieła sztuki – podstawy teoretyczne
Rozdział 4: Pomiar napięcia emocjonalnego u osób dysfunkcyjnych
4.1. Wprowadzenie
4.2. Podstawy budowy testu do pomiaru ilorazu napięcia emocjonalnego (INE) podczas
percepcji dzieł plastycznych
4.3. Inne uwarunkowania i konsekwencje metodologiczne zastosowania testu do pomiaru
ilorazu napięcia emocjonalnego
4.4. Uwagi końcowe dotyczące testu INE
Rozdział 5: Artystyczno-edukacyjne i osobowościowe uwarunkowania zachowań
twórczych (na przykładach)
5.1. W poszukiwaniu sensu i znaczenia jedności świata – twórczość Barbary
Falkowskiej
5.2. Dorobek artystyczny Piotra Trzaskowskiego w świetle analizy wartości
artystyczno-estetycznych z uwzględnieniem teorii Stanisława Ignacego Witkiewicza i
teorii doznań transakcyjnych
5.3. Analiza wartości poznawczych i edukacyjnych na przykładzie rzeźby Siedzący
Grzegorza Gwiazdy
5.4. Nauka i sztuka jako wyraz dopełnienia harmonii świata w koncepcjach Lesława Pytki
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Ilustracje
182 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- DIALOG MOTYWUJĄCY W TERAPII ZABURZEŃ LĘKOWYCH WESTRA H.A.
- PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA POPIEL A. PRAGŁOWSKA E.
- ARTETERAPIA PROJEKTY KAROLAK B. KAROLAK W.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- ACT SŁOWO W SŁOWO W LECZENIU DEPRESJI I ZABURZEŃ LĘKOWYCH HAYES S.C. TWOHIG M.P.
- PSYCHOTERAPIA PRAKTYKA PODRĘCZNIK AKADEMICKI GRZESIUK L. RED.
- ARTETERAPIA NARODZINY IDEI EWOLUCJA TEORII ROZWÓJ PRAKTYKI SZULC W.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|