|
KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW PODSEKTORA USŁUG BIZNESOWYCH W POLSCE
MAJCHRZAK M. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 57.20 Twoja cena 54,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w Polsce
Perspektywa mikro-, mezo- i makroekonomiczna
Praca porusza bardzo ważny i aktualny problem badawczy. Rosnąca rola usług w
tworzeniu produktu narodowego brutto oraz ich rosnący udział w zatrudnieniu, czynią
poruszany przez autorkę temat niezwykle istotnym. (...) W części analitycznej autorka
bardzo szczegółowo skupia uwagę na metodach pomiaru konkurencyjności na płaszczyźnie
mikro, mezo, makro oraz mega, a także zwraca uwagę na skomplikowane zależności, które
zachodzą między nimi. Badania przygotowane przez autorkę są bardzo szczegółowe i
odzwierciedlają wieloaspektowość prezentowanego przez nią podejścia. W ostatniej
części pracy autorka pogłębia rozważania na temat podsektora usług biznesowych oraz
rozważa różne rodzaje strategii, które mogą być stosowane przez przedsiębiorstwa
podsektora usług biznesowych. Dodatkowo autorka rozszerzyła analizę o perspektywę
rozwoju gospodarczego, czyniąc tym samym wnioski z pracy bardziej uniwersalnymi.
Z recenzji Prof. Wojciecha Bieńkowskiego
Publikacja jest pierwszą w ostatnich latach pracą naukową podejmującą w
sposób kompleksowy zagadnienie konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług
biznesowych w Polsce.
Badania nad konkurencyjnością przedsiębiorstw, a w szczególności przedsiębiorstw
podsektora usług biznesowych są skomplikowane, muszą być ze swej istoty
wielopłaszczyznowe i wymagają stosowania różnych metod analizy oraz wykorzystania
różnych teorii ekonomicznych. W tym miejscu wypada podkreślić, że autorka pracy
wykazała się dużą odwagą badacza podejmując się tych badań. Czy zatem to trudne
przedsięwzięcie badawcze jest udane, czy dało satysfakcjonujące i nowe wyniki?
Odpowiedź recenzenta na to pytanie jest twierdząca. To ważna publikacja naukowa, z
uwagi na liczne walory merytoryczne, takie jak wielopłaszczyznowość i kompleksowość
ujęcia, solidne fundamenty teoretyczne, nowe i oryginalne ujęcie problematyki usług
biznesowych i znaczenia rozwoju tych usług w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego.
Z recenzji Prof. Sławomira Bukowskiego
Wprowadzenie
Rozdział 1
Podsektor usług biznesowych jako przedmiot badań ekonomii
1.1. Usługi w teorii ekonomii
1.1.1. Usługi w ujęciu historycznym
1.1.2. Teoria trzech sektorów gospodarki i jej ewolucja
1.1.3. Interpretacje usług w teorii ekonomii
1.1.4. Tendencje rozwoju sektora usług
1.2. Dylematy definicyjne i formy usług biznesowych
1.2.1. Miejsce usług biznesowych w systemach klasyfikacji i podziałach usług
1.2.2. Pojęcie i zakres przedmiotowy usług biznesowych
1.2.3. Outsourcing i offshoring jako nowoczesne formy świadczenia usług biznesowych
1.2.4. Obszary zastosowań oraz zalety i wady outsourcingu i offshoringu usług
biznesowych
1.3. Rola i funkcje usług biznesowych w gospodarce narodowej
1.3.1. Rola usług biznesowych w procesie produkcji w Polsce
1.3.2. Funkcje gospodarcze usług biznesowych
1.3.3. Perspektywy zmian dynamiki rozwoju podsektora usług biznesowych w Polsce
Rozdział 2
Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych - ujęcie
teoretyczne
2.1. Pojęcie i rodzaje konkurencyjności
2.1.1. Wybrane ujęcia konkurencyjności
2.1.2. Rodzaje konkurencyjności
2.1.3. Defi nicja konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
2.2. Kierunki rozwoju badań nad konkurencyjnością i ich znaczenie dla podsektora usług
biznesowych
2.2.1. Konkurencyjność a wybrane teorie handlu międzynarodowego
2.2.2. Modelowe ujęcia problematyki konkurencyjności
2.2.3. Dziewięcioczynnikowy model konkurencyjności i jego zastosowanie do analizy
konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
2.3. Przewaga konkurencyjna i jej źródła. Implikacje dla przedsiębiorstw podsektora
usług biznesowych
2.3.1. Klasyczne koncepcje przewagi konkurencyjnej
2.3.2. Współczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej
2.3.3. Próba integracji różnych koncepcji przewagi konkurencyjnej i jej zastosowanie w
analizie przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
Rozdział 3
Studium analityczno-badawcze stanu konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora
usług biznesowych w wybranych województwach w Polsce
3.1. Płaszczyzny pomiaru konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług
biznesowych
3.1.1. Konkurencyjność gospodarki jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstw
podsektora usług biznesowych
3.1.2. Konkurencyjność podsektora usług biznesowych
3.1.3. Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
3.2. Metodyczne aspekty oceny konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług
biznesowych
3.2.1. Dylematy oceny konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
3.2.2. Przedmiot badań
3.2.3. Metoda badawcza
3.3. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
3.3.1. Charakterystyka próby badawczej
3.3.2. Czynniki mikroekonomiczne
3.3.3. Czynniki mezoekonomiczne
3.3.4. Czynniki makroekonomiczne
Rozdział 4
Services-led-development - propozycja nowej koncepcji rozwoju
społeczno-gospodarczego
4.1. Specyfika przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych i możliwe
strategie konkurowania
4.1.1. Specyfika przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w aspekcie badań
własnych
4.1.2. Możliwe strategie konkurowania ze względu na relacje z konkurentami
4.1.3. Możliwe strategie konkurowania ze względu na rodzaj przewagi konkurencyjnej
4.2. Modele konkurowania przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w otoczeniu
globalnym
4.2.1. Założenia brzegowe przyjęte do budowy modelu konkurowania przedsiębiorstwa
podsektora usług biznesowych
4.2.2. Modele konkurowania przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych
4.2.3. Uwarunkowania wdrożenia proponowanych modeli konkurowania i ich efekty
4.3. Poszukiwanie nowej koncepcji rozwoju społeczno-gospodarczego
4.3.1. Interpretacja wzrostu i rozwoju gospodarczego
4.3.2. Wybrane koncepcje wzrostu i rozwoju gospodarczego
4.3.3. Wstęp do koncepcji services-led-development
Podsumowanie
Bibliografia
Załączniki
Załącznik 1. Sekcje PKD 2007, których wybrane działy stanowią podsektor usług
biznesowych
Załącznik 2. Kwestionariusz ankiety
Załącznik 3. Liczba przedsiębiorstw ogółem i podsektora usług biznesowych według
województw zarejestrowanych w rejestrze REGON
Załącznik 4. Liczba przedsiębiorstw wybranych działów przedsiębiorstw podsektora
usług biznesowych zarejestrowanych w rejestrze REGON
Spis rysunków
Spis tabel
256 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|