ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SIEDEM ŚCIEŻEK INTEGRACJI PSYCHOTERAPII


MELLIBRUDA J. - ŚLADY DZIECIĘCYCH TRAUM I TOKSYCZNYCH TELACJI

wydawnictwo: INST.PSYCH.ZDROWIA , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 76.90 Twoja cena  73,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Siedem ścieżek integracji psychoterapii

Ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie


Książka profesora Mellibrudy będzie fascynującą lekturą dla wszystkich zainteresowanych współczesną psychoterapią. Pokazuje praktyczne i poznawcze możliwości integracyjnego korzystania z dorobku różnych podejść psychoterapeutycznych oraz dostosowywania psychoterapii do indywidualności pacjentów i specyfiki ich problemów.

Zawiera oryginalną koncepcję kategoryzacji negatywnych schematów osobistych i ścieżek integracji praktyki psychoterapeutycznej, tworzących warunki do ich zmiany. Autor prezentuje różne formy aktywności psychoterapeuty i jego współpracy z pacjentem i obszernie ilustruje je przykładami dialogów i konkretnych sytuacji psychoterapeutycznych.

Szczególną uwagę poświęca śladom dziecięcych traum, które są przyczyną wielu zaburzeń i problemów osobistych ludzi dorosłych korzystających z psychoterapii.

Pomaga w lepszym rozumieniu, na czym polega psychoterapia oraz w jaki sposób jej doświadczanie może przyczyniać się do ulepszania własnego życia.


Przedmowa

ROZDZIAŁ 1 Integracja psychoterapii - poszukiwania skutecznej pomocy dla cierpiącej osoby
Uwagi o integracji psychoterapii
Pomaganie osobie cierpiącej jako zadanie psychoterapii
Koncepcja siedmiu ścieżek współpracy psychoterapeuty z pacjentem

ROZDZIAŁ 2 Doświadczenia osobiste i proces doświadczania
Źródła i treść doświadczeń osobistych
Aktywność umysłowa a proces doświadczania
Zjawiska emocjonalne a proces doświadczania
Tendencje behawioralne i wzory relacji a proces doświadczania
Utrwalanie się śladów minionych doświadczeń

ROZDZIAŁ 3 Schematy osobiste i funkcjonowanie osoby
Schemat osobisty jako kategoria integrująca myślenie kliniczne
Schematy osobiste i relacja z samym sobą
Schematy osobiste i relacje z ludźmi
Schematy osobiste i wizje przyszłości
Schematy osobiste i inne czynniki psychologiczne

ROZDZIAŁ 4 Zmiana schematów i rozwijanie umiejętności osobistych
Nowe kategorie negatywnych schematów osobistych
Rozpoznawanie schematycznych i dysfunkcjonalnych tendencji
Analiza zawartości negatywnych schematów
Przykłady analizy zawartości schematów
Określanie strategii służących zmianie schematów
Rozwijanie umiejętności osobistych pacjenta

ROZDZIAŁ 5 Analiza sposobu życia pacjenta - poznawanie w celu pomagania
Wprowadzenie - różne perspektywy analizy
Wstępna orientacja w stanie i w sytuacji pacjenta
Opis i analiza aktualnego sposobu życia pacjenta
Analiza funkcjonowania pacjenta w relacji z samym sobą
Analiza funkcjonowania pacjenta w relacji z innymi osobami
Analiza funkcjonowania w sytuacjach zadaniowych
Analiza funkcjonowania w rolach społecznych i wzorcach kulturowych
Rozpoznawanie problemów osobistych i zaburzeń pacjenta
Poszukiwanie przyczyn problemów i zaburzeń
Problemy i zaburzenia a negatywne schematy osobiste
Określanie genezy schematów tworzących przyczyny problemów i zaburzeń

ROZDZIAŁ 6 Zadania psychoterapii i aktywność psychoterapeuty
Różne perspektywy myślenia o zadaniach psychoterapii
Psychoterapia i oczekiwanie zmian osobistych
Doświadczanie psychoterapii przez pacjenta i proces zmian osobistych
Bariery procesu zmian osobistych
Zachowania i zamiary psychoterapeuty
Typowe czynności komunikacyjne psychoterapeuty
Uniwersalne strategie i formy aktywności psychoterapeutów
Wprowadzenie modelu siedmiu ścieżek współpracy psychoterapeutycznej

ROZDZIAŁ 7 Rozwijanie relacji terapeutycznej - ścieżka pierwsza
Znaczenie relacji i czynniki wpływające na jej przebieg
Relacja terapeutyczna a proces zmian
Tworzenie przymierza terapeutycznego na początku terapii
Typowe trudności i zakłócenia w relacji terapeutycznej
Kończenie psychoterapii i relacji
Relacja terapeutyczna a zmiana schematów pacjenta

ROZDZIAŁ 8 Eksplorowanie wydarzeń i doświadczeń osobistych - ścieżka druga
Cele i zadania eksploracji
Prowadzenie procesu empatycznej eksploracji
Umiejętności i problemy

ROZDZIAŁ 9 Modyfikacje poznawcze i behawioralne - ścieżka trzecia
Specyfika modyfikacji
Konceptualizacje i interwencje poznawcze
Modyfikacje behawioralne

ROZDZIAŁ 10 Inspirowanie i wspieranie aktywności i wyborów pacjenta - ścieżka czwarta
Znaczenie własnej aktywności pacjenta
Uczenie metod poszukiwania rozwiązań problemów życiowych
Zadania domowe
Trudności w realizacji zadań

ROZDZIAŁ 11 Dramatyzacje wyobrażeniowe i ekspresyjne - ścieżka piąta
Geneza i znaczenie
Wizualizowanie sytuacji osobistych
Dramatyzacje wyobrażanych spotkań z ważnymi osobami
Dramatyzacje wewnętrznych dialogów

ROZDZIAŁ 12 Rozwijanie rozumienia siebie - wgląd i samoobserwacja - ścieżka szósta
Wgląd jako forma rozumienia siebie
Typowe aspekty wglądu
Proces osiągania wglądu
Typowe działania i umiejętności psychoterapeuty związane z rozwijaniem wglądu
Trudności w osiąganiu i konsekwencje wglądu
Samoświadomość i samoobserwacja jako forma rozumienia siebie

ROZDZIAŁ 13 Rekonstrukcja narracji osobistych - ścieżka siódma
Co to są narracje osobiste
Narracje osobiste w procesie psychoterapii
Narracje osobiste i schematy osobiste
Analiza osobistego scenariusza narracyjnego - OSN
Funkcje narracji osobistych
Psychoterapia a cztery odmiany narracyjnej wizji życia
Narracje osobiste na różnych ścieżkach współpracy psychoterapeutycznej

ROZDZIAŁ 14 Proces psychoetarpii - fazy i zadania
Rozumienie procesu
Faza pierwsza - nawiązywanie kontaktu i orientacja w problemach
Faza druga - rozpoznawanie problemowych doświadczeń i schematów
Faza trzecia - transformacja schematów doświadczania i relacji
Faza czwarta - utrwalanie zmian osobistych i kończenie współpracy
Przykład opisu procesu psychoterapii - współpraca z Kasią

ROZDZIAŁ 15 Lęk i smutek pacjenta a zadania psychoetarpii
Wprowadzenie - pułapki medykalizacji smutku i lęku
Lęk, strach i niepokój
Smutek i przygnębienie
Wyjaśnianie przyczyn lęku i smutku
Poziomy interwencji psychoterapeutycznych w pracy z lękiem i smutkiem
Zadania i tematy pracy psychoterapeutycznej na różnych ścieżkach
Praca nad nadmiarowym i chronicznym martwieniem się

ROZDZIAŁ 16 Ślady dziecięcych traum i relacji jako wyzwanie w procesie psychoterapii
Ślady dziecięcych traum i negatywne schematy osobiste
Ślady dziecięcych traum i zaburzenia emocjonalne - rekomendacje terapeutyczne
Etapy przepracowywania śladów traum dziecięcych
Dziecięce traumy jako doświadczenia krzywdy osobistej
Krzywda i wina - perspektywa moralna, społeczna i religijna
Pułapka nierozpoznanej i nieprzebaczonej krzywdy
Obszary pracy psychoterapeutycznej
Strategia pracy nad śladami relacji związanych z krzywdą dziecięcą
Przebaczanie rodzicom jako strategia pracy nad rekonstrukcją uwewnętrznionych relacji z nimi
Intrapersonalne i interpersonalne skutki wybaczania
Raport Stefana z procesu wyzwalania spod wpływu śladów złego początku życia

ROZDZIAŁ 17 Zakończenie - o dojrzałości, monitorowaniu relacji i o wartościach
Psychoterapia i osiąganie dojrzałości Monitorowanie współpracy psychoterapeutycznej Psychoterapia i wartości

Desiderata

Literatura


416 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PSYCHOTERAPIA EGZYSTENCJALNA
YALOM I.D.

- BLIŻEJ LUDZI
KRZEMIONKA R. RED.

- PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH
ELLIOT R. / WPROWADZENIE DO PRAKTYKI I SZKOLENIA PSYCHOTERAPEUTÓW

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022