Nauka o informacji w okresie zmian
Niezwykle dynamiczny rozwój komputerowych technologii informacyjnych i ich
upowszechnienie na wielką skalę implikują ciągłe i szybko następujące zmiany
zarówno w polu badawczym nauk o informacji, jak i w praktyce działalności
informacyjnej, prowadzonej w różnych obszarach życia społecznego: nauce, biznesie,
administracji, kulturze, edukacji, ochronie zdrowia i wielu innych.
Monitorowanie i analiza tych przemian stanowią przedmiot prezentacji i dyskusji
prowadzonych na międzynarodowej konferencji „Nauka o informacji w okresie zmian”,
cyklicznie organizowanej przez Zakład Systemów Informacyjnych Instytutu Informacji
Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Wstęp
Część I
Uwarunkowania i kierunki transformacji współczesnej nauki o informacji
David Nicholas
Researching the digital transition
Mieczysław Muraszkiewicz
Information science needs cognitivism. An essay
Mirosław Górny
O formułowaniu problemów badawczych w nauce o informacji
Wanda Pindlowa
Pole badań informacji naukowej - problemy zmienne i niezmienne
Remigiusz Sapa
Podejście holistyczne w nauce o informacji
Arkadiusz Pulikowski
Obecność wdrożeń w publikacjach z zakresu nauki o informacji na podstawie wybranych
czasopism wydawnictwa Emerald
Małgorzata Góralska
Bibliologia i informacja naukowa - razem czy osobno?
Część II
Badania w subdyscyplinach nauki o informacji
Barbara Sosińska-Kalata
Ewolucja paradygmatu badań organizacji wiedzy
Wiesław Babik
O potrzebie nowej definicji języka informacyjno-wyszukiwawczego
Bruno Jacobfeuerborn
Information science agenda for supporting entrepreneurs of a new type
Katarzyna Materska
Konteksty zarządzania informacją - poszukiwania i interpretacje na przełomie wieków
Małgorzata Kisilowska
Kultura informacji - definicja, możliwe interpretacje, potencjał badawczy
Teresa Święćkowska
Prawo autorskie w działalności bibliotecznej i informacyjnej
Część III
Edukacja specjalistów i użytkowników informacji oraz badania zachowań
informacyjnych
Maria Próchnicka
Studia z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa w Polsce wobec Europejskich i
Krajowych Ram Kwalifikacji
Marzena Świgoń
Zarządzanie wiedzą - wyzwanie dla nauki o informacji. Kształcenie menedżerów
informacji i wiedzy
Barbara Niedźwiedzka
Informacja naukowa w sektorze ochrony zdrowia w Polsce w pierwszym 10-leciu XXI wieku.
Stan badań i specjalistyczna edukacja pracowników informacji naukowej
Natalia Pamuła-Cieślak
Nowe wyzwania wyszukiwawcze w Internecie - propozycja projektu edukacyjnego kierowanego do
odbiorcy informacji naukowej
Emilia Brzozowska-Szczecina, Ewa Kowalczuk-Czapko
Potrzeby informacyjne dyplomantów. Badanie jakości szkolenia w Oddziale Informacji
Naukowej Biblioteki Politechniki Białostockiej
Anna Mierzecka-Szczepańska
Badania użytkowników dokumentacyjnych systemów wyszukiwawczych
Justyna Jasiewicz
Jak mam to znaleźć? Kompetencje informacyjne dziewcząt i chłopców w wieku 14-16 lat.
Komunikat z badań
Część IV
Dostęp do informacji, wyszukiwanie informacji, użytkowanie informacji
Władysław Marek Kolasa
Analiza cytowań w naukach historycznych (wybrane problemy i prawidłowości)
Jacek Tomaszczyk
Mapa tematów jako system reprezentacji wiedzy
Stanisław Skórka
Systemy nawigacji w przestrzeni mówionej - analiza porównawcza
Paweł Marzec
Ocena użyteczności serwisu Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu
z wykorzystaniem techniki wędrówki poznawczej
Magdalena Bemke-Świtilnik
Zarządzanie informacją normalizacyjną w Głównym Instytucie Górnictwa
Lilianna Nalewajska
Przyszłość elektronicznych usług informacyjnych w Polsce
Część V
Biblioteki i kolekcje cyfrowe. Nowe narzędzia i praktyki w działalności
informacyjnej i bibliotecznej
Marek Nahotko
Czy internet zastąpi biblioteki? Trzy drogi ku przyszłości
Ryszard Nowakowski
Polskie biblioteki cyfrowe a jednoznaczność kryteriów wyszukiwawczych - analiza
problemu na przykładzie wydawnictw prasowych
Monika Krakowska
Wpływ modeli mentalnych i czynników afektywnych na kryteria oceny jakości bibliotek
cyfrowych
Jacek Włodarski
Typologia bibliotek cyfrowych jako nowy problem w nauce o informacji
Agnieszka Wandel
Aranżacja zasobów cyfrowych dla dzieci i młodzieży na stronach WWW bibliotek
francuskich
Zbigniew Osiński
Architektura informacji polskich internetowych serwisów edukacyjnych
Część VI
Debata panelowa
360 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka