ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EUROPEJSKIE PRAWO HANDLU ELEKTRONICZNEGO


POLAŃSKI P.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 149.90 Twoja cena  142,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Europejskie prawo handlu elektronicznego


Unia Europejska wytworzyła rozbudowany i oryginalny porządek prawny dotyczący problematyki handlu elektronicznego. Obok dyrektywy o handlu elektronicznym, która stanowi najważniejszy instrument prawny dotyczący obrotu elektronicznego w UE, istotną rolę odgrywają nowsze instrumenty, takie jak przyjęta niedawno dyrektywa 2011/83/UE o ochronie praw konsumenta czy szereg inicjatyw zmierzających do ujednolicenia prawa w całej Unii za pomocą bezpośrednio obowiązujących rozporządzeń.

Celem niniejszej publikacji jest przybliżenie Czytelnikowi metod regulacji handlu elektronicznego w Unii Europejskiej ze szczególnym naciskiem na tzw. usługi społeczeństwa informacyjnego.

W pierwszej części książki zaprezentowano podstawowe wyzwania związane z regulacją obrotu elektronicznego, poczynając od określenie przedmiotu regulacji po komplikacje związane ze zdefiniowaniem pojęcia usługi społeczeństwa informacyjnego. Odrębnej analizie poddana została zasada państwa pochodzenia, która zapewnić miała przedsiębiorstwom w UE bezpieczeństwo prawne polegające na możliwości świadczenia usług z jednego państwa członkowskiego bez konieczności znajomości prawa obowiązującego w pozostałych państwach członkowskich.

W drugiej części pracy Czytelnik odnajdzie pogłębioną analizę trzech podstawowych mechanizmów regulacji handlu elektronicznego wraz z omówieniem najważniejszych źródeł prawa w tym zakresie. Obok bardzo mało znanego w Polsce obowiązku notyfikacji na etapie tworzenia prawa projektów przepisów technicznych dotyczących usług internetowych Komisji Europejskiej, podstawowym mechanizmem regulacyjnym pozostaje harmonizacja i unifikacja prawa krajowego. O ile dorobek zbliżania ustawodawstw za pomocą dyrektyw jest bardzo obszerny, o tyle najbliższe lata będą zapewne stać pod znakiem unifikacji prawa za pomocą rozporządzeń unijnych. Doprowadzi to do sytuacji, w której polskie przepisy dotyczące takich kwestii jak podpisy elektroniczne czy ochrona danych osobowych przestaną obowiązywać i zastąpione zostaną w całości bezpośrednio stosowanymi przepisami prawa europejskiego. Doprowadzi to także do poważnych zmian w sposobie orzekania przez polskie sądy na gruncie przepisów unijnych, które będą musiały uwzględnić w znacznie szerszym zakresie wytyczne płynące z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Publikacja adresowana jest do regulatorów, prawników, naukowców, przedsiębiorców zajmujących się handlem elektronicznym oraz wszystkich zainteresowanych rozwojem Internetu.


Wykaz skrótów

Wykaz literatury

Wstęp
§ 1. Rewolucja internetowa
§ 2. Cel pracy
§ 3. Metodologia
§ 4. Terminologia
§ 5. Układ książki
§ 6. Podziękowania

Część I. Wyzwania regulacyjne

Rozdział I. Wprowadzenie
§ 1. Społeczeństwo informacyjne
§ 2. Zarządzanie Internetem
§ 3. Gospodarka cyfrowa w Unii Europejskiej
§ 4. Źródła prawa handlu elektronicznego w Unii Europejskiej
I. Prawo pierwotne
II. Prawo pochodne
1. Dyrektywy
2. Rozporządzenia
§ 5. Prawo handlu elektronicznego jako przedmiot badań

Rozdział II. Pojęcie usługi społeczeństwa informacyjnego i jej znaczenie
§ 1. Traktatowa swoboda świadczenia usług
§ 2. Definicja usługi społeczeństwa informacyjnego
I. Odpłatność
1. Bezpośrednia odpłatność
2. Pośrednia odpłatność
3. Problem prywatnych stron internetowych
II. Usługa na odległość
III. Droga elektroniczna
IV. Indywidualne żądanie odbiorcy
§ 3. Zakres pojęcia usługi społeczeństwa informacyjnego
I. Zakres działalności gospodarczej prowadzonej on-łine
II. Wyłączenia w dyrektywie 2000/31/WE
§ 4. Swoboda usług społeczeństwa informacyjnego i jej ograniczenia
I. Ochrona zdrowia w Internecie
II. Ochrona małoletnich
III. E-Hazard
§ 5. Implementacja definicji usługi społeczeństwa informacyjnego w Polsce
I. Definicja w rozporządzeniu Rady Ministrów o notyfikacji norm i aktów prawnych
II. Definicja w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną
III. Inne definicje
IV. Uwagi de legę ferenda
§ 6. Usługi społeczeństwa informacyjnego w dobie konwergencji mediów
I. Usługa łączności elektronicznej a usługa społeczeństwa informacyjnego
II. Audiowizualna usługa medialna a usługa społeczeństwa informacyjnego
1. Animacje oraz prywatne treści audiowizualne na stronach internetowych
2. Telewizja interaktywna
III. Wpływ dyrektywy usługowej na usługi społeczeństwa informacyjnego 
§ 7. Podsumowanie

Rozdział III. Zasada państwa pochodzenia jako mechanizm regulacyjny
§ 1. Wstęp
§ 2. Konstrukcja zasady państwa pochodzenia
I. Pozytywny aspekt zasady państwa pochodzenia
1. Pojęcie siedziby usługodawcy
2. Dziedzina koordynowana
II. Negatywny aspekt zasady państwa pochodzenia
III. Ograniczenia zasady państwa pochodzenia
1. Wyłączenia indywidualne
2. Wyłączenia horyzontalne
3. Znaczenie orzeczenia w sprawie UPC Telekabel Wien
§ 3. Implementacja zasady państwa pochodzenia w ustawie O świadczeniu usług drogą elektroniczną
§ 4. Spór o charakter prawny zasady państwa pochodzenia
I. Znaczenie art. 1 ust. 4 dyrektywy 2000/31/WE
II. Znaczenie wyroku w sprawach połączonych eDate Advertising i Martinez
§ 5. Zasada państwa pochodzenia a właściwość sądów
I. Umowy między profesjonalistami
II. Umowy z udziałem konsumentów
1. Znaczenie wyroku w sprawach połączonych Pammer i Hotel Alpenhof
III. Delikty internetowe
1. Dobra osobiste
2. Własność intelektualna
§ 6. Podsumowanie

Część II. Między notyfikacją, harmonizacją a unifikacją prawa handlu elektronicznego

Rozdział IV. Notyfikacja projektów przepisów technicznych dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego
§ 1. Wstęp
§ 2. Cele dyrektywy 98/34/WE
§ 3. Zakres zastosowania dyrektywy 98/34/WE
I. Przepisy techniczne dotyczące produktów
II. Przepisy techniczne dotyczące usług
§ 4. Obowiązki państw członkowskich
§ 5. Obowiązek notyfikacji projektu przepisów technicznych i skutki jego niewykonania
I. Wymogi formalne
II. Dopuszczalne wyjątki od obowiązku notyfikacji
1. Transpozycja dyrektyw
2. Umowy międzynarodowe
3. Wykonanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości
4. Pozostałe
III. Skutki braku notyfikacji przepisów technicznych w świetle orzeczenia w sprawie CIA Security
§ 6. Obowiązek wstrzymania krajowej procedury legislacyjnej i skutki jego niewykonania
I. Obowiązki Komisji Europejskiej
1. Zgodność projektu z prawem unijnym
2. Komentarze
3. Szczegółowe opinie (uwagi)
4. Blokady
II. Dopuszczalne wyjątki od obowiązku okresu wstrzymania procedury legislacyjnej
1. Klauzula pilności
2. Pozostałe
III. Skutki naruszenia obowiązku wstrzymania procesu legislacyjnego
§ 7. Obowiązek zamieszczenia odesłania i przekazania opublikowanego tekstu Komisji Europejskiej
§ 8. Praktyka państw członkowskich
§ 9. Notyfikacja w prawie polskim
§ 10. Podsumowanie

Rozdział V. Harmonizacja prawa handlu elektronicznego w Unii Europejskiej
§ 1. Wstęp
§ 2. Ewolucja europejskiego prawa handlu elektronicznego
§ 3. Pierwsza dekada harmonizacji (lata 1990-1997)
I. Prawo konsumenckie
II. Własność intelektualna
III. Prywatność
§ 4. Początek harmonizacji prawa handlu elektronicznego w UE (lata 1998-2000)
I. Handel elektroniczny (usługi społeczeństwa informacyjnego)
II. Znaczenie dyrektywy o handlu elektronicznym
III. Elektroniczny pieniądz i płatności
IV. Prywatność
§ 5. Druga dekada harmonizacji prawa handlu elektronicznego (lata 2001-2010)
I. Własność intelektualna
II. Prawo konsumenckie
III. Prywatność
IV. Podatki
V. Nowe obszary harmonizacji
§ 6. Trzecia dekada harmonizacji prawa handlu elektronicznego (lata 2011-obecnie)
I. Prawo konsumenckie
II. Znaczenie dyrektywy 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów
III. Własność intelektualna
IV. Zwalczanie pornografii dziecięcej
V. Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
VI. Pozostałe
§ 7. Podsumowanie

Rozdział VI. W kierunku unifikacji prawa dotyczącego handlu elektronicznego
§ 1. Dotychczasowe wysiłki unifikacyjne
I. Bezpieczeństwo transakcji w Internecie
1. Elektroniczna identyfikacja i usługi zaufania (elDAS)
2. Ochrona danych osobowych
3. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (EN1SA)
II. Rozstrzyganie sporów w Internecie
1. Internetowy system rozstrzygania sporów konsumenckich
III. Jurysdykcja i prawo właściwe dla zobowiązań elektronicznych
1. Bruksela I i Bruksela I bis
2. Rzym I
3. Rzym II
IV. Własność intelektualna
1. Dostęp do informacji publicznej
2. Domena .eu
3. Wzory i znaki towarowe
4. Nowsze rozporządzenia dotyczące praw własności
intelektualnej
V. Pozostałe
2. Nowe perspektywy regulacyjne
I. Fakultatywny jednolity reżim prawa umów
II. Telekomunikacja (neutralność sieci)
III. Prywatność
§ 3. Podsumowanie
Wnioski końcowe
I. Wyzwania regulacyjne
II. Mechanizmy regulacyjne
III. Postulaty de lege ferenda

Indeks rzeczowy


398 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022