|
EUROPEJSKIE PRAWO HANDLU ELEKTRONICZNEGO
POLAŃSKI P. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 149.90 Twoja cena 142,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Europejskie prawo handlu elektronicznego
Unia Europejska wytworzyła rozbudowany i oryginalny
porządek prawny dotyczący problematyki handlu elektronicznego. Obok dyrektywy o handlu
elektronicznym, która stanowi najważniejszy instrument prawny dotyczący obrotu
elektronicznego w UE, istotną rolę odgrywają nowsze instrumenty, takie jak przyjęta
niedawno dyrektywa 2011/83/UE o ochronie praw konsumenta czy szereg inicjatyw
zmierzających do ujednolicenia prawa w całej Unii za pomocą bezpośrednio
obowiązujących rozporządzeń.
Celem niniejszej publikacji jest przybliżenie
Czytelnikowi metod regulacji handlu elektronicznego w Unii Europejskiej ze szczególnym
naciskiem na tzw. usługi społeczeństwa informacyjnego.
W pierwszej części książki zaprezentowano podstawowe
wyzwania związane z regulacją obrotu elektronicznego, poczynając od określenie
przedmiotu regulacji po komplikacje związane ze zdefiniowaniem pojęcia usługi
społeczeństwa informacyjnego. Odrębnej analizie poddana została zasada państwa
pochodzenia, która zapewnić miała przedsiębiorstwom w UE bezpieczeństwo prawne
polegające na możliwości świadczenia usług z jednego państwa członkowskiego bez
konieczności znajomości prawa obowiązującego w pozostałych państwach członkowskich.
W drugiej części pracy Czytelnik odnajdzie
pogłębioną analizę trzech podstawowych mechanizmów regulacji handlu elektronicznego
wraz z omówieniem najważniejszych źródeł prawa w tym zakresie. Obok bardzo mało
znanego w Polsce obowiązku notyfikacji na etapie tworzenia prawa projektów przepisów
technicznych dotyczących usług internetowych Komisji Europejskiej, podstawowym
mechanizmem regulacyjnym pozostaje harmonizacja i unifikacja prawa krajowego. O ile
dorobek zbliżania ustawodawstw za pomocą dyrektyw jest bardzo obszerny, o tyle
najbliższe lata będą zapewne stać pod znakiem unifikacji prawa za pomocą
rozporządzeń unijnych. Doprowadzi to do sytuacji, w której polskie przepisy dotyczące
takich kwestii jak podpisy elektroniczne czy ochrona danych osobowych przestaną
obowiązywać i zastąpione zostaną w całości bezpośrednio stosowanymi przepisami
prawa europejskiego. Doprowadzi to także do poważnych zmian w sposobie orzekania przez
polskie sądy na gruncie przepisów unijnych, które będą musiały uwzględnić w
znacznie szerszym zakresie wytyczne płynące z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości
UE.
Publikacja adresowana jest do regulatorów, prawników,
naukowców, przedsiębiorców zajmujących się handlem elektronicznym oraz wszystkich
zainteresowanych rozwojem Internetu.
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wstęp
§ 1. Rewolucja internetowa
§ 2. Cel pracy
§ 3. Metodologia
§ 4. Terminologia
§ 5. Układ książki
§ 6. Podziękowania
Część I. Wyzwania regulacyjne
Rozdział I. Wprowadzenie
§ 1. Społeczeństwo informacyjne
§ 2. Zarządzanie Internetem
§ 3. Gospodarka cyfrowa w Unii Europejskiej
§ 4. Źródła prawa handlu elektronicznego w Unii Europejskiej
I. Prawo pierwotne
II. Prawo pochodne
1. Dyrektywy
2. Rozporządzenia
§ 5. Prawo handlu elektronicznego jako przedmiot badań
Rozdział II. Pojęcie usługi społeczeństwa informacyjnego i jej znaczenie
§ 1. Traktatowa swoboda świadczenia usług
§ 2. Definicja usługi społeczeństwa informacyjnego
I. Odpłatność
1. Bezpośrednia odpłatność
2. Pośrednia odpłatność
3. Problem prywatnych stron internetowych
II. Usługa na odległość
III. Droga elektroniczna
IV. Indywidualne żądanie odbiorcy
§ 3. Zakres pojęcia usługi społeczeństwa informacyjnego
I. Zakres działalności gospodarczej prowadzonej on-łine
II. Wyłączenia w dyrektywie 2000/31/WE
§ 4. Swoboda usług społeczeństwa informacyjnego i jej ograniczenia
I. Ochrona zdrowia w Internecie
II. Ochrona małoletnich
III. E-Hazard
§ 5. Implementacja definicji usługi społeczeństwa informacyjnego w Polsce
I. Definicja w rozporządzeniu Rady Ministrów o notyfikacji norm i aktów prawnych
II. Definicja w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną
III. Inne definicje
IV. Uwagi de legę ferenda
§ 6. Usługi społeczeństwa informacyjnego w dobie konwergencji mediów
I. Usługa łączności elektronicznej a usługa społeczeństwa informacyjnego
II. Audiowizualna usługa medialna a usługa społeczeństwa informacyjnego
1. Animacje oraz prywatne treści audiowizualne na stronach internetowych
2. Telewizja interaktywna
III. Wpływ dyrektywy usługowej na usługi społeczeństwa informacyjnego
§ 7. Podsumowanie
Rozdział III. Zasada państwa pochodzenia jako mechanizm regulacyjny
§ 1. Wstęp
§ 2. Konstrukcja zasady państwa pochodzenia
I. Pozytywny aspekt zasady państwa pochodzenia
1. Pojęcie siedziby usługodawcy
2. Dziedzina koordynowana
II. Negatywny aspekt zasady państwa pochodzenia
III. Ograniczenia zasady państwa pochodzenia
1. Wyłączenia indywidualne
2. Wyłączenia horyzontalne
3. Znaczenie orzeczenia w sprawie UPC Telekabel Wien
§ 3. Implementacja zasady państwa pochodzenia w ustawie O świadczeniu usług drogą
elektroniczną
§ 4. Spór o charakter prawny zasady państwa pochodzenia
I. Znaczenie art. 1 ust. 4 dyrektywy 2000/31/WE
II. Znaczenie wyroku w sprawach połączonych eDate Advertising i Martinez
§ 5. Zasada państwa pochodzenia a właściwość sądów
I. Umowy między profesjonalistami
II. Umowy z udziałem konsumentów
1. Znaczenie wyroku w sprawach połączonych Pammer i Hotel Alpenhof
III. Delikty internetowe
1. Dobra osobiste
2. Własność intelektualna
§ 6. Podsumowanie
Część II. Między notyfikacją, harmonizacją a unifikacją prawa handlu
elektronicznego
Rozdział IV. Notyfikacja projektów przepisów technicznych dotyczących usług
społeczeństwa informacyjnego
§ 1. Wstęp
§ 2. Cele dyrektywy 98/34/WE
§ 3. Zakres zastosowania dyrektywy 98/34/WE
I. Przepisy techniczne dotyczące produktów
II. Przepisy techniczne dotyczące usług
§ 4. Obowiązki państw członkowskich
§ 5. Obowiązek notyfikacji projektu przepisów technicznych i skutki jego niewykonania
I. Wymogi formalne
II. Dopuszczalne wyjątki od obowiązku notyfikacji
1. Transpozycja dyrektyw
2. Umowy międzynarodowe
3. Wykonanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości
4. Pozostałe
III. Skutki braku notyfikacji przepisów technicznych w świetle orzeczenia w sprawie CIA
Security
§ 6. Obowiązek wstrzymania krajowej procedury legislacyjnej i skutki jego niewykonania
I. Obowiązki Komisji Europejskiej
1. Zgodność projektu z prawem unijnym
2. Komentarze
3. Szczegółowe opinie (uwagi)
4. Blokady
II. Dopuszczalne wyjątki od obowiązku okresu wstrzymania procedury legislacyjnej
1. Klauzula pilności
2. Pozostałe
III. Skutki naruszenia obowiązku wstrzymania procesu legislacyjnego
§ 7. Obowiązek zamieszczenia odesłania i przekazania opublikowanego tekstu Komisji
Europejskiej
§ 8. Praktyka państw członkowskich
§ 9. Notyfikacja w prawie polskim
§ 10. Podsumowanie
Rozdział V. Harmonizacja prawa handlu elektronicznego w Unii Europejskiej
§ 1. Wstęp
§ 2. Ewolucja europejskiego prawa handlu elektronicznego
§ 3. Pierwsza dekada harmonizacji (lata 1990-1997)
I. Prawo konsumenckie
II. Własność intelektualna
III. Prywatność
§ 4. Początek harmonizacji prawa handlu elektronicznego w UE (lata 1998-2000)
I. Handel elektroniczny (usługi społeczeństwa informacyjnego)
II. Znaczenie dyrektywy o handlu elektronicznym
III. Elektroniczny pieniądz i płatności
IV. Prywatność
§ 5. Druga dekada harmonizacji prawa handlu elektronicznego (lata 2001-2010)
I. Własność intelektualna
II. Prawo konsumenckie
III. Prywatność
IV. Podatki
V. Nowe obszary harmonizacji
§ 6. Trzecia dekada harmonizacji prawa handlu elektronicznego (lata 2011-obecnie)
I. Prawo konsumenckie
II. Znaczenie dyrektywy 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów
III. Własność intelektualna
IV. Zwalczanie pornografii dziecięcej
V. Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
VI. Pozostałe
§ 7. Podsumowanie
Rozdział VI. W kierunku unifikacji prawa dotyczącego handlu elektronicznego
§ 1. Dotychczasowe wysiłki unifikacyjne
I. Bezpieczeństwo transakcji w Internecie
1. Elektroniczna identyfikacja i usługi zaufania (elDAS)
2. Ochrona danych osobowych
3. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (EN1SA)
II. Rozstrzyganie sporów w Internecie
1. Internetowy system rozstrzygania sporów konsumenckich
III. Jurysdykcja i prawo właściwe dla zobowiązań elektronicznych
1. Bruksela I i Bruksela I bis
2. Rzym I
3. Rzym II
IV. Własność intelektualna
1. Dostęp do informacji publicznej
2. Domena .eu
3. Wzory i znaki towarowe
4. Nowsze rozporządzenia dotyczące praw własności
intelektualnej
V. Pozostałe
2. Nowe perspektywy regulacyjne
I. Fakultatywny jednolity reżim prawa umów
II. Telekomunikacja (neutralność sieci)
III. Prywatność
§ 3. Podsumowanie
Wnioski końcowe
I. Wyzwania regulacyjne
II. Mechanizmy regulacyjne
III. Postulaty de lege ferenda
Indeks rzeczowy
398 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|