Marketing wynaleźli
biznesmeni. Ten rynkowy wynalazek XX wieku zrobił niebywałą karierę dzięki sukcesom,
jakie zapewnia przedsiębiorcom i menedżerom w ich produkcyjnej, handlowej i usługowej
działalności na rynku.
Kariera marketingu może być
oceniana z różnego punktu widzenia. Dowodem niebywałego rozwoju marketingu są trudne
do obliczenia ilości książek, rozpraw, artykułów czy podręczników, jakie ukazały
się i ciągle są publikowane na całym świecie.
Równoległym sposobem oceny
kariery marketingu jest ogromny zakres jego praktycznych zastosowań w działalności
rozmaitych przedsiębiorstw, a także w instytucjach, których celem nie jest zysk, we
wszystkich krajach gospodarki rynkowej.
Nie ulega wątpliwości
ważny wkład marketingu w harmonizowanie - w ogromnej skali - podaży i popytu
towarów oraz usług o stale rosnących zdolnościach zaspokajania potrzeb i wzrostu
konsumpcji, a także przyczynienie się marketingu do rozwoju gospodarczego
poszczególnych krajów i gospodarki światowej. Koncepcja marketingu nie pretenduje do
roli tworzenia praw ekonomicznych regulujących procesy gospodarcze, jednakże nie sposób
nie zauważyć wpływu marketingu na kształtowanie się procesów występujących w skali
mikroekonomicznej, będących źródłem i podstawą makroekonomicznego rozwoju gospodarki
poszczególnych krajów i układów "naczyń połączonych" gospodarki światowej.
Czemu marketing zawdzięcza
tę niebywałą karierę? Odpowiedź na to pytanie wymaga wymienienia kilku
najważniejszych czynników upowszechnienia teorii i praktyki marketingu:
po pierwsze - marketing
pojawił się wówczas gdy warunki gospodarcze zaczęły wymuszać zmianę orientacji
przedsiębiorstw, to jest wówczas, gdy rosnąca podaż produktów wywołana
zwiększającą się produkcją nie mogła być, z braku lokalnego popytu, realizowana na
rynku działania przedsiębiorstwa;
po drugie - w całym
okresie gospodarki rynkowej marketing stał się drogowskazem działania przedsiębiorstw
w zmieniających się relacjach podaży i popytu oraz podstawą ukierunkowania orientacji
przedsiębiorstw w okresie transformacji rynku dostawcy w rynek nabywcy, przyczyniając
się do powstania i rozwoju tego rynku;
po trzecie - koncepcja
marketingu doskonaliła się w kolejnych fazach rozwoju gospodarki i wytworzyła
współczesną filozofię i strategię przedsiębiorstw, której misją i celem jest
zaspokajanie potrzeb nabywców produktów i usług;
po czwarte - w
koncepcji marketingu nastąpiło zintegrowanie poszczególnych przedmiotów i rodzajów
działań przedsiębiorczych oraz połączenie ich w zwarty układ instrumentów
oddziaływania na rynek i pozyskiwania nabywców;
po piąte - karierę
marketingowi zapewniły przede wszystkim sukcesy przedsiębiorstw, które wchodząc na
rynek i działając na nim, przyjęły filozofię marketingu za podstawę ukierunkowania
swych działań wytwórczych i handlowych oraz uznały, że działalność gospodarczą
prowadzi się nie wtedy, gdy ma się coś do sprzedania ale wówczas, gdy na rynku są,
lub mogą być pozyskani nabywcy na wytwarzane i oferowane produkty oraz usługi.
Znajomość marketingu i
umiejętność jego praktycznego zastosowania, we wszystkich dziedzinach i operacjach
gospodarczych, stanowi nieoceniony atut powodzenia i rozwoju przedsiębiorstw na rynku
krajowym i na rynkach zagranicznych.
Głównym celem prezentowanej
książki jest przedstawienie kompleksowej koncepcji strategicznego marketingu oraz
wskazanie sposobów praktycznych zastosowań jego zasad, reguł, metod i instrumentów
służących przedsiębiorstwu do kształtowania rynku i pozyskiwania nabywców na
oferowane produkty i usługi. Jest ona adresowana do nowoczesnych i dynamicznych
przedsiębiorców, menedżerów oraz tych, którzy uczą się jak nimi zostać.
356 stron