"To jest książka o
języku reklamy. Twórcy reklamy powinni ją przeczytać. Odbiorcy reklamy - mogą, dla
korzyści i satysfakcji. Pierwsi powinni ją przeczytać przede wszystkim dlatego, że ci
drudzy przeczytać ją mogą."
To, co w komunikacie
reklamowym jest najciekawsze, a także to, co najskuteczniejsze, zależy w znacznej mierze
od indywidualnej inwencji, talentu i natchnienia, a także od przypadku, który często
pozwala tworzyć teksty znakomicie skuteczne.
Odkrycie przepisu na
skuteczną perswazję jest więc ciągle przed nami. Mam wielką nadzieję, że nieprędko
taki przepis znajdziemy. Ale to nie znaczy, że nie można zajmować się tym, co pomaga i
co przeszkadza w porozumiewaniu się, a także w skutecznej perswazji, która przecież
jest rodzajem porozumiewania się.
Reklamowe chwyty i sposoby
użycia języka tworzą zbiory praktycznie nieskończone: świadomy czytelnik może
przytoczyć zapewne wiele ciekawszych przykładów niż tu podane - rzeczą tej książki
jest wprowadzić tylko pewien porządek w pozornie bezładnym, migotliwym i
nieokiełznanym świecie tekstów reklamowych, zwłaszcza zaś ich najbardziej
"wrażliwych" części: sloganów, gdzie koncentrują się językowe chwyty
perswazyjne. Wiele analizowanych autentycznych przykładów będzie w momencie lektury
już zapomnianych. Ale przykłady są tylko po to, by zilustrować zjawisko. Równie ważne,
jak prawdziwe, są te przykłady, w których fikcyjna lub symboliczna nazwa wskazywać ma
na typowość językowej konstrukcji, a nawet takie, których reklamowe wykorzystanie jest
być może dopiero przed nami...
Spis treści
I. NA WSTĘPIE
II. GATUNEK: REKLAMA
1. Tekst, komunikat,
skuteczność
2. Język w kampanii reklamowej
3. Swoistość gatunkowa
4. Konwencja, forma, treść
III. GRA NADAWCY Z ODBIORCĄ
W RACJE I EMOCJE
1. W co nadawca może grać
z odbiorcą
2. Racje i emocje, etyka i magia
IV. REKLAMA JAKO ZABAWY W
PRAWDĘ
V. JAKI MA BYĆ KOMUNIKAT
REKLAMOWY
1. Komunikat jako zbiór
cech pożądanych
2. Atrakcyjność
3. Sugestywność
4. Zrozumiałość
5. Zapamiętywanie
6. Zwięzłość
7. Oryginalność
VI. FUNKCJE I MANIPULACJE
VII. ODMIANY JĘZYKA
VIII. SŁOWA
1. Jak działają słowa
2. Jakie słowa działają
3. Nowe słowa
IX. FRAZEOLOGIA
X. GRAMATYKA REKLAMY
1. Części mowy
2. On, ona i reklama, czyli o rodzaju
3. Co się liczy w reklamie,czyli o liczbie
4. Co, komu i gdzie, czyli o przypadku
5. Mniej więcej najlepszy, czyli o stopniu
6. Reklamować reklamowane, czyli o nieosobowych formach czasownika
7. My do ciebie, ja do was, czyli o osobie
8. Teraz jest zawsze, czyli o czasie
9. Kupiłbyś? - to może kup! Czyli o trybie
XI. SKŁADNIA
1. Szyk, elipsa, typy zdań
2. Żeby, więc i bo, czyli o relacjach składniowych
XII. SLOGAN
XIII.TEKST
XIV. REKLAMA I KULTURA
XV. SPOŁECZNY KONTEKST
REKLAMY
BIBLIOGRAFIA
146 stron, miękka oprawa