Od marketingu we współczesnym świecie nie da się uciec. Działania marketingowe
należą do najbardziej spektakularnych i najbardziej widocznych poczynań
przedsiębiorstw i różnych organizacji. Na co dzień spotykamy liczne reklamy niemal
wszystkiego, co moglibyśmy kiedykolwiek zapragnąć. Robiąc zakupy stajemy się ofiarami
zabiegów polegających na odpowiednim rozmieszczeniu produktów na półkach sklepowych,
starannie przemyślanych działaniach sprzedawców i celowym wystroju sklepu, który ma
skłonić nas do zakupu. Często pozytywnie (z punktu widzenia handlowców) reagujemy
na napis typu: "Okazja! Obniżka cen o 30%". Oszołamia nas bogactwo
różnorodnych produktów, poddajemy się szczególnej atmosferze sklepów, nierzadko
traktowanych jako swoiste "świątynie konsumpcji". Idee marketingowe
wykorzystywane są również w działaniach rozmaitych organizacji i całej sfery
niedochodowej (szkoły, szpitale, teatry a nawet urzędy administracji państwowej i
samorządowej). Jesteśmy zachęcani do zapisania się do danej szkoły czy też na
konkretny kurs językowy przez przekaz marketingowy, który ma nam udowodnić, że to jest
właśnie to czego potrzebujemy.
We wszystkich tych sytuacjach stajemy się ofiarami szczegółowo zaplanowanych
i na ogół perfekcyjnie zrealizowanych działań marketingowych. Jednak marketing
obejmuje nie tylko działania doraźne, ale przede wszystkim te, które będą w stanie
zapewnić firmie sukces rynkowy w długim okresie. Sukces ten będzie zależał od tego,
czy nabywcy będą chcieli kupować produkty danej firmy, czy też wybiorą raczej
produkty innych dostawców. W warunkach coraz silniejszej konkurencji, aby uzyskać
przychylność nabywców trzeba zaoferować im coś wyjątkowego, coś, co najlepiej trafi
w ich gusty i w optymalnie zaspokoi ich wymagania. Bez zaawansowanych działań
marketingowych nie będzie to możliwe.
Celem tej książki jest przedstawienie wszystkich podstawowych zagadnień z
dziedziny marketingu, a tym samym zainspirowanie do ich stosowania w praktyce.
Prezentując kolejne zagadnienia, autorzy starali się odnieść je do
otaczającej nas rzeczywistości, często posługując się przykładami przedsiębiorstw
polskich bądź zagranicznych.
Adresatem książki, w zamierzeniu autorów, są wszyscy, którzy pragną nauczyć się
lub pogłębić znajomość marketingu. Może ona stać się zarówno podręcznikiem
wprowadzającym w bardzo skomplikowany, ale jakże fascynujący świat technik
i narzędzi marketingowych, jak i źródłem wiedzy dla osób, które tworzą
strategie marketingowe w swoich przedsiębiorstwach i organizacjach. Uważamy zatem,
że może ona być użyteczna zarówno dla studentów wyższych szkół ekonomicznych, jak
i dla wszystkich zainteresowanych współczesnym marketingiem, a także dla praktyków
zawodowo zajmujących się wdrażaniem i realizacją koncepcji marketingowych.
221 stron, B5, miękka oprawa