Publikacja jest obecnie niedostępna
Podstawowy cel pierwszych pięciu wydań niniejszej książki był również
bodźcem dla przygotowania jej szóstego wydania. Książka ma służyć wprowadzeniu do
badań marketingowych i jest napisana z myślą o ustrukturalizowaniu wiedzy z tej
dziedziny, co ułatwi jej przyswajanie przez studentów.
Przedmiot badań marketingowych jest złożony. Wymaga to odpowiedzi na wiele pytań i
podjęcia wielu decyzji co do techniki lub technik, które będą użyte do rozwiązania
problemu badawczego. Konieczne jest wyznaczenie nadrzędnej ramy badań, bowiem studenci
często są tak przytłoczeni fragmentami, że nie dostrzegają związku pomiędzy
częściami a całością. Zniekształcone spojrzenie może być szkodliwe zarówno dla
przyszłego menedżera, jak i przyszłego specjalisty badań marketingowych, ponieważ
badania marketingowe są w rzeczywistości jedną wielką sztuką wyboru. Decyzje,
dotyczące jakiegoś etapu w procesie badawczym, mają następstwa w dalszych etapach.
Menedżerowie muszą poznać i zrozumieć subtelności daleko sięgających interakcji
pomiędzy częściami procesu badawczego, aby zyskać właściwe spojrzenie na konkretne
wyniki badania. Również i prowadzący badanie muszą rozumieć interakcje pomiędzy jego
częściami. Części badania są punktami odniesienia dla wiedzy dotyczącej metod
badawczych, jednakże prowadzący badanie muszą unikać rozmiłowania w częściach z
uszczerbkiem dla całości.
Niniejsza książka ma służyć zarówno przyszłemu menedżerowi, jak i
przyszłemu badaczowi; w tym celu jej podstawowa konstrukcja odpowiada etapom procesu
badawczego. Proces badawczy jest sekwencją kroków, jakie trzeba wykonać,
rozwiązując problemy badawcze. Tym konkretnym krokom odpowiada sześć części
książki, poświęconych kolejno:
1. Sformułowaniu problemu.
2. Określeniu projektu badania.
3. Zaprojektowaniu metody i formularzy do zbierania danych.
4. Zaprojektowaniu próby i zbieraniu danych.
5. Analizie i interpretacji danych.
6. Przygotowaniu raportu.
Co więcej, części te są podzielone, a więc każdy etap jest zazwyczaj omawiany w
kilku rozdziałach i załącznikach. Pozwala to studentom nie tylko dostrzec las spoza
drzew, lecz również daje wykładowcom pełną swobodę w wyborze konkretnej treści
wykładu. Treść zajęć będzie oczywiście zależeć od środowiska, z jakiego wywodzą
się studenci, ich zainteresowań i dojrzałości, a także od czasu, przeznaczonego w
planie studiów na zajęcia z badań marketingowych. Ponieważ szóste wydanie daje
prowadzącym zajęcia wielką elastyczność co do szczegółowości omawiania
określonych etapów procesu badawczego, książka może być wykorzystana w
najrozmaitszych programach wstępnego kursu badań marketingowych: w cyklach kwartalnych
lub semestralnych. Pierwsze pięć wydań książki dobrze służyło zarówno studentom
studiów licencjackich, jak i dyplomowych, gdyż na kursach dyplomowych można było po
prostu przerobić więcej materiału z wyższego poziomu.
Część I, dotycząca prezentacji problemu, składa się z trzech
rozdziałów. Rozdział l poświęcono ogólnemu przeglądowi badań marketingowych,
rodzajom problemów, do jakich badania te można zastosować. Wyjaśniono w nim, kto
prowadzi badania marketingowe i w jaki sposób są one zorganizowane. Omówiono również
możliwości rozwoju zawodowego w dziedzinie badań marketingowych. Rozdział 2 zawiera
przegląd różnych sposobów prowadzenia wywiadu marketingowego. Zaakcentowano w nim
rosnące znaczenie i rolę systemów wspomagania decyzji w dostarczaniu informacji
gospodarczej (w tym na temat konkurencji) i porównano podejścia od strony systemów
informacyjnych z podejściem od strony projektów, przyjętym w książce. Załącznik do
rozdziału 2 przdstawia etyczne aspekty różnych technik marketingowych. Rozdział 3
poświęcono przeglądowi procesu badawczego w kategoriach rodzajów decyzji, które
należy podejmować na poszczególnych etapach. Omówiono bardziej szczegółowo etap
procesu badawczego, w którym następuje sformułowanie problemu. Przy rozważaniu badania
należy zadać sobie pytanie, czy badanie obiecuje zwrot kosztów. W załączniku do
rozdziału 3 przedstawiono sposób wykorzystania analizy bayesowskiej do uzyskania takiej
oceny.
Część II składa się z dwóch rozdziałów i zajmuje się charakterem
projektu (przedsięwzięcia) badawczego. Akcent położono na potrzebę
zapewnienia, by badanie podejmowało właściwe kwestie i rozpatrywało je w sposób
efektywny. Rozdział 4 zawiera przegląd różnych projektów badawczych pod względem ich
znaczenia i nieco szersze omówienie dwóch podstawowych rodzajów badań: eksploracyjnego
i opisowego. Rozdział 5 przedstawia rolę i wewnętrzną logikę eksperymentów.
Cztery rozdziały, składające się na część III, bardziej szczegółowo
zajmują się metodami zbierania danych i projektowaniem formularzy zbierania danych.
Rozdział 6 koncentruje się na danych wtórnych jako źródle informacji i prezentuje
komercyjne usługi informacji marketingowej. W rozdziale 7 opisano dwie główne metody
zbierania danych: obserwację i komunikowanie się, a w rozdziale 8 przedstawiono budowę
kwestionariuszy i formularzy do zbierania danych z obserwacji. Rozdział 9 wyjaśnia
ogólny problem skal mierzenia postaw i przedstawia niektóre bardziej rozpowszechnione
typy skali postaw. W jednym z trzech załączników do rozdziału 9 omówiono ważny, lecz
często lekceważony, temat opracowywania mierników dotyczących interesujących
marketing kategorii. W pozostałych dwóch załącznikach wyjaśniono skalowanie
wielowymiarowe i pomiar wieloczynnikowy. ;
Część IV, składająca się z trzech rozdziałów, zajmuje się faktycznym
zbieraniem danych potrzebnych do udzielenia odpowiedzi na pytania. Rozdział 10
poświęcono różnym typom planów doboru próby, jakie mogą być użyte do wyznaczania
tych elementów badanej populacji, od których będą zbierane dane. Rozdział 11 zajmuje
się wyznaczeniem liczby elementów, niezbędnych do rozwiązania problemu z wymaganą
dokładnością i ufnością w wyniki. Rozdział 12 omawia liczne błędy, jakie mogą
powstać w trakcie zbierania danych; oszacowanie ich wpływu pozwala menedżerom na
lepszą ocenę jakości informacji uzyskiwanych z badania.
Po zebraniu danych proces badawczy w sposób logiczny koncentruje się na analizie,
która sprowadza się do poszukiwania sensu zebranej informacji. Poszukiwanie sensu
wywołuje wiele kwestii, których rozpatrzenie pociąga szereg kolejnych kroków.
Omówieniu tych kroków i odpowiadających im zagadnień poświęcono pięć rozdziałów
i kilka załączników części V. Rozdział 13 przedstawia wstępne kroki analizy:
redagowanie, kodowanie i tabulację danych. Główne problemy, które należy
rozstrzygnąć przed rozpoczęciem statystycznej analizy danych, omówiono w rozdziale 14.
Następnie, w rozdziałach 15, 16 i 17 zamieszczono przegląd technik statystycznych
najbardziej użytecznych w analizie danych marketingowych. Rozdział 15 omawia procedury
pozwalające na badanie różnic pomiędzy grupami i w ich obrębie; rozdział 16 zajmuje
się oceną związków; wreszcie, rozdział 17 prezentuje techniki analizy
dyskryminacyjnej, czynnikowej i analizę skupień dla wielu zmiennych.
Część VI składa się z jednego rozdziału i epilogu. W rozdziale
18 omówiono przełomową część procesu badawczego - tj. tworzenie raportu z badań,
który często staje się podstawą ocenienia całego wysiłku badawczego. W rozdziale tym
wskazano, jakie kryteria powinien spełnić raport z badań oraz jaki zakres powinien on
obejmować, by pozytywnie oceniono wysiłek badawczy. Omówiono również pewne środki
graficzne, jakimi można się posłużyć, aby bardziej plastycznie przekazać ważne
wnioski. Epilog wiąże w jedną całość elementy procesu badawczego, pokazując w
sposób przeglądowy ich współzależność.
Skonstruowanie książki wokół etapów procesu badawczego daje kilka istotnych
korzyści. Po pierwsze, stopniowo odsłania się i systematycznie wzmacnia obraz sposobu
dopasowywania okruchów techniki badawczej składających się na większą całość.
Studenci bez trudu zauważą np. związek między statystyką i badaniami marketingowymi,
a także jakiego rodzaju dodatkowe studia umożliwią im zostanie specjalistami w
dziedzinie badań.
Po drugie, taka konstrukcja pozwala na większą elastyczność. Na przykład
wykładowcy, którzy prowadzą tylko jeden, trwający kwartał, wstępny kurs badań
marketingowych, muszą wypracować sobie sposób zrozumiałego przedstawienia podstawowych
problemów, jakimi zajmują się badania - mogą więc dokonać przeglądu procesu
badawczego na poziomie elementarnym. Osiągną to pomijając rozdział 5 (na temat
przyczynowych projektów badawczych), rozdział 9 (dotyczący mierzenia postaw) oraz
rozdział 11 (o wielkości próby), a także uwzględniając jedynie rozdział 13
spośród pięciu rozdziałów dotyczących analizy. Podejście to pozwoli zaprezentować
proces i jednocześnie uniknąć niektórych bardziej technicznych kwestii projektu
badawczego, pomiaru i doboru próby, i analizy statystycznej zebranych danych.
Mimo podobieństwa do pierwszych pięciu wydań, nowe wydanie zawiera pewne ważne
zmiany. Jedną z nich jest zwiększony nacisk na międzynarodowe aspekty badań
marketingowych, co znajduje odbicie zarówno w tekście, jak i w użytych przykładach.
Silniej zaakcentowano również znaczenie badań marketingowych dotyczących usług
zorganizowanych nabywców.
Inna zmiana dotyczy poważnej rewizji opisów przykładowych sytuacji. Ponad 25%
przypadków to nowe opisy, do dalszych 30% wprowadzono liczne zmiany.
Czytelnicy przyjmą również z zadowoleniem fakt, iż zachowano układ treści z
piątego wydania ze względu na jego dobre przyjęcie. Najważniejsze wydaje się szerokie
potraktowanie zagadnień etycznych w badaniach marketingowych. W niniejszym wydaniu
również przedstawiono ramy pojęciowe, ułatwiając wczesne dostrzeganie etycznych
wyborów (Załącznik 2A), i zwiększono liczbę scenariuszy etycznych, którymi studenci
muszą się zająć w następnych rozdziałach. Dzięki temu rozwiązano problem sposobu
potraktowania zagadnień etyki. Trudno je wprowadzić na wczesnym etapie, ponieważ
studenci nie dysponują jeszcze wyrafinowanymi technikami oceny alternatywnych sposobów
podejścia do problemów etycznych. Omówienie ich w ostatniej części, tak jak w
większości podręczników, sprawia, że etyka wydaje się być czymś sztucznie
doczepionym. Omówienie podstaw koncepcyjnych w pierwszej części książki i następnie
przeplatanie dylematów etycznych problemami technicznymi ułatwia studentom ocenienie
społecznych konsekwencji określonego sposobu postępowania.
W szóstym wydaniu wszystkie rozdziały zostały starannie skontrolowane i zredagowane.
W porównaniu z piątym wydaniem znacznie więcej jest przykładów w tekście i w ramkach
Badania w praktyce.
Jak Czytelnicy mogli się domyśleć na podstawie opisów rozdziałów, poziom i
stopień trudności materiału jest zróżnicowany. Pewne części, takie jak omówienie
komercyjnych źródeł informacji w rozdziale o danych wtórnych, mają charakter czysto
opisowy. Inne, takie jak dotyczące pojęcia pomiaru, są ze swej istoty abstrakcyjne i
jako takie trudne do przyswojenia przez studentów nie nawykłych do myślenia w
kategoriach abstrakcyjnych. Taka jest jednak właściwa natura badań marketingowych, a
mniejsza książka nie uchyla się od omawiania problemów tylko dlatego, że są trudne.
Włączono więc takie tematy jako żywotnie ważne dla zrozumienia istoty procesu
badawczego, starając się uprościć złożone idee do ich elementów podstawowych. W
całej książce położono nacisk raczej na koncepcyjne zrozumienie materiału, a nie na
subtelności matematyczne lub omawianie ciekawych, ale mało ważnych aspektów
pobocznych. Celem naszym jest posuwanie się drogą wiodącą pomiędzy dwoma rodzajami
wstępnych podręczników, jakie obecnie są dostępne. Jeden z nich omawia pojęcia
badań marketingowych bez dostarczania szczegółów dotyczących niektórych ważnych,
lecz być może trudniejszych, etapów procesu. Drugi jest bliski innej skrajności,
omawiając bardziej szczegółowo niektóre technicznie trudne stadia i pomijając
jednocześnie podstawową strukturę procesu, na wszystkich etapach podaje jedynie
poważne omówienie niektórych podstawowych, ale krytycznie ważnych metod. Naszym celem
jest uniknięcie tych skrajności, przez dostarczenie studentowi dogłębnego omówienia
najważniejszych pojęć - tak prostych, jak i złożonych.
Ogólne podejście, zastosowane w całej książce, polega nie tylko na wskazaniu
studentowi argumentów za i przeciw różnym metodom, które można stosować w pracy nad
problemem badawczym, lecz również na umożliwieniu zrozumienia przyczyn ich zalet i wad.
Autor ma nadzieję, że dzięki temu studenci będą mogli twórczo stosować i krytycznie
oceniać procedury badań marketingowych.
Książka zawiera wiele rozwiązań ułatwiających studentom wypracowanie sobie
twórczych i analitycznych umiejętności marketingowych. Poniżej podano niektóre
ważniejsze z nich:
- dylematy etyczne. Przedstawiamy studentom scenariusze dokonywania wyborów
dotyczących badań marketingowych. Jednocześnie rozważamy problemy wyboru technik
badawczych, tak by studenci widzieli nie tylko korzyści i mankamenty określonego sposobu
postępowania, lecz również jego społeczne konsekwencje.
- badania w praktyce. Są to aktualne ilustracje: przypadki zaczerpnięte ze
współczesnego świata badań marketingowych, zarówno ogólne, jak i dotyczące
konkretnych firm, takich jak Clorox, Generał Mills i Gillette.
- problemy. Na końcu każdego rozdziału stwarzamy studentom możliwość zastosowania
pojęć omówionych w danym rozdziale do bardzo specyficznych sytuacji, co pozwala na
zastosowanie świeżo zdobytej wiedzy o mocnych i słabych stronach różnych technik.
897 stron, oprawa miękka lakierowana