Wiele firm może szybko skopiować niemal każdą innowację pojawiającą się na
rynku. O ile jednak łatwo jest naśladować cechy produktu, o tyle trudno imitować
siłę marki, dlatego może się ona przyczynić do utrzymania trwałej przewagi
konkurencyjnej. Poza tym cechy produktów zmieniają się, na przykład za sprawą rozwoju
technologicznego, a siła marki może być utrzymywana przez dłuższy czas.
We współczesnej gospodarce wzrasta liczba osób zajmujących się zarządzaniem
marką. Dla nich właśnie przeznaczona jest ta książka. Autorzy odpowiadają w niej na
dwa podstawowe pytania: co zrobić, by marka była silna, to znaczy dostrzegana i
doceniana przez nabywców, i jak zwiększyć wartość marki, to znaczy jej zdolność do
długoterminowego generowania gotówki.
W książce szczegółowo omówiono takie zagadnienia, jak:
- świadomość i wizerunek marki, lojalność wobec marki oraz mechanizm oddziaływania
marki na decyzje zakupowe,
- sposoby pomiaru świadomości i wizerunku marki oraz świadomości kategorii produktu,
- skuteczne wprowadzanie marki na rynek (wybór rynku docelowego i pozycjonowanie marki,
wybór elementów marki, testowanie koncepcji oferty i testy produktu),
- zarządzanie portfelem marek,
- techniki reklamowe używane do wspierania wizerunku marki oraz metody testowania reklam
i pomiaru świadomości reklamy,
- finansowe aspekty zarządzania wartością marki.
Dr Jacek Kall jest pracownikiem naukowym Katedry Marketingu Produktu Akademii
Ekonomicznej w Poznaniu. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marką oraz
reklamą. Jest autorem wielu publikacji z tego zakresu, m.in. Reklama, Silna marka,
Zarządzanie produktem. Pracuje jako niezależny konsultant.
Dr hab. Ryszard Kłeczek jest pracownikiem naukowym Instytutu Marketingu
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Pracuje także jako konsultant i trener w takich
dziedzinach, jak strategia marketingowa, zarządzanie sprzedażą i zarządzanie marką.
Jest autorem ponad 50 artykułów naukowych i współautorem kilku książek, m.in. Strategiczne
planowanie marketingowe i Marketing - jak to się robi? Jest członkiem rady
programowej miesięcznika "Marketing i Rynek".
Dr hab. Adam Sagan jest pracownikiem naukowym Katedry Analizy Rynku i Badań
Marketingowych Akademii Ekonomicznej w Krakowie oraz Instytutu Socjologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Jego zainteresowania naukowe dotyczą metodologii badań społecznych i
marketingowych oraz komunikacji marketingowej. Szczególnie interesuje się analizami z
wykorzystaniem zmiennych i klas ukrytych. Jest autorem i współautorem podręczników
dotyczących analizy rynku i badań marketingowych, m.in. Badania marketingowe.
Podstawowe kierunki, Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej.
Studium teoretyczno-metodologiczne.
Spis treści
Wstęp
1. Silna marka z punktu widzenia nabywcy - Ryszard Kłeczek
Świadomość marki i jej rola w procesie zakupu
Wizerunek marki
Siła, korzystność i wyjątkowość skojarzeń składających się na wizerunek marki
Lojalność wobec marki
Zadania
2. Techniki pomiaru świadomości marki - Ryszard Kłeczek
Pomiar przywołania marki
Pomiar rozpoznania marki
Pomiar świadomości kategorii produktu
Pomiar rozpoznania kategorii produktu
Zadania
3. Techniki pomiaru wizerunku marki - badania jakościowe - Ryszard Kłeczek
i Adam Sagan
Technika swobodnych skojarzeń - Ryszard Kłeczek
Technika wolnych list i analiza dziedziny w badaniach wizerunku marki - Adam Sagan
Analiza struktury wizerunku marki - Adam Sagan
Techniki drabinowe w badaniach wizerunku marki - Adam Sagan
Zadania
4. Techniki pomiaru wizerunku marki - badania ilościowe - Ryszard Kłeczek i
Adam Sagan
Techniki pomiaru poszczególnych wymiarów wizerunku marki w badaniach ilościowych - Ryszard
Kłeczek
Mapy percepcji i analizy struktury kategorii produktu - Ryszard Kłeczek
Konstruowanie map percepcji - najprostsze metody - Ryszard Kłeczek
Skala dyferencjału semantycznego w badaniach wizerunku marki - Adam Sagan
Inne metody budowy map percepcji i map preferencji - Adam Sagan
Ślepe testy - Adam Sagan
Zadania
5. Pomiar efektów behawioralnych - Ryszard Kłeczek i Adam Sagan
Techniki pomiaru efektów behawioralnych - Ryszard Kłeczek
Pomiar satysfakcji i lojalności wobec marki - Adam Sagan
Zadania
6. Wprowadzanie marki na rynek - Ryszard Kłeczek
Wybór rynku docelowego i pozycjonowanie marki
Kryteria doboru elementów marki
Procedura wyboru elementów marki
Testowanie elementów marki
Testowanie koncepcji oferty i testowanie produktu
Przykłady udanego wprowadzenia nowych marek na rynek
Zadania
7. Zarządzanie portfelem marek - Ryszard Kłeczek
Poszerzenia marki
Mapa marki
Rewitalizacja marki
Metody szacowania siły marki - Interbrand
Zadania
8. Reklama jako instrument marketingowy wspierający wizerunek marki - Ryszard
Kłeczek i Adam Sagan
Techniki kreatywne w konstrukcji reklamy - matryca Rossitera-Percy'ego - Ryszard
Kłeczek
Techniki przyciągania uwagi w reklamach prasowych - Ryszard Kłeczek
Testy reklamowe - Ryszard Kłeczek
Badania reklamy - modele i pomiary - Adam Sagan
Zadania
9. Finansowe aspekty wartości marki - Ryszard Kłeczek
Marketingowe czynniki wzrostu wartości marki
Decyzje marketingowe zwiększające wartość marki
Controlling i tracking w zarządzaniu marką
Zadania
10. Wykorzystanie marek przez sieci hipermarketów i supermarketów - Jacek
Kall
Identyfikatory sieci detalicznej jako marki
Motywy stosowania marek handlowych
Kategorie marek handlowych
Komunikacja marketingowa marek handlowych
Produkty objęte markami handlowymi
Zadania
Bibliografia
Indeks
312 stron, B5, miękka oprawa ze skrzydełkami