W książce przedstawiono nowoczesne metody budowania silnej marki. Autorzy
odchodzą od utartych zasad, zgodnie z którymi tworzone są marki o ograniczonej - przy
obecnym szumie informacyjnym - sile oddziaływania na konsumenta. Proponują nowatorską
metodę kreowania marek z pasją, które trwale zapadną w świadomość klientów. Metoda
ta jest oparta na następujących założeniach: stosowane obecnie praktyki zarządzania
markami, niewolniczo podporządkowane zachciankom konsumentów, to droga prowadząca
donikąd. Marki muszą być oparte na silnym związku emocjonalnym z klientami: marki z
pasją to marki, które ludzie nie tylko kupują, ale do których się przywiązują.
Marka musi być dobra w czymś, co jest dobre dla ludzi: marki z pasją sprawiają, że
świat staje się lepszy. Marki muszą być silnie związane z nowoczesnym życiem i mocno
osadzone w możliwościach firmy.
Publikacja zawiera ciekawe, sprawdzone w praktyce propozycje kreowania marki od podstaw
oraz zmian w budowie funkcjonującej już marki. Jest oparta na wynikach zakrojonych na
dużą skalę badań i wywiadów z liderami ponad 40 marek zaliczonych przez autorów do
marek z pasją, takich jak Google, Innocent, Camper, Emirates czy Co-operative Bank.
Wykorzystano w niej również informacje z BrandZ, bazy danych zawierającej informacje o
ponad 23 tysiącach marek.
Spis treści
Podziękowania
Wstęp
Streszczenie
Część I. Dlaczego?
1. Od zrozumienia do obsesji
Marka uzależniona od konsumentów
Czynniki decydujące o zwiększaniu się wpływu konsumentów
Przekroczona granica
Dać to, o co proszą
2. Pięć symptomów zastoju marek nastawionych na konsumentów
Wartość prognostyczna BrandZ
Pierwszy symptom: coraz większe podobieństwo marek
Drugi symptom: niekonsekwentny wizerunek marki i oferty
Trzeci symptom: brak rzeczywistych innowacji i elementu zaskoczenia
Czwarty symptom: coraz większa przepaść między ofertą a możliwościami marki
Piąty symptom: pustka wewnątrz marki
3. Dlaczego marki potrzebują wiary
Czym jest, a czym nie jest wiara marki
Dwie marki, które rozpoczęły się od wiary
Rola marek w wyrażaniu osobowości
4. Dlaczego wiara musi być manifestowana
Camper, czyli wiara manifestowana na każdym kroku
Opowieść o dwóch spółdzielniach
Opowieść o banku, czyli "zysk z zasadami"
Opowieść o sklepach, czyli "niczym niezmącona tragedia"
5. Kolejna marka - czy może marka z pasją?
Cechy marki z pasją
Marki z pasją w liczbach
Alterglobaliści i punkty krytyczne, czyli nadchodzący kryzys marek
Intelektualne wyzwanie dla marek
Instynktowne wyzwanie dla marek
Koniec początku
Część II. Jak?
6. Kreowanie marek z pasją: początek podróży
Opis metody
Dlaczego właśnie taka metoda
Trampolina marki
Początek: zespół, czas, wskazówki
Przykład: stworzenie odpowiedniego zespołu dla TUC
Na którym poziomie pracować
Rogi modelu
7. Pierwszy róg: ideologia
Cel analizy
Wynik analizy
Narzędzia, techniki, wskazówki
8. Drugi róg: możliwości
Cel analizy
Wynik analizy
Narzędzia, techniki, wskazówki
9. Trzeci róg: konsumenci
Cel analizy
Wynik analizy
Narzędzia, techniki, wskazówki
10. Czwarty róg: otoczenie
Cel analizy
Wynik analizy
Narzędzia, techniki, wskazówki
11. Wyobraźnia marketingowa i punkt pasji
Charakterystyka etapu drugiego
Od czego zacząć
Od informacji do wiedzy: wychwycenie wątków i napięć
Od wiedzy do wyobraźni: pytania o pasję
Punkt pasji, czyli od wyobraźni do inspiracji
Najczęściej zadawane pytania
Studium przypadku: Marka Sanctuary
12. Od tożsamości do rzeczywistości
Zasada 1: Ustalić właściwą kolejność
Zasada 2: Zrozumieć, zainspirować i zachęcić własnych pracowników
Zasada 3: Pamiętać, że wszystko jest komunikowaniem się
Zasada 4: Wykonać choć jeden ważny symboliczny gest
Zasada 5: Dbać o spójność i konsekwencję
Zasada 6: Połączyć pomiar z działaniami
13. Charyzmatyczne przywództwo, czyli zarządzanie prosto z serca
Posłowie
Literatura
Indeks
248 stron, B5, oprawa miękka ze skrzydełkami