Podręcznik "Zarządzanie marketingowo-logistyczne" kierowany jest do
studentów ekonomii, zarządzania i marketingu, na uczelniach wyższych, jako lektura do
takich przedmiotów, jak: Podstawy Marketingu, Zarządzanie i Planowanie Marketingowe,
Zarządzanie Logistyką, a także przedmiotów związanych z procesami rynkowymi. Może
ponadto zainteresować kadrę kierowniczą przedsiębiorstw wdrążających nowoczesne
koncepcje i metody zarządzania.
W publikacji omówiono koncepcję zintegrowanego zarządzania
marketingowo-logistycznego, zdefiniowano najistotniejsze procesy marketingowe i
logistyczne, związane z tworzeniem wartości dodanej (dla klienta i dla
przedsiębiorstwa), przedstawiono pojęcie efektywności, wskaźniki służące do jej
oceny. Ponadto scharakteryzowano cechy i założenia koncepcji: reengineeringu, kluczowych
kompetencji, organizacji wirtualnej, TQM, ECR, TMB, Lean Managementu i benchmarkingu.
Ważnym uzupełnieniem książki są wyniki badań empirycznych, ilustrujące wykład.
"Praca podejmuje bardzo istotną oraz aktualną tematykę zintegrowanego
zarządzania marketingowo-logistycznego, [które] może stanowić swoisty
"klucz" do szerszego wykorzystania nowoczesnych koncepcji i instrumentów
zarządzania w dążeniu przedsiębiorstwa do osiągnięcia wielowymiarowych efektów
strategicznych oraz długofalowego sukcesu na rynku.
(...) Na podkreślenie zasługuje swoboda i erudycja Autora w interpretacji i
systematyce kolejnych problemów i próba wskazania sposobów ich rozwiązywania. (...)
Praca - z uwagi na istotne znaczenie podejmowanej w niej problematyki - może
przyczynić się do dalszego rozwoju kształcenia w zakresie zarządzania
marketingowo-logistycznego, jak również może być przydatna dla sensownie realizowanej
praktyki gospodarczej."
Prof. zw. dr hab. Piotr Blaik, kierownik Katedry Marketingu i Logistyki na Wydziale
Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego
Dr inż. Rafał Matwiejczuk kieruje Zakładem Marketingu i Logistyki
na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji Politechniki Opolskiej. Jest również
wykładowcą Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu.
Spis treści:
Rozdział 1. Podstawy koncepcji zarządzania marketingowo-logistycznego
Marketing jako koncepcja rynkowo zorientowanego zarządzania
Logistyka jako koncepcja zarządzania zorientowana na przepływy
Przestanki i przejawy integracji marketingu i logistyki
Założenia i struktura zarządzania marketingowo-logistycznego
Zadania kontrolne
Rozdział 2. Tworzenie wartości w ramach koncepcji zarządzania
marketingowo-logistycznego
Istota oraz podstawowe wymiary i przejawy wartości
Wybrane koncepcje tworzenia wartości
Funkcjonalny i procesowy łańcuch wartości
Marketing i logistyka jako elementy systemu tworzenia wartości
Łańcuch dostaw oraz logistyczny łańcuch wartości
Znaczenie orientacji na procesy w tworzeniu wartości dodanej
Istota i struktura marketingowo-logistycznego łańcucha wartości
Zadania kontrolne
Rozdział 3. Efektywność procesów tworzenia wartości - wybrane problemy
Efekty vs. nakłady jako wyznacznik efektywności procesów tworzenia wartości
..
Teleologiczne i zarządcze aspekty efektywności procesów tworzenia wartości
Podstawowe wymiary efektywności procesów tworzenia wartości
Uwarunkowania oceny efektywności procesów tworzenia wartości
Marketingowo-logistyczne determinanty efektywności procesów tworzenia
wartości
Zadania kontrolne
Rozdział 4. Wybrane koncepcje i systemy zarządzania wspierające tworzenie
wartości
Wpływ reengineeringu na tworzenie wartości
Kluczowe kompetencje a procesy tworzenia wartości
Tworzenie wartości w ramach organizacji wirtualnej
Wpływ TQM, ECR, TBM, Lean Management i benchmarkingu
na tworzenie wartości
Zadania kontrolne
Rozdział 5. Efektywność procesów tworzenia wartości - próba oceny w
świetle badań
Uwarunkowania działalności rynkowej badanych przedsiębiorstw
Marketingowe czynniki wpływające na efektywność procesów tworzenia wartości
Wpływ logistyki na efektywność procesów tworzenia wartości
Zakres i przejawy zastosowań koncepcji zarządzania marketingowo-logistycznego
Zadania kontrolne
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Indeks rzeczowy
206 stron, miękka oprawa