Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na
temat mediów masowych w polityce jest przykładem pracy niezwykle rzetelnie
syntetyzującej ogromny już dzisiaj dorobek rozważań teoretycznych i badań
empirycznych, podejmowanych w obszarze tej dyscypliny naukowej. Dzięki temu pozycja ta
cieszy się ogromnym uznaniem i weszła już do kanonu literatury fachowej.
Jest zalecana studentom i wykładowcom takich kierunków, jak nauki polityczne,
komunikacja społeczna, socjologia, dziennikarstwo, marketing polityczny, a także
wszystkim, którzy po prostu interesują się jakością wzajemnych relacji polityki i
komunikacji, w tym komunikacji masowej, dokonującej się za pośrednictwem i przy udziale
środków masowego przekazu.
Prof. dr hab. Winfried Schulz (ur. 1938) jest wybitnym znawca zagadnień
komunikacji politycznej. Karierę naukową rozpoczął od studiów w zakresie nauk
społecznych na uniwersytetach w Monachium, Berlinie i Moguncji. Jest jednym z uczniów i
naukowych spadkobierców Elisabeth Noelle-Neumann, żyjącej legendy niemieckiej nauki o
komunikowaniu. W latach 1972-1975 pracował jako młodszy profesor na uniwersytecie w
Moguncji. Następnie przebywał w Research Fellow University of California w Berkeley. W
1977 r. objął stanowisko profesora na uniwersytecie w Monastyrze, a sześć lat
później został szefem Katedry Nauki o Komunikowaniu i Politologii Uniwersytetu w
Erlangen-Norymberdze. W 2003 r. odszedł na zasłużoną emeryturę. W kontaktach
bezpośrednich daje się poznać jako osoba skromna, bardzo życzliwa i obdarzona
niezwykłym poczuciem humoru.
Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień komunikacji
politycznej, analiz kampanii wyborczych i informacyjnych, oddziaływania mediów,
metodologii badań w zakresie nauki o komunikowaniu i medioznawstwa. Jest autorem licznych
publikacji, cieszących się ogromnym uznaniem w środowisku naukowym, nie tylko Niemiec
(od lat jest współpracownikiem "Zeszytów prasoznawczych" wydawanych przez
Ośrodek Bada Prasoznawczych UJ).
Spis treści:
Spis rysunków Spis tabel
1 Wprowadzenie
2 Ekspansja mediów masowych i sposób korzystania z ich przekazu
3 Relacje między mediami a polityką
3.1 Koncepcja zależności versus koncepcja instrumentalizacji
3.2 Podejście funkcjonalne i przyczynowe
3.3 Model antagonistyczny
3.4 Model input-output
3.5 Modele procesu komunikowania
4 Pierwotne funkcje polityczne mediów masowych
4.1 Proces przetwarzania informacji przez media
4.2 Media masowe a rzeczywistość
4.3 Wpływy na produkcję wiadomości
4.3.1 Przekonania dziennikarzy i ich orientacje polityczne
4.3.2 Ograniczenia w produkcji wiadomości
4.3.3 Kryteria selekcji
4.3.4 Wydarzenie a informacja
4.4 Powstawanie sfery publicznej
4.4.1 Sfera publiczna i opinia publiczna
4.4.2 Medialna sfera publiczna
4.4.3 Dostęp do sfery publicznej
5 Media masowe w procesach politycznych
5.1 Socjalizacja polityczna poprzez media masowe
5.1.1 Korzystanie z medialnych przekazów politycznych
5.1.2 Korzystanie z przekazów mediów a wiedza polityczna
5.1.3 Media masowe a kultura polityczna
5.1.4 Skutki transformacji systemu medialnego
5.2 Percepcja problemów politycznych
5.2.1 Agenda-setting oraz agenda-building
5.2.2 Hierarchia wiadomości a percepcja polityki
5.3 Media masowe w kampanii wyborczej
5.3.1 Komunikacja i partycypacja polityczna
5.3.2 Badania Erie Country i ich legenda
5.3.3 Telewizja - zamaskowany słoń
5.3.4 Amerykanizacja kampanii
5.3.5 Im więcej mediów, tym więcej wyborców nielojalnych
5.3.6 Kto określa agendę tematów?
5.3.7 Obecność w przekazach mediów i wizerunek kandydata
5.4 Pośredniczenie i zarządzanie w polityce
5.4.1 Polityka informacyjna, public relations, kampanie
5.4.2 Wpływ politycznego PR na dziennikarstwo
244 strony, B5, oprawa miękka