Książka stanowi znakomitą pomoc dla studentów. Zawiera praktyczne
zastosowanie analiz statystycznych w psychologii, a także pedagogice oraz innych
empirycznych naukach o zachowaniu, jak biologia czy medycyna eksperymentalna.
Moja ogólna ocena jest wręcz entuzjastyczna – jest to długo wyczekiwany,
szczególnie przez studentów, podręcznik akademicki dotyczący praktycznego zastosowania
analiz statystycznych w psychologii, a także pedagogice oraz innych empirycznych naukach
o zachowaniu, jak biologia czy medycyna eksperymentalna. Tego typu podręczniki są bardzo
popularne w krajach zachodnich, natomiast brak jest takiego podręcznika w Polsce. (...)
Jeśli chodzi o polski rynek wydawnictw akademickich, jest to zupełnie unikalna
propozycja; na naszym rynku wydawnictw metodologiczno-statystycznych dominują bądź
podręczniki statystyczne o charakterze wykładu akademickiego, pozbawione praktycznych
odwołań do istniejących pakietów statystycznych (...), bądź też mamy do czynienia z
czysto technicznymi opisami obsługi danego pakietu statystycznego. (...) Zaproponowany
podręcznik akademicki ma szansę stać się prawdziwym bestsellerem na rynku wydawnictw
dydaktycznych, dotyczących metodologii badań społecznych i mam nadzieję, że będzie
leżeć na biurku każdego studenta i młodego badacza nauk społecznych.
Z recenzji wydawniczej
prof.dr.hab. Grzegorza Sędka
Kursy statystyki, w ocenie większości studentów, należą do
najtrudniejszych, a zdanie „statystyka to moja pięta Achillesowa”, to
usprawiedliwienie często powtarzane przez wielu magistrantów i doktorantów. Nie sposób
w tym miejscu omówić wszystkich przyczyn tego stanu rzeczy. Warto jednak podkreślić,
że brak przejścia od wiedzy teoretycznej do umiejętności praktycznych należy do
jednych z najważniejszych. Jakkolwiek wiadomo, że przede wszystkim samo działanie
(ćwiczenie, powtarzanie) czyni mistrza, to nie bez znaczenia jest dobry, zrozumiały
podręcznik ułatwiający ową praktykę. Autorzy podjęli się zadania skonstruowania
takiego podręcznika będącego, na co wskazuje sam jego tytuł, rodzajem praktycznego
poradnika. Jest to zadanie nie tylko ambitne, ale i trudne. Wymaga bowiem przemyślanej
selekcji prezentowanych w nim treści.
W moim przekonaniu autorom udało się to zadanie. (...) Czytając podręcznik
jasne jest, że pisały go osoby, które mają bogate doświadczenie w prowadzeniu zajęć
ze studentami w tymzakresie. Prezentowane wskazówki i dobre rady odpowiadają bowiemna
pytania,przed jakimi stają studenci i tym, jakie zadają prowadzącym. Pomagają też
uniknąć najczęściej popełnianych błędów.
Z recenzji wydawniczej
dr hab., prof. SWPS Magdaleny Marszał-Wiśniewskiej
411 stron, B4, miękka oprawa