Jest to podręcznik do
geometrii obliczeniowej – dziedziny informatyki bardzo prężnie się rozwijającej.
Autorzy omawiają m.in. otoczkę wypukłą, przecięcia odcinków, geometryczne struktury
danych, diagramy Yoronoi, lokalizację punktu, problem galerii, programowanie liniowe,
planowanie przesunięć obiektów, przekształcenia dualne i algorytmy randomizacyjne.
Każdy rozdział kończą
uwagami rozszerzającymi wiedzę Czytelnika oraz licznymi ćwiczeniami. Zamieszczają też
wiele rysunków, które ułatwiają zrozumienie poruszanych zagadnień.
Na polskim rynku brakuje
pozycji na ten temat, a jest ona bardzo potrzebna studentom informatyki na wszystkich
uczelniach wyższych. Fakt, że wszystkie rozwiązania i techniki pochodzące z geometrii
obliczeniowej odnoszą się do określonych zastosowań w robotyce, grafice, systemach
CAD/CAM i systemach informacji geograficznej, powinien zachęcić ich do zgłębiania tego
przedmiotu.
Spis treści:
 
l.
              Geometria
obliczeniowa 
               
Wstęp 
1.1           Przykład: otoczka
wypukła 
l .2           Degeneracje i odporność
na błędy 
1.3           Dziedziny zastosowań 
1.4           Uwagi i komentarze 
l .5           Zadania 
2.             
Przecinanie się odcinków Nakładanie map tematycznych 
2.l.           Przecinanie się
odcinków 
2.2.          Podwójnie łączona lista
krawędzi 
2.3.          Obliczanie nałożenia dwóch
podziałów 
2.4.          Operacje boolowskie 
2.5.          Uwagi i komentarze 
2.6.          Zadania 
3.             
Triangulacja wielokąta. Ochrona galerii sztuki 
3. L.        Ochrona i triangulacje 
3.2.          Podział wielokąta na części
monotoniczne 
3.3.          Triangulacja wielokątów
monotonicznych 
3.4.          Uwagi i komentarze 
3.5.          Zadania 
4.             
Programowanie liniowe Produkcja z użyciem form odlewniczych 
4.1.          Geometria odlewania 
4.2.          Przecięcie półpłaszczyzn 
4.3.          Przyrostowe programowanie
liniowe 
4.4.          Randomizowane programowanie
liniowe 
4.5.          Nieograniczone programowanie
liniowe 
4.6.          Programowanie liniowe w
wyższych wymiarach 
4.7.          Najmniejsze koło zawierające 
5.             
Przeszukiwanie obszarów ortogonalnych Zadawanie pytań bazie danych 
5.1.          Przeszukiwanie obszarów
jednowymiarowych 
5.2.          Kd-drzewa 
5.3.          Drzewa obszarów 
5.4.          Wielowymiarowe drzewa obszarów
5.5.          Ogólny zbiór punktów 
5.6.          Kaskadowanie cząstkowe 
5.7.          Uwagi i komentarze 
5.8.          Zadania
6.             
Lokalizacja punktu. Wiedza o tym, gdzie się znajdujemy 
6.1.          Lokalizacja punktu w mapach
trapezowych
6.2.          Randomizowany algorytm
przyrostowy
6.3.          Postępowanie z przypadkami
zdegenerowanymi 
6.4.          Oszacowanie dolne 
6.5.          Uwagi i komentarze 
6.6.          Zadania 
7.             
Diagramy Yoronoi. Problem urzędu pocztowego 
7.1.          Definicja i podstawowe
własności 
7.2.          Obliczanie diagramu Yoronoi 
7.3.          Uwagi i komentarze 
7.4.          Zadania 
8.             Układy
i dualność. Superpróbkowanie w śledzeniu promieni 
8.1           Obliczanie niezgodności 
8.2           Dualność 
8.3           Układy prostych 
8.4           Poziomy i niezgodność 
8.5           Uwagi i komentarze 
8.6           Zadania 
9.             
Triangulacje Delaunaya. Interpolacja wysokości 
9.1.          Triangulacje planarnych
zbiorów punktów
9.2.          Triangulacja Delaunaya 
9.3.          Obliczanie triangulacji
Delaunaya 
9.4.          Analiza
9.5.          Schemat algorytmów
randomizowanych 
9.6.          Uwagi i komentarze 
9.7.          Zadania 
10.           Więcej
geometrycznych struktur danych. Okienkowanie 
10.l.         Drzewa przedziałów 
10.2.        Drzewa przeszukiwań priorytetowych 
10.3.        Drzewa odcinków 
10.4.        Uwagi i komentarze 
10.5.        Zadania 
11.           Otoczka wypukła.
Pomieszanie sprawy
11.1.        Złożoność otoczki wypukłej w
przestrzeni trójwymiarowej 
11.2.        Obliczanie otoczki wypukłej w przestrzeni
trójwymiarowej 
11.3.        Analiza 
11.4.        Otoczki wypukłe i przecięcie
półprzestrzeni 
11.5.        Diagram Yoronoi raz jeszcze 
11.6.        Uwagi i komentarze 
11.7.        Zadania
12.           Binarne podziały
przestrzeni. Algorytm malarza 
12.1.        Definicja drzew BSP 
12.2.        Drzewa BSP i algorytm malarza 
12.3.        Konstrukcja drzew BSP 
12.4.        Rozmiar drzew BSP w przestrzeni
trójwymiarowej 
12.5.        Uwagi i komentarze 
12.6.        Zadania 
13.           Planowanie ruchu
robota. Docieranie tam, gdzie chcemy być 
13.1.        Przestrzeń robocza i przestrzeń
konfiguracyjna 
13.2.        Robot punktowy 
13.3.        Sumy Minkowskiego 
13.4.        Planowanie ruchu postępowego 
13.5.        Planowanie ruchu z obrotami 
13.6.        Uwagi i komentarze 
13.7.        Zadania 
14.           Drzewa ćwiartek.
Tworzenie niejednolitych siatek 
14.1.        Siatki jednolite i niejednolite 
14.2.        Drzewa ćwiartek dla zbiorów punktów 
14.3.        Od drzew ćwiartek do siatek 
14.4.        Uwagi i komentarze 
14.5.        Zadania 
15.           Grafy
widzialności. Znajdywanie najkrótszej drogi 
15.1.        Najkrótsza ścieżka dla robota
punktowego 
15.2.        Obliczanie grafu widzialności 
15.3.        Najkrótsze ścieżki dla robota
wielokątnego poruszającego się ruchem postępowym 
15.4.        Uwagi i komentarze 
15.5.        Zadania 
16.           Przeszukiwanie
obszarów sympleksowych Okienkowanie jeszcze raz 
16.1.
        Drzewa podziałów 
16.2.        Wielopoziomowe drzewa podziałów 
16.3.        Drzewa cięć 
16.4.        Uwagi i komentarze 
16.5.        Zadania 
               
Bibliografia 
               
Skorowidz 
432 strony, oprawa twarda
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.