|
ALMANACH FOTOGRAFII
LONDON B. wydawnictwo: HELION , rok wydania 2011, wydanie X cena netto: 122.10 Twoja cena 116,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Almanach fotografii
Fotografia jest pasją, sztuką i rzemiosłem. Czasem staje się obsesją, która
szukając twórczego ujścia, zmienia zwyczajne zdjęcia w prawdziwe dzieła sztuki. Ta
książka powstała po to, by zwiększyć Twoją wrażliwość wizualną, nadać Twojemu
warsztatowi niezbędny szlif i pokazać Ci możliwości, jakie stoją przed głodnym
wiedzy pasjonatem, takim jak Ty.
To prawdziwa biblia w dziedzinie fotografii. Pozwoli Ci ona udoskonalić
umiejętności, a przede wszystkim będzie stanowiła źródło niewyczerpanych
inspiracji. Niezależnie od tego, co chcesz fotografować, ta książka nauczy Cię
wszystkiego, co niezbędne, żeby skutecznie i pewnie poruszać się po świecie
nieruchomych obrazów. To idealny przewodnik dla początkujących i idealne źródło
informacji dla zaawansowanych fotografów.
Znajdziesz tu wiadomości na temat konwencjonalnej fotografii analogowej i tej nowszej,
cyfrowej. Setki zdjęć wykonanych przez najlepszych światowych fotografów pozwolą Ci
zrozumieć, jak w swojej pracy z aparatem wykorzystywać różnego typu pomysły
techniczne.
Aparaty cyfrowe i analogowe: obiektywy, matryce i filmy, naświetlanie, wywoływanie
i uzyskiwanie zdjęć z czarno-białych klisz oraz teoria koloru i jej wykorzystanie w
praktyce.
Cyfrowa ciemnia: obrabianie i drukowanie zdjęć, tworzenie systemu pozwalającego
na ich bezpieczne przechowywanie i łatwe wyszukiwanie.
Fotografie współczesne i historyczne: pomoc w osiągnięciu technicznej i
artystycznej doskonałości.
Oglądanie fotografii: kompozycja, tonalność, ostrość i inne elementy wizualne,
których poznanie sprawi, że będziesz robić lepsze zdjęcia oraz oglądać prace innych
okiem wytrawnego konesera.
Historia: poznaj historię fotografii, dzięki czemu będziesz w stanie umieścić
współczesne prace — w tym własne — w kontekście historycznym.
Ilustrowany dodatek: różne problemy techniczne, ich przyczyny oraz sposoby
zapobiegania.
Wstęp (8)
1. Początek (11)
- Aparat fotograficzny (12)
- Przygotowanie aparatu (13)
- Ostrość i parametry ekspozycji (14)
- Pierwsze zdjęcie (16)
- Co będziesz fotografował? (17)
- Kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć (17)
- Fotografowanie ludzi (18)
- Fotografowanie miejsc (20)
2. Aparat (23)
- Podstawowe parametry fotografowania (24)
- Migawka (26)
- Migawka a światło (26)
- Migawka a ruch (28)
- Wrażenie ruchu na fotografii (30)
- Przysłona (32)
- Przysłona a światło (32)
- Przysłona a głębia ostrości (34)
- Kombinacje ustawień przysłony i migawki (36)
- Wybór aparatu (38)
- Stabilizowanie aparatu (41)
- Fotograf w pracy: Fotoreporter James Nachtwey (42)
3. Obiektywy (45)
- Od małego otworu do obiektywu (46)
- Ogniskowa obiektywu (48)
- Standardowa ogniskowa (50)
- Długa ogniskowa (52)
- Krótka ogniskowa (54)
- Obiektywy z zoomem (56)
- Obiektywy do zastosowań specjalnych (57)
- Ustawianie ostrości (58)
- Ręczne ostrzenie (58)
- Autofokus (60)
- Ostrzenie a głębia ostrości (62)
- Regulowanie głębi ostrości (64)
- Ostrzenie strefowe (66)
- Ostrzenie na odległość hiperfokalną (67)
- Perspektywa (68)
- Wskazówki dla kupującego obiektyw (70)
- Wykorzystaj w pełni swój aparat i obiektyw (71)
- Fotograf w pracy: Fotoreporterka dokumentalna Mary Ellen Mark (72)
4. Ekspozycja, matryca i film (75)
- Podstawowe dane o ekspozycji (76)
- Ekspozycje równoważne (76)
- Jak działa światłomierz (77)
- Wbudowany światłomierz (78)
- Automatyczne ustawianie ekspozycji (79)
- Jak mierzyć światło (80)
- Uśredniony pomiar scen o równomiernym naświetleniu (80)
- Korzystanie z różnych światłomierzy (81)
- Pomiar scen o wysokim kontraście (82)
- Ekspozycja na konkretne tony i bracketing (84)
- Sceny trudne do zmierzenia (85)
- Światłoczułość (86)
- Rodzaje filmów i ich zastosowanie (87)
- Zakres swobody ekspozycji i rozpiętość tonalna (88)
- Jak bardzo ekspozycje mogą się różnić? (88)
- Czułość filmu i matrycy (90)
- Czułość i ISO (90)
- Ziarno i szum cyfrowy (91)
- Filtry (92)
- Filtry polaryzacyjne (94)
- Poza światłem widzialnym (95)
- Fotografia w podczerwieni (95)
- Prawidłowe naświetlanie (96)
- Fotograf w pracy: Fotograf reklamowy Clint Clemens (98)
5. Wywoływanie negatywu (101)
- Jak wywołać czarno-biały film (102)
- Czego będziesz potrzebował (102)
- Jak przygotować roztwory i z nich korzystać (103)
- Zasady bezpieczeństwa z odczynnikami (104)
- Wywoływanie czarno-białego filmu krok po kroku (106)
- Wpływ sposobu wywoływania filmu na zdjęcia (112)
- Ekspozycja i wywoływanie: niedoświetlone, normalne i prześwietlone negatywy (114)
6. Odbitki w ciemni (117)
- Czarno-białe odbitki (118)
- Czego będziesz potrzebował (118)
- Powiększalnik (120)
- Rodzaje papierów fotograficznych (122)
- Wywołanie czarno-białej odbitki krok po kroku (124)
- Kopia stykowa: cała rolka na raz (124)
- Ustawianie powiększenia (126)
- Pasek testowy dla odbitki (128)
- Odbitka próbna - a następnie ta właściwa (129)
- Wywołanie czarno-białej odbitki (130)
- Ocena gęstości i kontrastu odbitki (134)
- Regulowanie kontrastu (136)
- Papier o stałej lub zmiennej gradacji (136)
- Rozjaśnianie i ściemnianie (138)
- Kadrowanie (140)
- Wywoływanie archiwizacyjne dla maksymalnej trwałości (141)
- Podbarwienie i inne efekty tonowania zdjęć (142)
7. Barwa (145)
- Barwy: łączenie addytywne i subtraktywne (146)
- Fotografia barwna: trzy warstwy obrazu (147)
- Cechy barw (148)
- Balans kolorów (150)
- Zmiany barw o różnych porach dnia (150)
- Zabarwienie (152)
- Temperatura barw (153)
- Filtry do korekty barw w fotografii analogowej (154)
- Wywołanie kolorowej odbitki z negatywu (156)
- Czego będziesz potrzebował (156)
- Odbitka testowa (157)
- Ocena balansu kolorów na odbitce uzyskanej z negatywu (158)
- Fotograf w pracy: Sport z innego punktu widzenia - Walter Iooss, Jr. (160)
8. Organizowanie cyfrowej ciemni (163)
- Sprzęt i oprogramowanie (164)
- Ogólny przegląd (164)
- Rejestrowanie szczegółów: rozdzielczość i głębia bitowa (165)
- Fotografie to pliki (166)
- Zarządzanie barwą (168)
- Kanały (170)
- Kolorowe czy czarno-białe? (170)
- Histogram (172)
- Anatomia zdjęcia cyfrowego (172)
- Trzy histogramy kolorów (173)
- Importowanie zdjęć (174)
- Przegrywanie z aparatu lub skanowanie (174)
- Jak wykonać skan (175)
- System pracy (176)
- Wielozadaniowe programy do edycji zdjęć (177)
- Fotograf w pracy: Cyfrowe opowieści Pedro Meyera (178)
9. Edytowanie zdjęć (181)
- Wstęp do obróbki cyfrowej (182)
- Wybór oprogramowania (182)
- Przestrzeń robocza i narzędzia (183)
- System pracy podczas edycji zdjęcia (184)
- Proces edycji krok po kroku (184)
- Regulacja barw i jasności (186)
- Różne podejścia (186)
- Poziomy (187)
- Krzywe (188)
- Poprawianie całości lub części obrazu (190)
- Narzędzia do zaznaczania (190)
- Warstwy (191)
- Inne narzędzia edycyjne (192)
- Wysoka rozpiętość tonalna (HDR) (192)
- Filtry efektów specjalnych (193)
- Wyostrzanie (194)
- Retuszowanie (195)
- Fotomontaż (196)
- Fotograf w pracy: RetouchShoppe - Scalese i Villarreal (198)
10. Drukowanie (201)
- Drukarki i drukowanie (202)
- Wybór drukarki (202)
- Sterowniki i RIP (203)
- Profile i "wydruk próbny" na ekranie (próba kolorów) (204)
- Rodzaje papieru i tuszów (205)
- Inne opcje wydruku (206)
- Fotografie panoramiczne (206)
- Drukowanie w czerni i bieli (208)
- Prezentacja zdjęć (210)
- Internet - galeria i źródło informacji (210)
- Etyka: jak daleko możesz się posunąć? (211)
11. Organizowanie pracy i przechowywanie zdjęć (213)
- Przechowywanie zdjęć (214)
- Rozmiar ma znaczenie (214)
- Programy do katalogowania (216)
- Archiwizowanie zdjęć cyfrowych (217)
- Archiwizowanie filmów, odbitek i wydruków (218)
12. Wykańczanie i eksponowanie zdjęć (221)
- Usuwanie drobnych skaz za pomocą korekty punktowej (222)
- Oprawianie zdjęć (223)
- Czego będziesz potrzebował (223)
- Klejenie na ciepło (224)
- Wycinanie passe-partout (226)
- Oprawianie i szklenie (227)
13. Światło (229)
- Kierunek padania światła (230)
- Stopień rozproszenia: od ostrego do miękkiego światła (232)
- Światło zastane - plener (234)
- Światło zastane - wnętrza (235)
- Sztuczne oświetlenie (236)
- Lampy i sprzęt oświetleniowy (236)
- Cechy sztucznego oświetlenia (237)
- Światło główne, czyli dominujące (238)
- Światło wypełniające: rozjaśnianie cieni (240)
- W błysku flesza (242)
- Rodzaje lamp błyskowych i ich funkcje (243)
- Podstawowe techniki posługiwania się fleszem (244)
- Ręczne ustawianie ekspozycji z błyskiem (246)
- Automatyczne ustawianie ekspozycji z błyskiem (247)
- Błysk dopełniający, czyli rozjaśnienie cieni (248)
- Regulowanie jasności tła (250)
- Proste oświetlenie portretu (252)
- Oświetlanie portretu za pomocą kilku lamp (254)
- Oświetlanie obiektów o bogatej teksturze (256)
- Oświetlanie błyszczących obiektów (257)
- Oświetlanie przejrzystych obiektów (258)
- Stosowanie lampy błyskowej (259)
- Fotograf w pracy: Lois Greenfield i jej fotografie tańca (260)
14. Wykraczanie poza fotografię (263)
- Skalowanie (264)
- Bardzo małe i bardzo duże fotografie (264)
- Zdjęcia zwielokrotnione (266)
- Im więcej, tym lepiej (266)
- Stworzone w celu sfotografowania (268)
- Fotografia jako obiekt przestrzenny (270)
- Korzystanie z projekcji (272)
- Tworzenie książki (273)
- Szlachetne techniki wywoływania zdjęć (274)
- Cyjanotypia (274)
- Platynotypia i palladotypia (275)
- Guma arabska, czyli technika chromianowa (276)
- Efekt Sabatiera: częściowo pozytyw, częściowo negatyw (277)
- Fotogram: zdjęcie bez aparatu (278)
- Fotografia otworkowa (280)
- Jak zrobić fotografię makro (282)
- Ekspozycja w zbliżeniach (283)
- Techniki kopiowania (284)
15. Aparat wielkoformatowy (287)
- Wnętrze aparatu wielkoformatowego (288)
- Ruchy elementów aparatu wielkoformatowego (290)
- Podnoszenie i obniżanie (290)
- Przesuwanie (292)
- Pokłony (294)
- Obroty (296)
- Kontrolowanie obrazu w aparacie wielkoformatowym (298)
- Kontrolowanie płaszczyzny ostrości (299)
- Kontrolowanie perspektywy (300)
- Przydatne wyposażenie (302)
- Od czego zacząć i co robić dalej (303)
- Zakładanie i wywoływanie błony ciętej (304)
16. System strefowy (307)
- Skale systemu strefowego (308)
- Korzystanie ze skali referencyjnej przy pomiarze światła (310)
- Wybór strefy dla danego tonu i sprawdzanie, gdzie znajdą się inne tony (310)
- Kontrolowanie kontrastu w trakcie wywoływania (312)
- Podsumowanie (314)
- Film w rolce i film barwny (315)
17. Oglądanie fotografii (317)
- Podstawowe decyzje (318)
- Zawartość (318)
- Kadrowanie obiektu (320)
- Tło (322)
- Podstawy kompozycji (324)
- Punkt i linia (324)
- Kształt i wzór (326)
- Akcent i równowaga (328)
- Dodatkowe możliwości (330)
- Kontrast ostrości i rozmycia (330)
- Kontrast światła i ciemności (332)
- Pozycjonowanie obiektu w kadrze (334)
- Perspektywa i punkt widzenia (336)
- Jak oglądać i omawiać fotografie (338)
- Prezentacja prac w redakcjach, agencjach i innych tego typu miejscach (340)
18. Historia fotografii (343)
- Wynalezienie fotografii (344)
- Dagerotyp: "kreślenie na srebrnej płytce" (345)
- Kalotyp: obraz na papierze (346)
- Mokry kolodion: wyraźny i reprodukowalny (347)
- Żelatynowa emulsja i film w rolce: fotografia dla każdego (348)
- Fotografia kolorowa (349)
- Wczesne portrety (350)
- Wczesna fotografia podróżnicza (352)
- Wczesna fotografia wojenna (353)
- Czas i ruch na pierwszych fotografiach (354)
- Fotografia jako dokument (355)
- Fotografia i zmiany społeczne (356)
- Fotografia reporterska (358)
- Fotografia jako sztuka w XIX wieku (362)
- Piktorializm i secesja w fotografii (363)
- Bezpośrednie zdjęcie z aparatu jako dzieło sztuki (364)
- Poszukiwanie nowej wizji (365)
- Fotografia jako sztuka w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku (366)
- Fotografia jako sztuka w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku (368)
- Fotografia cyfrowa staje się podstawowym nośnikiem (370)
- Galeria fotografii współczesnej (372)
- Popularne problemy (388)
- Słowniczek (399)
- Bibliografia (405)
- Prawa autorskie (409)
- Skorowidz (410)
416 stron, Format: 26x27.3cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|